مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی دقیقا چگونه است؟

 طلاق توافقی نیز همانند طلاق از طرف زوج و یا زوجه، قانون و مراحل خاصی دارد که باید طی شود. برای انجام طلاق توافقی، ابتدا باید ثبت درخواست طلاق توسط زوج و زوجه صورت گیرد. جلسات مشاوره قبل از طلاق، یکی از مراحل طلاق توافقی بوده که شرکت در آن برای زوج و زوجه، اجباری است. اما ممکن است که برخی از افراد از چگونگی برگزاری این جلسات و نحوه پرداخت تعرفه، آشنایی نداشته باشند‌.

طلاق توافقی چیست؟

گاهی زوجین بنا به هر دلیلی، تنها راه نجات و رهایی از بحث و مشکلات را، جدایی می‌دانند. این گروه از زوجین، از ابتدا در مورد مسائل بسیار زیادی در مورد زندگی مشترک خود از جمله حضانت فرزند یا فرزندان، نفقه زن و فرزندان، مهریه و جهیزیه به توافق می‌رسند و پس از ثبت درخواست توافقی، آن را به دادگاه اعلام می‌کنند. این موارد به طور کامل و مشخص، در رای دادگاه و طلاق نامه ذکر می‌شود و زوجین پس از جاری شدن خطبه طلاق، موظف به انجام آن‌ها هستند.

منظور از مشاوره‌های اجباری قبل از طلاق چیست؟

منظور از مشاوره‌های اجباری قبل از طلاق چیست؟

حتی در صورت طلاق توافقی، زوجه و زوج مجبور به شرکت در مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی هستند. شرکت در این جلسات، گاهی کارساز بوده و سبب ایجاد صلح و سازش میان زوجین می‌شود. اما در مواردی دیده شده زوجین تمایلی به حضور در جلسات مشاوره قبل از طلاق نداشته و دوست دارند هر چه سریع‌تر خطبه طلاق جاری شود. به تمام زوج‌ها پیشنهاد می‌شود مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی را جدی بگیرند چرا که در برخی موارد، نجات‌بخش زندگی خواهد بود.

شرکت نکردن زوجین در جلسات مشاوره قبل از طلاق

عدم شرکت در مشاوره‌های  اجباری قبل از طلاق، غیر ممکن است. یعنی اگر زن و مردی هر دو درخواست طلاق توافقی دهند، برای انجام مراحل بعدی طلاق، حتما باید در این جلسات اجباری شرکت کنند. در گذشته طلاق‌های توافقی طبق قانون تشریفات خاص خود انجام می‌شد و لزومی به شرکت در این جلسات نبود اما امروزه به دلیل بالا رفتن آمار طلاق و اختلافات در بین زوجین، دادگاه‌های خانواده و مشاورین، سعی دارند زوج و زوجه را به سازش دعوت کنند.

انجام مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی، سبب جلوگیری از انجام تصمیمات عجولانه از طرف زوج و زوجه می‌شود چرا که بسیار دیده شده زوجینی که تقاضای طلاق توافقی داشته، اختلافات زیادی با هم ندارند.

هنگامی که زوجین اقدام به درخواست طلاق توافقی می‌کنند، دادگاه آن‌ها را به مشاورین خانواده ارجاع می‌دهد. در صورتی‌که زوجین پس از شرکت در جلسات مشاوره، از درخواست خود منصرف شوند، مشاور خانواده این تصمیم را به دادگاه اطلاع رسانی خواهد کرد. تنها  در صورت طلاق توافقی، مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی امری ضروری خواهد بود و زوجین باید در این جلسات شرکت کنند. اگر درخواست طلاق از طرف زوج و یا زوجه باشد، شرکت در این جلسات ضرورتی ندارد. فقط در برخی موارد دادگاه ممکن است زوج و یا زوجه را برای دعوت به صلح و سازش، به مشاورین خانواده ارجاع دهد‌.

عدم شرکت زوج در جلسات مشاوره اجباری قبل از طلاق

در صورتی‌که زوج در مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی حاضر نشود، به منظور راضی نبودن زوج برای طلاق دادن است چرا که منظور از طلاق توافقی، راضی بودن زوج و زوجه برای طلاق است. در صورت عدم مراجعه مرد به جلسات اجباری مشاوره، دریافت گواهی انصراف از طلاق برای زن، غیر ممکن شده و انجام طلاق توافقی با مشکل برخورد خواهد کرد. در چنین حالتی دادخواست طلاق توافقی از طرف زوجه امکان‌پذیر نخواهد بود.  اگر زن در تمام مشاوره‌های قبل از طلاق شرکت کند و گواهی لازم را نیز دریافت کند، باز هم انجام طلاق توافقی امکان‌پذیر نخواهد بود چرا که عدم حضور زوج، نشانه ناراضی بودن آن از طلاق خواهد بود.

عدم شرکت زوجه در جلسات مشاوره اجباری قبل از طلاق

حضور زن و مرد در مشاوره‌های قبل از طلاق الزامی بوده و حتی وکلا نیز نمی توانند به جای‌ آن ها حاضر شوند. عدم حضور زوجه نیز در جلسات مشاوره قبل از طلاق همانند زوج، نشانه نارضایتی زوجه از طلاق توافقی و منتفی شدن طلاق خواهد شد، چرا که حضور زوجه نیز در این جلسات ضروری بوده و دادخواست طلاق توافقی باید به امضای زوجین برسد. زوجین در طلاق توافقی، در مورد مسائل زیادی همچون مهریه، حضانت، نفقه و ... به توافق خواهند رسید؛ بنابراین اگر زوجه در این جلسات شرکت نکند، انجام مراحل بعدی طلاق توافقی غیر ممکن خواهد شد.

طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

1.شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق

زوجینی که قصد انجام طلاق توافقی را دارند، ابتدا باید به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کرده و اطلاعات دقیق خود را وارد کنند.  بعد از اینکه اطلاعات با موفقیت در سامانه ثبت شد،  زوجین برای انجام دیگر مراحل طلاق توافقی، باید به مراکز غربالگری و مراکز مشاور خانواده مراجعه نمایند. طبق قانون، مدت زمان انجام مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی، ۴۵ روز طول می‌کشد.

تعداد جلسات مشاوره برگزار شده بین ۳ تا ۵ جلسه بوده که با توجه به شدت اختلاف زوجین، متفاوت است. در پایان جلسات اگر زوجین مشتاق به زندگی با هم بودند، از درخواست طلاق توافقی انصراف می‌دهند. اما گاهی پیش می‌آید، زوجین حتی پس از شرکت در مشاوره‌های اجباری طلاق واقفی به توافق نمی‌رسند. این گروه از زوجین باید گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی را دریافت کرده و دیگر مراحل طلاق را انجام دهند.

2.تحویل دادخواست

پس از شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق و عدم دریافت نتیجه مثبت، زوجین باید دادخواست را همراه با مدارک شناسایی از جمله شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهند.

3.زمان دادرسی

زوجین پس از تحویل مدارک و اسناد لازم به دفاتر قضایی، وقت زمان دادرسی در دادگاه خانواده، توسط ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا، اطلاع رسانی می‌شود.

4.حضور در دادگاه

زوحین یا وکلای آن‌ها، موظفند در روز و ساعت دقیق شده، همراه با مدارک و اسناد لازم به دادگاه خانواده مراجعه نمایند.

5.انجام مشاوره در دادگاه

قبل از صدور رای طلاق، زوجین باید برای مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی باید به مشاوره خانواده موجود در دادگاه، مراجعه نمایند. بعد از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها در این جلسات شرکت خواهند کرد. مشاورین در ابتدا سعی می‌کنند زن و شوهر را به صلح و سازش دعوت کنند. در صورتی که اختلافات زوجین خیلی زیاد بوده و راضی به سازش نباشند، مشاور خانواده توافق نامه‌ای با در خصوص مواردی همچون نفقه زوجه و فرزندان، مهریه، حضانت فرزندان، اجرت مثل، تاریخ ملاقات با فرزندان و سایر حقوق مالی را تنظیم کرده و مهر و امضا می‌کند.

6.باردار بودن زوجه

زوجه برای دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه، ابتدا باید باردار بودن و یا باردار نبودن خود را به دادگاه ثابت کند. برای این کار زوجه باید قبل از مراجعه به دادگاه، به آزمایشگاه مراجعه کرده  و گواهی عدم بارداری خود را به دادگاه ارائه دهد. پس از تحویل گواهی عدم بارداری به دادگاه خانواده و اخذ گواهی عدم امکان سازش از دادگاه خانواده، زوجین برای جاری شدن خطبه طلاق باید به یکی از دفاتر طلاق مراجعه نمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.