رشته MBA چیست و مناسب چه کسانی است + لیست موسسات آموزش MBA

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند، تحصیل در یکی از گرایش‌های رشته MBA است. MBA مخفف عبارت Master of Business Administrationمی‌باشد که کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است.

"کسب و کار به تمام عملیاتی می‌گویند که شامل تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات می‌شود و این فرآیند مکررا اتفاق می‌افتد."

ام بی ای چیست و چه کمکی به مدیران می‌کند؟

از آنجایی که صرفا داشتن تخصص در یک حوزه نمی‌تواند لازمه راه اندازی  کسب و کار و مدیریت درست آن  باشد؛ نیاز به دانش کاربردی مدیریتی بیش از پیش احساس شد و این مقدمه‌ای بود برای ظهور رشته‌ای به نام مدیریت کسب و کار در مقطع کارشناسی ارشد.

تحصیل در رشته MBA به شما کمک می‌کند تا به ‌صورت کاربردی با مسائل مختلف روبه‌رو شوید و دانش مدیریتی کافی را برای بیزنس خود کسب کنید.

هدف اصلی مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) پرورش نیروهای حرفه‌ای است که به خوبی از پس انجام وظایف زیر برآیند:

•  طراحی، مدیریت و رهبری اثربخش در تمام سازمان یا یکی از دپارتمان‌های آن

•  ایجاد تحول مطابق شرایط روز بازار در سازمان

•  کارآفرینی و نوآوری در بخشی از سازمان یا ایجاد دپارتمانی جدید

•  راه اندازی و توسعه بخش مشاوره در سازمان برای مدیران شرکت

نکته‌ای که وجود دارد این است که هر بخشی از سازمان به متخصص ام بی ای با چه گرایشی نیاز دارد؟

به عنوان مثال؛ مدیران ارشد یا مدیرعامل سازمانی که بیشتر از 500 کارمند دارد، گرایش MBA عمومی را پیش از رسیدن به این سِمت فرا گرفته. پس از این زمان آن فرا رسیده تا گرایش استراتژی MBA را بیاموزد. یا یک مدیر بازاریابی لازم است تا به MBA با گرایش بازاریابی مسلط شود. زیرا لازمه سرپا ماندن و توسعه سازمان‌های بزرگ این است که افراد متخصص در جایگاه‌ درست خود باشند.

تعدادی از گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

تعدادی از گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

• مدیریت عمومی (General Management)

• بازاریابی (Marketing)

• امور مالی (Finance)

•  استراتژی (Strategy)

• مدیریت پروژه (Operational Management)

• مدیریت منابع انسانی (Human Resources)

• مشاوره (Management Consulting)

تحقیقات بازار، اقتصاد، مدیریت عملیات‌، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژی و مدیریت منابع انسانی تعدادی از دروس بسیار مهم رشته ام بی ای هستند پس از آن با توجه با گرایش‌های مختلف درس‌هایی مانند تبلیغات، زنجیره تامین و مذاکره تدریس خواهند شد.

برخی از مراکز و موسساتی که در خارج از ایران به آموزش MBA می‌پردازند در ادامه آمده:

  • University of Pennsylvania

  • Columbia Business School

  • Harvard Business School

اما در ایران به غیر از دانشگاه‌ها، کدام موسسات دوره‌های MBA را برگزار می‌کنند؟

در ایران نیز موسسات بسیاری هستند که تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد را در گرایش‌های مختلف MBA داشته باشند:

  • مدرسه کسب و کار ماهان

  • مدرسه کسب و کار آیا

  • سازمان مدیریت صنعتی

  • موسـسه آمـوزش عـالی آزاد بهار

  • موسسه علوم و فنون تهران

این‌ها فقط تعدادی از موسسات خصوصی‌ای هستند که دوره MBA را آموزش می‌دهند که تاکنون مدیران حرفه‌ای و بسیار خوبی را تربیت کرده‌اند. شما می‌توانید با کمی جستجو در گوگل مراکز بیشتری را در ایران و خارج از کشور پیدا کنید.

تحصیل در رشته MBA مناسب چه کسانی است؟

تحصیل در این رشته زمانی کاربردی خواهد بود که پیشتر در حوزه‌ای خاص آموزش دیده و حداقل به سطح کارشناس رسیده باشید. حتی تا چند سال قبل یکی از شروط مدارس کسب و کار خصوصی برای تحصیل در رشته ام بی ای این بود که حداقل 3 سال سابقه کار داشته یا با این فضا به صورت عملیاتی و ملموس آشنا بوده باشید.

به عنوان نمونه:

• اگر بیزنس شخصی خود را دارید یا به فکر راه اندازی آن هستید، باید بدانید که در ادامه برای اداره کردن بهتر فعالیت‌های سازمان به علم مدیریت کردن آن نیاز دارید.

• در صورتی که در پوزیشن‌های مدیریتی یا سرپرستی تمام یا بخشی از سازمان هستید، برای بهبود عملکرد و گسترش سازمان نیازمند دانش تخصصی‌تر مدیریت و تسلط بیستر بر آن هستید.

• اگر در حوزه‌ای خاص کارشناس هستید و درصدد کسب سطوح مدیریتی سازمان، MBA به شما کمک می‌کند تا راحتتر به این پوزیشن دست پیدا کنید.

دوره‌های آموزش راه‌اندازی کسب‌وکار

اما برای کسانی که از قبل تخصصی ندارند و نه حتی سابقه کار مرتبط با این حوزه، آیا دوره ام بی ای مناسب‌‌شان است؟

همانطور که گفتیم دوره MBA برای کسانی کاربرد دارد که یا می‌خواهند مدیر شوند یا به مدیر بهتری تبدیل شوند.

پس دوره‌ای تخصصی محسوب می‌شود که نیازمند دانش پایه‌ای و بیسیک است.

حال آیا مدارس و موسسات خصوصی دیگری در حوزه کسب و کار وجود دارند که مباحث پایه‌ای بیزنس و مقدمات ورود به بازار کار حرفه‌ای را در قالب دوره‌های آموزش راه‌اندازی کسب‌وکار آموزش دهند که مناسب افراد تازه ‌کار باشد و در انتخاب مسیر شغلی کمک‌شان کند؟

کسی که تا کنون تجربه‌ای در بازار کار نداشته و مهارت‌های زیادی برای ورود به آن را ندارد بهتر است قبل از تحصیل در رشته MBA که مناسب مدیران است، در دوره‌‌هایی ابتدائی‌تر که در آن مهارت‌هایی مانند؛ مهارت‌های نرم، کسب و کاری و مهارت‌های کارآفرینی لازم برای ورود به دنیای حرفه‌ای بازار کار را آموزش می‌دهند؛ شرکت کند تا آمادگی لازم برای تحصیل در رشته ام بی ای را کسب کند. دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار در مدرسه کسب‌وکار کارابیز، جامع‌ترین دوره مناسب برای رسیدن به این هدف می‌باشد.

"مدرسه کسب و کار کارابیز" علاوه بر اینکه از ابتدا به کمک دوره‌های مهارت‌افزایی، مهارت جویان را آماده ورود به بازار کار می‌کند این شرایط را نیز فراهم کرده تا پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان کارآموز و نیروی کار حرفه‌ای به شرکت‌ها و دیگر مجموعه‌ها معرفی و مشغول به کار شوند؛ همچنین این توانایی را کسب می‌کنند تا بتوانند وارد حوزه کارآفرینی و راه اندازی استارت‌آپ شده و اولین کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

با شرکت در دوره "استارت باکس" که بیش از ۹۰ ساعت آموزش در حوزه مهارت‌های نرم،  کسب و کاری و مهارت‌های کارآفرینی است که امکان توانمندتر شدن در بازار کار و آمادگی لازم برای تحصیل در رشته MBA فراهم شده زیرا مباحث تخصصی و بیسیک را به زبانی ساده‌تر و قابل فهم برای کسی که هیچ پیش‌زمینه بیزنسی ندارد، بیان می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.