اهمیت کد سوابق تحصیلی

 در سال های اخیر به طور پیوسته تاثیر معدل در آزمون کنکور افزایش پیدا کرده تا قبولی داوطلبان در دانشگاه ها، صرفا به نتیجه آزمون وابسته نبوده و نمراتی که در امتحانات نهایی به دست می آورند هم تاثیرگذار باشد. کد سوابق تحصیلی دیپلم کدی است که به صورت منحصر به فرد برای هر یک از داوطلبان کنکور سراسری تعریف شده و امکان مشاهده و بررسی نمرات آن ها را فراهم می کند.

در این مقاله به بررسی این کد، روش دریافت و سامانه های مربوطه خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است با توجه به دو مرحله ای شدن کنکور سال جاری،  مرحله اول کنکور دی ماه ۱۴۰۱ را در پیش خواهیم داشت.

چرا به کد سوابق تحصیلی خود احتیاج داریم؟

یکی از سوالات مهمی که داوطلبان هنگام مشاهده کد سوابق در فرم ثبت نام کنکور با آن مواجه می شوند، این است که این کد به چه دردی می‌ خورد و چرا به آن احتیاج داریم. همان گونه که اشاره کردیم، در سال های اخیر تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در این آزمون بیش تر شده است.

افرادی که متقاضی شرکت در این آزمون هستند، ابتدا باید نسبت به دریافت کد سوابق تحصیلی خود اقدام نموده و آن را در فرم ثبت نام وارد کنند. این کد امکان مشاهده و بررسی نمرات مربوط به امتحانات نهایی داوطلبان را فراهم کرده و سازمان سنجش از طریق آن می تواند به سوابق داوطلبان دسترسی یابد؛

همراه مشاور

از این رو متقاضیان شرکت در آزمون سراسری گروه های آزمایشی مختلف باید قبل از شروع فرایند نام نویسی، اقدامات لازم را جهت گرفتن کد سوابق تحصیلی انجام دهند. در ادامه روش دریافت این کد را برای تان توضیح خواهیم داد.

برای دریافت کد سوابق تحصیلی چکار کنیم؟

در این بخش روش گرفتن کد سوابق تحصیلی دیپلم را به صورت گام به گام توضیح داده ایم تا به سادگی بتوانید آن را دریافت کنید. مراحل لازم جهت دریافت این کد به شرح ذیل می باشند:

1. ابتدا باید نشانی اینترنتی سایت در نظر گرفته شده بدین منظور را در مرورگر خود قرار داده و جست و جو نمایید. هر دو آدرس شما را به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی انتقال داده و از این نظر تفاوتی نخواهد داشت.

2. پس از این که نشانی فوق را سرچ کردید، به صفحه اصلی سایت سوابق تحصیلی وارد شده و تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که قبلا در این سامانه نام نویسی نکرده اید، باید از منوی موجود در قسمت بالای صفحه بر روی گزینه «ثبت نام دانش آموزان ایرانی» کلیک کنید. دانش آموزان غیر ایرانی هم باید با انتخاب گزینه «ثبت نام دانش آموز اتباع» نام نویسی شان را در سامانه ساهت انجام دهند. بعد از این که ثبت نام را تکمیل کردید، از این منو گزینه «ورود به سامانه» را انتخاب کنید.

ورود سامانه

3. با انتخاب گزینه قبل، پنجره ای مانند شکل زیر برای تان نمایش داده می شود که از شما درخواست یک سری اطلاعات را دارد. این موارد شامل کد ملی و کلمه عبور می شوند. هر یک از این اطلاعات را در جایگاه خود قرار داده و پس از تایید کد امنیتی گزینه «ورود به سامانه»‌ را بزنید. این گونه به حساب کاربری خود در سایت دیپ کد وارد می شوید.

همان طور که مشاهده کردید، با انجام این مراحل ساده می توانید به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری کد سوابق تان را دریافت کنید؛ پس اگر قصد شرکت در آزمون سراسری هر یک از گروه های آزمایشی را دارید، کافی است مراحل فوق را جهت دریافت کد سوابق طی کنید.

سایت های گرفتن سوابق تحصیلی

در گذشته امکان مشاهده و دریافت سوابق تحصیلی از طریق سایت دیپ کد  امکان پذیر بود؛ اما در ادامه سایت ساهت به صورت اختصاصی جهت این امر راه اندازی شد. با توجه به این که چندین سال امکان مشاهده سوابق در سامانه دیپ کد فراهم بود، بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری برای گرفتن کد سوابق تحصیلی خود به این سامانه مراجعه می کردند؛ از این رو سامانه قبلی هم حذف نشده و با سایت جدید ادغام گردیده است.

نشانی اینترنتی سایت ساهت هم که به تازگی برای گرفتن کد سوابق تحصیلی دیپلم ایجاد شده،است؛ بنابراین علاوه بر آدرس قبل، شما می توانید این آدرس را هم برای ورود به سامانه تعیین شده جهت دریافت کد سوابق جست و جو کرده و به نتیجه ای مشابه برسید.

از جمله اطلاعاتی که داوطلبان هنگام ثبت نام در آزمون سراسری به آن نیاز دارند، کد سوابق تحصیلی است. این کد برای هر داوطلب به صورت منحصر به فرد تعریف شده و امکان مشاهده و دریافت نمرات امتحان نهایی وی را فراهم می سازد. در واقع به جای این که متقاضی تک تک نمرات خود را در فرم ثبت نام قرار دهد، کافی است کد سوابق تحصیلی دیپلم خود را در جایگاه مشخص شده وارد کند. برای دریافت این کد می توانید به سایت ساهت یا دیپ کد مراجعه نمایید و یا با کارشناسان همراه مشاور تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.