در فصل گرما کجا بریم خنک باشه

با گرم‌تر شدن هوا و آغاز تعطیلات مدارس و اداره‌ها، یکی از سوال‌های رایج گردشگران این است که «تابستان کجا بریم؟». استان‌های شمالی، استان چهارمحال و بختیاری، استان اردبیل، استان لرستان، استان کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان آذربایجان شرقی برخی از بهترین مقاصد سفر در تابستان هستند که آب‌وهوایی خنک و مطلوب دارند.

جاهای خنک شمال

ماسال، واقع در غرب رشت و ۶۰ کیلومتری شرق شهر تالش، از مشهورترین و محبوب‌ترین مقاصد مسافرت در تابستان است؛ شهری با ییلاقات متعدد نظیر شاندرمن، اولسبلانگاه، تلارگاه، ملومه بند، خندیله پشت، اسبی دشت، شنبه راه، واشیار، شالما، نسا و... که با آبشارهای بلند، جنگل، رودخانه‌‎‌های پرآب، مراتع سرسبز و وسیع، فضای آرامش‌بخش، بکر و مه‌آلود و آب‌وهوای پاک و خنک از شما میزبانی می‌کند.

ییلاق دیلمان در شهرستان سیاهکل، یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر، با آب‌وهوایی سرد و کوهستانی، جاذبه‌هایی چون آبشار لونک در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان، دشت شقایق، غارهای متعدد و دشت سوسن چلچراغ و آثار تاریخی ارزشمندی همچون قلعه گرمارو، کاروانسرای تی‌تی، آرامگاه باباولی و منطقه باستانی قلعه کوتی از دیگر جاهای خنک شمال برای سفر در تابستان است.

از دیگر مقاصد خنک برای سفر تابستانی در شمال ایران می‌توان به روستای داماش در ارتفاعات البرز و شهرستان رودبار، گردنه حیران (از مسیرهای پرتردد، جذاب و گردشگرپذیر در نزدیگی مرز استان گیلان با جمهوری آذربایجان)، شهر ماسوله با خانه‌های زردرنگ، گل‌های شمعدانی لب پنجره‌ها، بافت تاریخی و سنتی و فضای مه‌آلود، ییلاق جواهرده در دامنه شرقی کوه‌ سماموس و ۲۶ کیلومتری جنوب غربی رامسر، سوادکوه در جنوب ساری، روستای فیلبند از توابع شهرستان بابل (مشهور به بام شرقی استان مازندران)، کلادرشت، ییلاق مازیچال، ییلاق آلاشت و شهر گرگان ( با جاذبه‌هایی چون آبشار زیارت، جنگل ناهارخوران، آبشار شصت کلاته، جنگل النگدره، طبیعت سردانسر، خانه‌ تقوی‌ها، باغ روس‌ها و کاخ آقا محمد خان قاجار) اشاره کرد.

استان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به بام ایران شهرت دارد. این شهر با آب‌‌وهوایی معتدل در تابستان‌ها از بهترین مقاصد سفر در روزهای گرم سال به شمار می‌آید.

images_1687606216_6496d3c88eaaa.png

سفر به شهرکرد با جاذبه‌های متعدد نظیر مسجد جامع شهرکرد (مسجد خان)، مسجد اتابکان، سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد، پل خراجی، قلعه صمصام‌ السلطنه، قلعه شمس آباد (قلعه یوسف خان امیر مجاهد)، قلعه چالشتر، قلعه تاریخی جونقان (کاخ سردار اسعد بختیاری)، قلعه دزک، قلعه سورک، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، پارک لاله، پارک جنگلی تهلیجان، موزه باستان‌شناسی و...، خاطراتی فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

کوهرنگ، از دیگر مقاصد گردشگری محبوب استان چهار محال و بختیاری در فصل تابستان به چشمه‌های خروشان آب معدنی شهرت دارد؛ منطقه‌ای بسیار زیبا در ارتفاع ۲,۳۵۰ متری از سطح دریا که یکی از خوش آب و هواترین شهرستان‌های ایران محسوب می‌شود. از جاذبه‌های طبیعی کوهرنگ می‌توان از آبشار شیخ علی خان، چشمه کوهرنگ، تونل کوهرنگ و دشت لاله های واژگون کوهرنگ نام برد.

استان تهران

فیروزکوه با میانگین دمای سالانه حدود هشت درجه سانتی‌گراد از شهرهای زیبای استان تهران است که در مسیر جاده تهران به شمال قرار دارد؛ شهری با طبیعت بکر و جاذبه‌هایی چون تنگه واشی، تنگه میشینه مرگ (که از آن به‌عنوان چهارمحال تهران نیز یاد می‌شود)، چشمه آب معدنی خمده با خاصیت درمانی، روستای هرانده و غار بورنیک در نزدیکی پایتخت که از بهترین مقاصد سفر تابستانی به شمار می‌رود.

از دیگر شهرهای خنک استان تهران می‌توان به دماوند اشاره کرد؛ شهری با مناطق دیدنی و خوش‌آب‌وهوا که قدمت آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. قله باشکوه دماوند (بلندترین قله آتشفشانی آسیا و نخستین اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران)، باغ‌های سرسبز و خرم و مراتع مرغوب، آبشار برف تنگه لار، آبشار جنگلک، دشت مشا، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا و دریاچه تار از جاهای دیدنی دماوند هستند.

استان کردستان

شهرهای سنندج، مروان و بانه در استان کردستان با بهارها و تابستان‌های بسیار مطبوع و معتدل از بهترین مقاصد مسافرت در تابستان محسوب می‌شوند. پارک جنگلی آبیدر سنندج، حمام وکیل‌‌الملک سنندج، روستای پلکانی پالنگان کامیاران و دریاچه زریوار در مریوان از جمله جاذبه‌های مطرحی هستند که می‌توانید در فصل تابستان به بازدید از آن‌ها بروید.

استان لرستان

استان لرستان، مشهور به سرزمین لاله‌های واژگون، عروس آبشارهای ایران، اقلیم قلعه‌ها و چشمه‌های خروشان و جنگل‌های بلوط، در روزهای گرم سال با آب‌وهوایی مطبوع و دل‌پذیر از گردشگران میزبانی می‌کند. بروجرد، درود، الیگودرز، ازنا، خرم آباد، کوهدشت، پلدختر و الشتر از جمله مقاصد محبوب گردشگری در این استان هستند که جاهای دیدنی متعددی چون قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه کیو، دریاچه گهر، آبشار بیشه، دره خزینه، تنگه هلت، آبشار افرینه، دشت لاله ‌های واژگون، تنگه لی لی، دره شیرز، مجموعه توریستی مخمل‌کوه و بام خرم آباد دارند.

images_1687606260_6496d3f4e541a.png

استان اردبیل

اردبیل زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستان‌هایی مطبوع و معتدل دارد و به همین دلیل از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان به شمار می‌رود. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (میراث جهانی یونسکو)، دریاچه شورابیل، مسجد جامع اردبیل، رودخانه بالیقلو چای و جنگل فندق‌لو از جاهای دیدنی اردبیل هستند.

سرعین در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل از دیگر مقاصد مشهور استان اردبیل است که با چشمه‌های همیشه جوشان، گردشگران را در تمام طول سال، به‌ویژه در فصل تابستان، به‌سمت خود می‌کشاند. در سفر تابستانی خود به استان اردبیل از جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده چون روستای آلوارس، روستای شایق، تپه آناهیتا و دهکده صخره‌ای ویند کلخوران نیز دیدن کنید.

استان کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد، استانی نسبتا مرتفع و کوهستانی در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و دنا است؛ استانی با طبیعت بکر و دست‌نخورده که جاذبه‌های متعددی چون دریاچه‌های زیبا و آب‌های روان، قله‌های سربه‌فلک‌کشیده و دشت‌های زیبا (آبشار یاسوج، تنگ گنجه‌ای در یاسوج و دریاچه برم الوان در شهرستان بهمئی) دارد.

از مقاصد مشهور گردشگری و جاهای دیدنی مطرح استان کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به شهر یاسوج، مشهور به پایتخت طبیعت ایران، منطقه «کوه گل نام» (قسمتی از طبیعت دنا واقع در نزدیکی شهر سی‌سخت، با چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌های فصلی و دامنه‌های پوشیده از گل) و «تنگ کوه گل» (با دیدنیهایی چون دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگه نمک، چشمه سرد و منطقه‌ حفاظت‌شده‌ دنا) اشاره کرد.

سایر مقاصد خنک برای مسافرت در تابستان

شهر بجنورد در خراسان شمالی، شهر تبریز و کندوان در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، استان همدان و زنجان از سایر مقاصد خنک برای مسافرت در تابستان هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.