images_1681109666_6433b2a264112.jpg

نسل جدید نهال میوه برای باغداری

وقتی صحبت از نسل جدید نهال میوه است، یک باور اشتباه در بین باغداران و مصرف کنندگان وجود دارد، آنها نهال میوه اصلاح شده را با نهال میوه تراریخته مقایسه می‌کنند، در حالیکه که هیچ گونه تغییرات ژنتیکی بر روی نهال‌های پیوندی یا ژنوتیپ اصلاح شده انجام نمی‌شود، فقط جهش ژنومی وجود دارد.

 روش تکثیر نهال‌ اصلاح شده به گونه‌ای است که صرفاً ژن‌های مثبت آن را ارتقا داده و تا حدی ژن منفی و معیوب درخت را از بین می‌برند، تمامی این مراحل کاملا طبیعی بوده و تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، نسل جدید نهال میوه ( bartarnahal.ir ) در نهالستان طبق آخرین متد و روش گیاهپزشکی جهانی تکثیر و تولید می‌شود.

کشاورزان موظف هستند قبل از خرید نهال میوه اطلاعات کامل و موثقی در مورد نهالستان مرجع و روش کارکرد و تکثیر نهال به دست بیاورند، نهالستان‌هایی که دارای باغ مادری هستند و مهندسین کشاورزی آنها در هر لحظه بر روی تک تک نهال‌ها نظارت می‌کنند، همچنین کارکرد آنها روزانه یا ماهانه توسط بازرسین وزارت جهاد کشاورزی کنترل می‌شود، مشخص است نهال تولید شده کیفیت بالایی خواهد داشت.

ویژگی بارز نسل جدید نهال میوه اصلاح شده

البته قبل از توضیح در مورد ویژگی و خصوصیات نهال میوه اصلاح شده باید تاکید کرد باغدار حتماً میزان سازگاری و تناسب نهال میوه را با شرایط زیست محیطی منطقه را مورد بررسی قرار دهد، اگر این درختان سازگاری مناسبی با محیط نداشته باشد، حتی بهترین نهال میوه را خریداری کرده و از آن به خوبی نگهداری شود،  باز هم باغ میوه تولید تجاری و اقتصادی را تجربه نخواهد کرد، از مشخصات نهال میوه اصلاح شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کیفیت و جثه میوه تولید شده از این درختان چند برابر میوه‌ درختان سنتی است.

  2. درختان اصلاح شده فضای کمتری اشغال می‌کنند، جثه کوچک و ارتفاع کمتری دارند، بنابراین فاصله کاشت بین درختان در مزرعه کاهش می‌یابد، پس تعداد درختانی که در یک هکتار جای می‌گیرند ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

  3. مهمترین سیاست برای احداث باغ میوه نسل جدید کاشت متراکم و به تعداد زیاد درختان میوه است، همین امر باعث می‌شود تا تناژ میوه تولیدی در هکتار افزایش چشمگیری داشته باشد.

  4. مهمترین نکته ای که باعث پر فروش نهال میوه در نهالستان کشور شده، کاهش زمان باروری این درختان است، در گذشته باغدار حداقل ۷ تا ۱۵ سال منتظر می‌ماند تا بر حسب نژاد درخت اولین گلدهی آن آغاز شود، ولی امروزه بدون در نظر داشتن نوع و نژاد درخت میوه این فاصله زمانی بین ۲ تا ۴ سال کاهش پیدا کرده است.

  5. عمر مفید درختان میوه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

  6. از دغدغه‌های کشاورزان فرایند گرده افشانی و لقاح شکوفه ها است، هر چه این فرآیند به خوبی انجام شود میزان باروری باغ افزایش می‌یابد، نسل جدید نهال میوه خود بارور بوده و سازگاری بالایی دارند، باغدار برای احداث باغ آنها احتیاج به رقم گرده افشان نداشته و نژاد‌هایی که به گرده افشانی احتیاج دارند، کارشناسان نهالستان بهترین رقم را معرفی می‌کنند.

  7.  مقاومت درختان میوه اصلاح شده در برابر کم آبی و خشکسالی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است، به طوری که در تمامی مناطق کشور می‌توان باغات میوه راه اندازی کرد.

images_1681109703_6433b2c7e732f.jpg

نهال میوه خارجی بهتر است یا محصول ایرانی؟

باغداران و کشاورزان عزیز باید این اطمینان را داشته باشند تا نهال میوه تولید شده در کشور ایران توسط نهالستان مجوز دار به اندازه‌ای با کیفیت بوده و قدرت ریشه زایی قوی دارند، نه تنها در مقایسه با نهال‌های خارجی هیچ کمبودی نداشته در بیشتر مواقع میزان عملکرد و باردهی آنها بیشتر و حتی با کیفیت‌تر بوده، میوه های تولیدی همگی جزو محصولات صادراتی تشخیص داده شده اند.

 درختان تکثیر یافته در ایران سرعت و قدرت بیشتری دارد، اگر باغدار موفق شود نهال میوه را اواسط آذر ماه به محوطه باغ منتقل کنند، اکثر درختان در همان سال اول نهایتاً در سال دوم باردهی خود را آغاز می‌کنند؛ مخصوصاً اگر شرایط محیط زیستی برای درختان مهیا باشد، از جمله بافت خاک، میزان نوردهی، وزش باد، ذخایر آبی و بارش سالانه کمک زیادی به باروری اقتصادی آنها خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : https://www.starkbros.com/products/fruit-trees

کلام آخر

از دیگر مواردی که باعث می‌شود کشاورز در خرید نهال میوه دچار تردید و شک شوند، قیمت نهال میوه است، اکثر باغداران فکر می‌کنند قیمت نهال میوه باکیفیت و مرغوب بسیار گران خواهد بود، در حالیکه آنها با خرید مستقیم و بدون واسطه می‌توانند یک خرید اقتصادی و کاملاً با صرفه را تجربه کنند، برای این منظور کافی است به سایت اینترنتی برتر نهال مراجعه کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان کسب کنند.

یکی از شهر ها که دارای باغداران و باغات زیادی است شهر قزوین است که در انواع باغها با میوه هایی در تمامی فصول سال کاشت و برداشت می شود ، برای خرید نهال قزوین برتر نهال ( https://bartarnahal.ir/buy-fruit-and-walnut-seedlings-in-gazvin ) میتوانید سفارش خود را ثبت کنید.

images_1681109744_6433b2f03727f.jpg

خرید نهال میوه شناسه دار به همراه کارت گارانتی کمک زیادی به کشاورزان می‌کند تا در صورت بروز مشکلی بتوانند با مسئول نهالستان تماس گرفته و این مشکل را حل کنند، البته فراموش نکنید مهندسین کشاورزی در تمامی مراحل احداث باغ در کنار باغداران بوده و به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه‌ای دلسوزانه به آنها کمک می‌کنند. 

تماس با برتر نهال: 09144501003

تماس با پالیز نهال: 09144501008

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.