ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۲ ، نکات و مراحل ثبت نام

 در کلام دیگر می‌توان گفت نوعی از انواع مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.

امروزه، اکثر نهادهای دولتی و خصوصی، از جمله سازمان امور مالیاتی، جهت تسریع در روند خدمت رسانی و تسهیل امور، برای متقاضیان ارائه اظهارنامه مالیاتی، اقدام به راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی نموده‌اند. متقاضیان، می‌توانند با ورود به سایت سامانه موسسات دولتی و خصوصی و ثبت نام در آن‌ها، اقدام به استفاده از خدمات آن‌ها نمایند و از این طریق، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.

چه اشخاصی موظف به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند؟

  • کلیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.

  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.

  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.

  • کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

چه اشخاصی ملزم به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی نیستند؟

  • شهرداری‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه در ۳۱ استان کشور

  • کلیه سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند

  • کلیه موسسات و وزارت خانه‌ها

  • کارگران، صیادان، عشایر، شرکت‌های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان

مراحل و فرایند اصلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  • پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری

  • تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری

  • ثبت نام شماره اقتصادی

  • تأیید اطلاعات ثبت نام

  • دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک

  • ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

  • دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

مراحلی که به طور خلاصه گفته شد را شما می‌توانید از طریق سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های تجاری خود مانند ثبت نام مالیاتی و استعلام مالیاتی را دنبال کنید. در بین این سامانه‌ها و مشاوران حقوقی متعدد اگر یک راه مطمعن و آسان را برای این کار می‌خواهید می‌توانید از کارشناسان متخصص آسان ثبت کمک بگیرید. در تنظیم اظهارنامه مالیاتی نکاتی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید از اتلاف وقت جلوگیری کنید. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند.

مهم‌ترین نکاتی که باید برای تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی رعایت کنید:

برای اینکه بتوانید این فرم را با اطلاعات درست پر کرده و در زمان مناسب تحویل دهید؛ باید یک سری نکات را بدانید که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم. سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های ثبتی شرکت‌ها مانند ثبت نام مالیاتی و استعلام مالیاتی ایجاد وجود دارند. اگر یک راه مطمعن و آسان را برای این کار می‌خواهید می‌توانید از کارشناسان متخصص این حوزه‌ کمک بگیرید. مراحل ثبت شرکت و یا ثبت نام مالیاتی می‌توان وقت گیر و یا حتی گاهی اوقات دشوار باشد. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند.

۱- بهتر است اظهارنامه مالیاتی را از طریق الکترونیکی ارسال کنید

برای اینکه مطمئن شوید که هیچ موردی را از قلم ننداخته‌ و همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سیستم قرار داده‌اید؛ توصیه می‌کنیم که از پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی به آدرس استفاده کنید. زیرا در این صورت می‌دانید که تمام بخش‌های با ستاره قرمز، اطلاعاتی هستند که حتما باید ارائه شوند؛ در نتیجه هیچ موردی را فراموش نمی‌کنید.

۲باید سال مالی خود را مشخص کنید

برای اینکه حساب و کتاب مالیاتی‌ شما دقیق باشد؛ نیاز دارید که یک بازه زمانی را به ‌عنوان سال مالی برای خودتان تعریف کنید. براساس ماده ۱۰۰ ق.م.م سال مالیاتی اشخاص حقیقی همان سال شمسی است که از ابتدای فروردین تا آخر اسفند است.

اما برای شرکت‌های خصوصی و اشخاص حقوقی ممکن است الزاما سال مالی و مالیاتی یکی نباشد. چرا که به دلیل اساسنامه خود با این تاریخ هماهنگ نیستند. آنها می‌توانند به‌طور مستقل سال مالی را تعریف کنند که امکان دارد با سال مالیاتی یکی نباشد. نکته‌ای که باید بدانید این است که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان ۴ ماه شمسی از شروع این سال است.

۳- اگر معاف از مالیات هستید؛ نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی بدانید این است که مطمئن شوید معافیت مالیاتی ندارید. طبق قانون ۴ مورد از فعالیت‌های مختلف هستند که نیازی به ارسال اظهارنامه ندارند. این ۴ مورد عبارت‌اند از:

  • سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی

  • فعالیت‌های مربوط به بخش کشاورزی

  • درآمد به‌دست‌آمده از اجاره املاک مسکونی

  • امور خیریه

این موارد بیشتر شامل اشخاص حقیقی می‌شود. بنابراین اگر یک شخص حقوقی هستید؛ باید تمام قوانین در مورد معافیت مالیاتی را مطالعه کنید تا در این خصوص مطمئن شوید.

چه مدت بررسی اظهارنامه‌های الکترونیکی به طول می‌انجامد؟

اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات های مستقیم، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه ی مالیاتی منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند. برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.

آیا امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی پس از تسلیم آن به اداره دارایی وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید تا یک ماه پس از تسلیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید. طبق ماده ۲۰۰ و ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم، می‌توانید در این بازه زمانی، نسبت به رفع نقص اقدام کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.