یادگیری سالیدورک را از کجا شروع کنیم؟

در واقع با توجه به دستورالعمل‌های گام به گام و مشاوره تخصصی، شما برای کار با این نرم افزار ماهر خواهید شد و می‌توانید مراحل مقدماتی تا پیشرفته را در سریع‌ترین زمان ممکن بیاموزید.

معرفی نرم‌افزار solidworks

SOLIDWORKS یک نرم افزار قدرتمند سه بعدی CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) بوده که توسط مهندسان، طراحان و سازندگان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید آموزش سالیدورکس اصلا پیچیده نیست. اما دارای یک‌سری پیش نیازها است. به طور معمول این نرم‌افزار طیف گسترده‌ای از ابزارها را برای طراحی، تحلیل و شبیه سازی سیستم‌های مکانیکی پیچیده ارائه می‌دهد.

همین امر نیز موجب شده سالیدورک به ابزاری ضروری برای توسعه و نوآوری محصول تبدیل شود. تطبیق پذیری نرم‌افزار solidworks آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای حرفه‌ای‌ها و دانشجویانی تبدیل کرده که می‌خواهند در حرفه یا فعالیت‌های تحصیلی خود برتر باشند.

شروع کار با سالیدورک

قبل از ورود به دنیای solidworks، باید ابتدا نرم افزار آن را روی رایانه خود نصب کنید. پس از نصب، از شما خواسته می‌شود که محصول‌های خود را فعال نمایید. بعد از آن نیاز است با دنبال کردن دستورالعمل‌های روی صفحه و وارد نمودن آدرس ایمیل خود، مراحل فعال سازی را ادامه دهید. در آخر هنگامی که مجوز شما فعال شد، با رابط کاربری گرافیکی SOLIDWORKS (GUI) و صفحه خوش‌آمد‌گویی آن مواجه خواهید شد.

نرم افزار SOLIDWORKS همراه با آموزش‌های متنوعی ارائه می‌شود که همین، راهی عالی برای یادگیری اصول اولیه مدل سازی سه بعدی و طراحی سه بعدی ارائه می‌دهد. برای دسترسی به این آموزش‌ها، در صفحه خوش‌آمد‌گویی، بر روی برگه «یادگیری» کلیک و سپس کادر مربوط به «آموزش‌ها» را انتخاب کنید.

با این کار صفحه‌ای باز می‌شود که می‌توانید از طریق آن آموزش سالیدورکس را دنبال کنید. با پیشرفت در آموزش‌ها، پایه محکمی در مدل سازی سه بعدی به دست خواهید آورد و برای دوره های SOLIDWORKS پیشرفته‌تر، آماده خواهید شد.

آشنایی با رابط کاربری

آشنایی با رابط کاربری solidworks

بعد از این که با آموزش سالیدورکس برای نصب اولیه آشنا شدید، نیاز است به خوبی رابط کاربری آن را هم بشناسید. دقت داشته باشید برای شروع کار این نرم‌افزار بسیار مهم است که با رابط کاربری آن آشنا شوید. رابط کاربری نرم افزار سالیدورک شامل اصطلاحات و واژگان خاصی بوده که برای استفاده مداوم ضروری هستند. اگر تصمیم به یادگیری این نرم افزار دارید می‌توانید به دوره‌های آموزش solidworks مراجعه کنید.

این رابط‌های کاربری گرافیکی به طور کلی شامل چندین بخش اصلی از جمله CommandManager، FeatureManager Design Tree، PropertyManager، ConfigurationManager و Task Pane می‌شوند. هر یک از این بخش‌ها نیز شامل ابزارها و دستورات خاصی برای ایجاد و اصلاح مدل‌های سه بعدی هستند.

تکنیک‌های اصلی مدل سازی سه بعدی نرم افزار سالیدورک

پس از تکمیل آموزش‌های مقدماتی، می‌توانید شروع به کاوش تکنیک‌های اولیه مدل سازی سه بعدی در سالیدورکس کنید. با تسلط بر این تکنیک‌های مدل سازی اساسی، شما به خوبی برای انجام وظایف طراحی پیچیده‌تر و بهبود بهره‌وری خود مجهز خواهید شد. برخی از مهارت‌های ضروری که باید یاد بگیرید را در زیر ذکر کرده‌ایم.

  • ترسیم هندسه دو بعدی

  • ایجاد ویژگی های سه بعدی از طرح‌ها

  • افزودن ابعاد و محدودیت‌ها به طرح‌ها

  • ایجاد و اصلاح هندسه مرجع

  • کار با مجموعه‌ها و زیر مجموعه‌ها

  • ایجاد نماهای منفجر شده و نقشه‌های مونتاژ

تکنیک‌های مدل سازی پیشرفته نرم افزار سالیدورکس

تکنیک‌های مدل سازی پیشرفته نرم افزار سالیدورکس

همانطور که در سالیدورکس مهارت بیشتری پیدا می‌کنید، ممکن است بخواهید تکنیک‌های مدل سازی پیشرفته را برای ایجاد طرح‌های پیچیده‌تر کشف کنید. برخی از تکنیک‌های پیشرفته در کار با نرم افزار مورد نظر برای مدل سازی را در این بخش نام برده‌ایم. در اصل با یادگیری این تکنیک‌های مدل سازیِ پیشرفته، می‌توانید با پروژه‌های طراحی چالش‌برانگیز مقابله کنید و از رقبا نیز متمایز شوید.

  • مدل سازی سطح

  • طرح ورق فلزی

  • جوشکاری

  • مدل سازی چند بدنه

  • تنظیمات و جداول طراحی

  • ویرایش مستقیم و مدل سازی پارامتریک

شبیه سازی و تحلیل SOLIDWORKS

برای فراگیری آموزش سالیدورکس بهتر است بدانید این نرم‌افزار مجموعه‌ای از ابزارهای شبیه‌سازی و تجزیه و تحلیل را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند عملکرد طرح‌های‌تان را تأیید کنید. از این رو در طول فرآیند طراحی می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

با گنجاندن شبیه سازی در گردش کار طراحیِ خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که طرح‌های‌تان قوی و کارآمد هستند. همچنین الزامات عملکرد لازم را به بهترین شکل ممکن برآورده می‌کنند. برخی از ابزارهای شبیه سازی کلیدیِ موجود در SOLIDWORKS عبارتند از:

  • تحلیل استاتیکی خطی

  • تحلیل فرکانس

  • آنالیز حرارتی

  • مطالعات بهینه سازی

  • تحلیل خستگی

  • دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)      

دریافت گواهینامه‌های سالیدورکس

پس از گذراندن دوره آموزشی برای نشان دادن مهارت خود در نرم افزار سالیدورکس و افزایش چشم‌انداز شغلی خود، اکنون می‌توانید گواهینامه‌های مختلف این نرم‌افزار را دنبال کنید. این گواهینامه‌ها، از سطح کاردانی تا کارشناسی، طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد. این موضوعات نیز شامل طراحی مکانیکی، شبیه‌سازی، ورق فلز، جوشکاری و روکش می‌شود.

با دریافت یک یا چند گواهینامه SOLIDWORKS، می‌توانید مهارت‌های خود را راحت‌تر در رشته مهندسی مکانیک به نمایش بگذارید و همچنین پتانسیل درآمدتان را افزایش دهید. افرادی که قابلیت های سالیدورک را بهتر می‌شناسند، می‌توانند در بازارِ کار، برای طراحی و نقشه کشی در حوزه های مختلف، شاهد نتایج عالی‌تری باشند. به این صورت می‌توانند گواهینامه‌های سالیدورکس را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت نمایند.

در هر صورت اگر می‌خواهید نقشه کشی صنعتی و طراحی قالب های گوناگون را به شکل حرفه‌ای ادامه دهید، توصیه می‌کنیم آموزش سالیدورکس را به شکل جدی دنبال کنید. برای آشنایی بیشتر با محیط نقشه کشی هم می‌توانید از افراد متخصصی که در این حوزه فعال هستند، کمک بگیرید.

آموزش آنلاین کار با نرم‌افزارsolidworks 

علاوه بر آموزش‌های داخلی و دوره های آموزشی رسمی، در حال حاضر منابع آنلاین زیادی برای کمک به یادگیری solidworks  وجود دارد. برخی از منابع محبوب عبارت‌اند از انجمن‌ها، وبلاگ‌ها، کانال‌های یوتیوب و گروه‌های رسانه‌های اجتماعی که در آن کاربران می‌توانند به خوبی با ابزارهای مورد نیاز آشنا شوند.

تمام این منابع اینترنتی؛ دانش، نکات و بهترین شیوه‌های خود را در مورد نرم‌افزار سالیدورک به اشتراک می‌گذارند. از این رو با تعامل با چنین جوامعی و همچنین استفاده از منابع آنلاین، می‌توانید یادگیری خود را تسریع کنید. منابعی که ذکر شد می‌تواند به شما کمک کنند از کاربری نرم افزار و آخرین پیشرفت‌های SOLIDWORKS  نیز به مطلوب‌ترین شکل ممکن، به‌روز باشید.

البته ناگفته نماند که تمام سایت‌ها و منابع آنلاین، برای ارائه این آموزش معتبر نیستند. گاهی اوقات احتمال دارد برخی از این منابع اینترنتی، اطلاعات نادرستی در اختیارتان قرار دهند و شما را گمراه کنند. پس قبل از این که تصمیم نهایی خود را بگیرید و سراغ سایت‌های مختلف برای یادگیری مفاهیم کاربردی در این زمینه بروید، در انتخاب خود کوشا باشید و تحقیقات لازم را انجام دهید.

آموزش سالیدورکس

سخن پایانی

همانطور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید، آموزش سالیدورکس دنیایی از فرصت‌ها را برای متخصصان و دانشجویان در زمینه‌های مهندسی، طراحی و ساخت، باز می‌کند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید با یک پایه قوی در سالیدورکس کار کنید، توصیه می‌کنیم علاوه‌ بر این موارد، از سایت‌های آموزشی آنلاین Udacity، Khan academy، Coursera و edX مکتب خونه بهره بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.