آموزش نوشتن متن جذاب برای بایو اینستاگرام + 6 تکنیک

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید که با یک متن بیو درست‌وحسابی، مخاطب‌تان را یک دل نه صد دل، عاشق خود کنید. وقتی یک نفرد وارد پیج شما می‌شود، اول عکس پروفایل‌ تان را چک می‌کند و بعد بیو اینستاگرام‌تان را می‌خواند. پس شما باید از این فرصت استفاده کنید، تا مخاطب بالاخره آن دکمه لعنتی Follow را فشار دهد.

قبل از هرچیز، مثل همیشه با تعاریف اولیه شروع می‌کنیم.

منبع: https://www.novin.com/academy/

بیو اینستاگرام کجاست؟

«بیو» همون مخفف کلمه بیوگرافی است و خیلی‌ها هم آن را به انگلیسی «بایو» تلفظ می‌کنند.

حالا بیو اینستا شما دقیقاً کجا قرار گرفته؟ زیر عکس پروفایل‌.

بیو اینستاگرام

شما برای نوشتن بیو اینستاگرام باید به پروفایل خودتان بروید و از قسمت edit profile یا ویرایش پروفایل، بیو پیج خود را تغییر دهید.

حالا اصلاً چرا متن بیو ما باید تغییر کند؟ چرا انقدر روی درست بودن متن بیوگرافی اینستاگرام تأکید می‌کنیم؟ 

دلایل اهمیت متن بیو اینستاگرام دلایل زیر است:

  • بیو اینستاگرام، تنها جایی است که شما می‌توانید فقط در چند ثانیه به مخاطب خود اعلام کنید که: چه کسی هستید؟ چکار می‌کنید؟ چه کمکی می‌توانید به مخاطب بکنید؟ و اصلاً چرا باید شما را دنبال کند؟

  • شما می‌توانید در بیو اینستاگرام‌تان، لینک وب‌سایت بگذارید و ترافیک ایجاد کنید.

  • در قسمت بیوگرافی اینستاگرام، می‌توانید به مخاطب راه‌های ارتباطی (شماره تماس، ایمیل و آدرس) را نشان دهید.

  • در آخر هم می‌توانید، مخاطب را وادار به انجام کاری کنید. (مثلاً از او بخواهید که وارد لینک وب‌سایتتان شود)

اجزای تشکیل‌دهنده بیو اینستاگرام

برای این که بتوانید یک متن خوب برای بیو اینستاگرام خود بنویسید، باید اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام را بشناسید. شناخت اجزای تشکیل دهندۀ بیو اینستاگرام، اولین قدم برای انتقال پیام به مخاطبان‌تان است. یک بیو اینستاگرام از موارد زیر تشکیل شده است:

عکس پروفایل

تصویر پروفایل یا اصطلاحاً آواتار باید عکسی مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. این تصویر می‌تواند لوگوی مجموعۀ شما یا یک عکس از محصولات‌تان باشد. این تصویر هرچه هست، باید بتواند حتی با وجود کوچک بودن در فید جستجوی اینستاگرام، باز هم کاربران را به سمت خود جذب کند.

نام و نام کاربری

نام کاربری شما در بالای صفحه‌ی پروفایل نمایش داده می‌شود. دیگر صفحات اینستاگرام با استفاده از نام کاربری، می‌توانند شما را در پُست‌های خود، تگ کنند. نام شما نیز به شکل پررنگ در زیر تصویر پروفایل و در بالای بخش بیوگرافی قرار دارد.

متن بیو اینستاگرام

در این قسمت، شما باید با استفاده از 150 کاراکتر شرکت خود را به مخاطبان معرفی کنید و آن‌ها را ترغیب به انجام کاری در صفحه اینستاگرام خود کنید.

وب‌سایت

وب‌سایت

تنها یک محل در اینستاگرام وجود دارد که شما می‌توانید مستقیماً لینک یک وب‌سایت را در آن قرار دهید و آن محل، بخش بیو است. پس بهتر است از این فضا هوشمندانه استفاده کنید.

دسته‌بندی یا Category

دسته‌بندی یا Category که در زیر نام شرکت ظاهر می‌شود، مستقیماً با دسته‌بندی انتخاب‌شده در لینک صفحه‌ی فیس‌بوک شما در ارتباط است. برای آنکه نوع تجارت شما در اینستاگرام مشخص باشد، حتماً باید حساب کاربری تجاری (business account) داشته باشید. مزیت مشخص کردن دسته‌بندی پیج‌تان در اینستاگرام این است که دیگر نیازی ندارید از فضای اختصاصی Bio برای توضیح نوع فعالیت خود استفاده کنید.

دکمه‌های تماس یا  Call To Action

اینستاگرام یک قسمت به حساب‌های تجاری اضافه کرده که می‌توانید اطلاعات تماس مثل ایمیل، آدرس و تلفن را درون آن قرار دهید. شرکت‌ها، قبل از معرفی این قابلیت مجبور بودند تا آدرس شرکت و ایمیل خود را در قسمت بیو در اختیار مخاطبان قرار دهند. این دکمه‌ها تنها در اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده شده و از طریق صفحات وب قابل مشاهده نیستند.

شما می‌توانید fh کلیک بر روی گزینه‌های Edit Profile  و سپس Contact Options  به این موارد دسترسی داشته باشید. اگر قادر به مشاهده این گزینه‌ها نیستید، بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که حساب کاربری‌تان تجاری است.

نوشتن متن برای بیو اینستاگرام

نوشتن متن برای بیو اینستاگرام

شما می‌توانید تا 150 کاراکتر را در بیو اینستاگرام خود بنویسید، اما یادتان باشد که در این مورد، هرکسی که بتواند با کمترین کلمات، بیشترین توضیح را بدهد، برنده است. حالا لطفاً قلم و کاغذ را دم دستتان بگذارید و بعد از آن که نکات زیر را خواندید، شروع به نوشتن کنید.

فکر کنید مخاطب روبروی شما نشسته است

همین حالا اگر دوست‌تان از شما بپرسد، پیج اینستاگرام‌تان درباره چیست، به او چه می‌گویید؟

در بیو هم باید همان لحن را داشته باشید. طوری بنویسید که انگار مخاطب جلوی شماست و دارید کار خود را به او توضیح می‌دهید. ساده و صمیمی بنویسید.

نکته!!!

با زبان مخاطب با او صحبت کنید. اگر مخاطب شما، فارسی زبان است، فارسی بنویسید. شما باید همه تلاش خود را بکنید که بتوانید با فالوورهایتان ارتباط سریع‌تر و صمیمی‌تری برقرار کنید؛ پس انگلیسی نوشتن یا حتی استفاده از کلمات سخت و ناخوانا فارسی در بیو، دردی را از شما دوا نمی‌کند.

از مزایا و تفاوت‌های خود بگویید

ما همیشه گفته‌ایم که برای موفقیت در کسب‌کارتان، همیشه کافی است که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید. خب اگر این موضوع را رعایت کردید، بهترین‌جا برای بیان آن در اینستاگرام، قسمت بیو است. وقتی مخاطب وارد پیج‌تان می‌شود، بهتر است که همان اول کار بداند که شما با بقیه فرق دارید و قرار نیست حرف تکراری بزنید.

هویت برندتان را توضیح دهید

تا به حال از خود پرسیدید که دوست دارید مخاطب در برخورد با برند شما، چه احساسی را تجربه کند؟

برند شما را با چه فاکتوری به خاطر بیاورد؟ شخصیت برندتان را شکل داده‌اید؟

اینجا دیگر تصمیم با شماست که لحن جدی داشته باشید، شوخ‌طبع باشید، صمیمی باشید یا ...

اگر بیزینس شما شعار هم دارد، حتماً آن را در بیو خود بنویسید.

صریح، ساده و کوتاه بنویسید

در قسمت بیو اینستاگرام باید در یکی دو جمله، اصل مطلب را ادا کنید. درست است که 150 کاراکتر را می‌توانید در بیو جا بدهید، ولی قرار نیست که کل داستان شروع کسب‌وکارتان را آنجا بگویید. یادتان باشد که باید در یک نگاه به مخاطب بفهمانید که در پیج‌تان چه خبر است.

منفی ننویسید

شاید باورتان نشود ولی هنوز هم بعضی پیج‌ها هستند که در بیو خود می‌نویسند، «ورود آقایان ممنوع!» یا «دایرکت پاسخ داده نمی‌شود»

با این جملات، فقط مخاطب خود را در همان لحظه اول دل‌سرد کرده‌اید و بس.

با استفاده از اموجی، جلب توجه کنید

استفاده از اموجی می‌تواند حسابی به بیو و صفحه شما، آب و رنگ بدهد. اما باید از آن درست و به‌جا استفاده کنید. مثلاً اگر پیج فروش شیرینی یا خدمات تعمییر خودرو دارید، انتخاب‌ اموجی راحت است. اما کسب‌وکارهای دیگر باید کمی خلاق‌تر باشند. مثلا اگر محصولات خود را به سراسر دنیا ارسال می‌کنید، بد نیست که از اموجی «کره زمین» استفاده کنید.

از قابلیت منشن و هشتگ استفاده کنید

شما در بیو اینستاگرام می‌توانید از قابلیت، منشن و هشتگ استفاده کنید!

اگر یک هشتگ خاص برای کسب‌وکارتان دارید که با آن پست‌هایتان را سازماندهی می‌کنید، حتماً آن را در بیو اینستاگرام هم بنویسید. البته هشتگ، علاوه بر کاربردی که در بیو دارد، در میزان دیده شدن پست‌های شما در صفحه اکسپلور نیز مؤثر است.

استفاده از منشن را هم فراموش نکنید. برای مثال بعضی از کسب‌وکارها هستند که برای دسته‌بندی بهتر محصولات‌شان چند پیج جداگانه باز می‌کنند. حتماً آن پیج‌ها را در بیو اینستا خود منشن کنید.

پیشنهاد: در این آموزش، نوشتن متن برای بایو اینستاگرام را یاد گرفتیم. پیشنهاد می‌کنم در این زمینه مقاله آموزش نوشتن کپشن حرفه‌ای برای پست در وبلاگ نوین را هم مطالعه کنید.

جمع‌بندی

بایو اینستاگرام کمک می‌کند که در لحظه ورود مخاطب به راحتی از موضوع صفحه و نوع کار شما آگاه و کمی با شما آشنا شود. در صفحه مقاله راهنمای بایو اینستاگرام در سایت نوین می‌توانید نمونه‌های از بیو پیج‌های موفق اینستاگرام را ببینید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.