سفر به تاریخ! از غار علیصدر تا غار آکواریوم

اما این شگفت‎اگیزی از کجا آمده؟ آیا از دوره «ژوراسیک» آمده که به حدود ۱۹۰ میلیون سال پیش بر می‌گردد؟ آیا از حیوانات احتمالی بزرگی آمده که در دوران «ژوراسیک» زندگی می‎‌کردند؟ آیا از انسان‌هایی آمده که آن را یافته‌اند یا در آن زندگی کرده‌اند و امروز میلیون‌ها و صدها هزار سال است که در جهان ما نیستند؟ این شگفت‌انگیزی از کجای تاریخ آمده؟ شاید هم به زمانی بر می‌گردد که مردم بومی منطقۀ علیصدر و دهستان‌های اطراف، از آن به عنوان یک آب‌انبار بزرگ استفاده می‌کردند و نمی‌دانستند چه گنجینۀ شگرف بی‌نظیری طبیعت به آن‌ها هدیه کرده است!

اما وقتی این غار؛ غار علیصدر شد که کاوش‌ها در آن شروع شد؛ در ویکی‌پدیا اشاره شده که «اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی توسط گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند با کسب اطلاعات قبلی و همراه بردن تجهیزات لازم برای حرکت روی آب، با عبور از دریاچه، از تالارهای مختلف آن بازدید کنند.»

اما شاید اینجا هم نبود که غار علیصدر به مردم و جامعۀ گردشگری به عنوان یک پدیدۀ نادر معرفی شد. غار علیصدر زمانی به ایرانیان و گردشگری جهان معرفی شد که رسانه‌ها آن را در یک قاب بزرگ و ابعاد گسترده منعکس کردند. آنجا که نوشتند از معدود غارهای آبی جهان است و آنجایی که روایت کردند «طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان» متعلق به این غار است، و تعبیرهای مشابه، که از متفاوت بودن این غار حکایت داشت.

AVOH9420

حالا بعد از میلیون‌ها سال، غار علیصدر تبدیل به یکی از مهمترین مراکز گردشگری ایران برای ایرانیان و برای مردم جهان شده است، و سالیانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به همدان می‌آیند.

اما دومین غار مهم استان همدان که «غار آکواریوم» است! عمر ساخت این غار به میلیون‌ها سال قبل بر نمی‌گردد، اما دیوارهای سنگی آن به صورتی که بدون هیچ دستکاری در طبیعت تبدیل به دیوارهای غار شده‌اند، خبر از ساخت یک پدیدۀ نادر می‌دهند، پدیده‌ای خاص در دامنۀ کوه الوند، منطقۀ گنجنامه در کنار کتیبه‌های باستانی هخامنشیان و در مجموعه تفریحی توریستی گنج نامه. به تعبیری می‌توان گفت غار آکواریوم بزرگترین غار مصنوعی کشور با عناصر طبیعی است.

غار آکواریوم با نگاهی الهام‌آمیز از غار علیصدر در سال 90 و در مساحتی حدود 1 هزار متر مربع در دو طبقه ساخته شد. این غار با تلفیق سنگ و دریا، یا بهتر است بگوییم صخره و دریا تداعی‌کنندۀ فضایی تازه از احساس دریا و کوهستان برای مخاطب است.

ماهی‌ها، خزندگان و فضای فیزیکی این غار به قدری جذاب است که برای دیدن آن باید یکی دو ساعت زمان کافی بگذارید و با حوصله از اطلاعات راهنمایان در این مورد بهره ببرید. رودخانه مالاوی، ماهی‌های آب‌شیرین، ماهی‌های آب‌شور، خزندگان، پرندگان و ... از جمله بخش‌های غار آکواریوم است.

اگر در اینترنت «غار آکواریوم» را جستجو کنید اطلاعاتی مقدماتی از ماهی‌ها و جانوان دیگری که در این غار نگهداری می‌شوند پیدا خواهید کرد. مثلاً اینکه «بزرگترین بخش غار آکواریوم گنجنامه نمایشی از بزرگترین دریاچه آب‌شیرین جهان یعنی مالاوی است که در بین سه کشور مالاوی، موازمبیک و تانزانیا قرار دارد. در آکواریوم‌های آب شیرین ماهی‌های زیبایی مثل تترا نئون نگهداری می‌شوند، احتمالا این ماهی‌های مینیاتوری را جایی ندیده باشید.

DSC_1426.JPG

ضمناً یکی از رین ماهی‌های آب‌شیرین یعنی ماهی پیرانا نیز در این آکواریوم ها زندگی می‌کند. ماهی‌هایی مثل انواع دلقک ماهی‌ها، فرشته‌ماهی، سوهان ماهیان، جراح ماهی، صندوق ماهیان و دیگر ماهی‌ها هم در بخش آب شور  نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود که جذابترین بخش آکواریوم‌های آب شور همزیستی جالب شقایق دریایی و دلقک ماهی است چون دلقک ماهی‌ها تنها ماهی‌هایی هستند که می‌توانند در کنار شقایق های سمی‌زندگی کنند.»

پس اگر به همدان سفر کردید حتماً غار علیصدر را در برنامه‌های گردشی قرار دهید. وقتی وارد شهر همدان شدید، آرامگاه‌های باباطاهر، ابن‎سینا، عارف قزوینی و ... را حتماً ببینید؛ بعد هم برای یک اسکان آرام و خاطره‌انگیز ویلاهای کوهستانی گنجنامه، در مجتمع تفریحی توریستی گنج نامه را انتخاب کنید، آنجا هم دسترسی به الوند و کتیبه‌های گنجنامه را دارید؛ هم دسترسی به هیجان و تفریح و هم یک پذیرایی عالی از شما به عمل خواهد آمد.

اگر هیچان می‌خواهید حتماً سری به بانجی جامپینگ و تیرول و سورتمه ریلی بزنید، اگر می‌خواهید زیبایی‌های همدان، دامنۀ الوند و دشت بزرگ میشان را ببینید، تله کابین گنج نامه را فراموش نکیید! لذتی ماندگار و خاطره‌ای پایدار برای‎‌تان رقم خواهد زد.

سرانجام اینکه؛ همدان را با دو غار مهم در یاد ماندگار کنید. غار علیصدر و غار آکواریوم.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.