فریلنسر کیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟

فریلنسرها معمولاً هر زمان که بخواهند کار می‌کنند که خب، این خودش نوعی مزیت به حساب می‌آید. با این حال، در فریلنسینگ یا آزادکاری هم همیشه وضع گل‌و‌بلبل نیست و مشکلات مربوط به خودش را دارد. ما می‌دانیم که بسیاری از شما با عبارت فریلنسینگ آشنایی دارید و در حال حاضر می‌دانید که از چه صحبت می‌کنیم.

با این حال، هنوز عده‌ای وجود دارند که با سیستم کاری فریلنسرها آشنایی ندارند. به همین دلیل، سعی داریم در همینجا سخن کوتاه کنیم و جوانب مختلف فریلنسینگ را بررسی کنیم تا بتوانیم به تعریفی جامعه از عبارات فریلنسینگ و فریلنسر برسیم. پیشنهاد می‌کنم خواندن این مقاله را از دست ندهید. منبع این مطلب: مقاله فریلنسر کیست سایت نوین

فریلنسینگ چیست؟ فریلنسر کیست؟

فریلنسینگ (Freelancing) در لغت به معنای آزادکاری است و فریلنسر (Freelancer) به شخصی گفته می‌شود که خود اشتغال بوده و لزوماً تعهد بلندمدتی به شرکت یا مجموعه‌ای خاص ندارد. بعضی از فریلنسرها توسط شرکت‌ها و موسسات به دیگران معرفی می‌شوند. اما بعضی دیگر به‌صورت کاملاً مستقل، از طریق انجمن‌ها و وب‌سایت‌های معتبر به فعالیت مشغول هستند.

دستمزد فریلنسرها چگونه پرداخت می‌شود؟

دستمزد فریلنسرها نیز بسته به مهارت، تجربه و زمینه‌ی کاری به روش‌های مختلفی پرداخت می‌گردد؛ مثلاً برخی مبلغ مورد نظر را به‌صورت روزانه، ساعتی یا پس از انجام پروژه دریافت می‌نمایند. عده‌ای هم هزینه‌ی کل را برآورد کرده و مبلغی را پیشاپیش به‌عنوان بیعانه از مشتری می‌گیرند‌. برای پروژه‌های مهم و پیچیده‌تر نیز قراردادهایی تنظیم می‌شود که دستمزد فریلنسر را پس از انجام هر مرحله و بر حسب کیفیت کار واریز می‌کنند. شاید فکر کنید که فریلنسر همان پیمانکار است ولی خیلی فرق دارد؛ برخلاف فریلنسر، پیمانکار از قبل، تحت نظر ناشر یا سازمان قرار دارد و پس از اتمام همکاری، دیگر اجازه‌ی خلق یا توزیع آثار را نداشته و در صورت تخلف طبق قانون با وی رفتار خواهد شد.

مزایای فریلنسر شدن

1. آزادی در انتخاب کارفرما

در طول مدت فریلنسینگ، شاهد پروژه‌هایی خواهید بود که به راحتی از پسشان برمی‌آیید. با این حال، اگر چیزی وجود دارد که موجب آزارتان می‌شود، پس مطمئناً آن پروژه برای شما ایده‌آل نخواهد بود. در چنین شرایطی، به‌ راحتی به کارفرما می‌گویید که مایل به انجام این کار نیستید.

2. انعطاف‌پذیری در کار

از بزرگ‌ترین مزایای فریلنسینگ می‌توان به منعطف بودن زمان و محل کار اشاره کرد. در دنیای فریلنسینگ، دیگر خبری از زود بیدار شدن یا دیر خوابیدن نیست؛ بلکه می‌توانید هر زمان که بازده بیشتری دارید به فعالیت پرداخته و از زمان خود بهترین استفاده را ببرید. البته یادتان باشد طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمان مقرر کار را تحویل دهید. فریلنسرها، ساعات کاری‌شان را خودشان تعیین می‌کنند. همچنین، می‌توانید بهترین محل ممکن را برای انجام امور انتخاب کنید. کافی‌شاپ، رستوران، پارک، کتابخانه و... ازجمله مکان‌های ایده آل برای انجام کار فریلنسینگ به شمار می‌آیند. حتی هنگام مسافرت نیز از کارها عقب نمی‌افتید. اما دوست‌داشتنی‌ترین و راحت‌ترین مکان همان منزل است؛ زیرا می‌توانید با آرامش و ظاهری دلخواه فعالیت خود را ادامه دهید.

3. شما رئیس هستید

بله، درست شنیدید، شما رئیس هستید! شاید بپرسید اگر من رئیس هستم، پس کارفرما کیست؟ آن‌ها طرف دیگر یک معامله محترمانه و سودمند هستند. دیگر هیچ‌کسی بالا سرتان نمی‌ایستد تا مراقب کار کردن شما باشد. شما برای خودتان کار می‌کنید! درواقع، خودتان رئیس خودتان هستید، دستمزدِ کار تماماً به شما تعلق خواهد گرفت و بدین ترتیب، مسیر پیشرفت همیشه به رویتان باز است. کنترل امور را کاملاً در اختیار داشته و اگر از مشتری و شرایط راضی نبودید، به سادگی همکاری در پروژه را رد می‌کنید. دیگر امسال، آزاد هستید که خودتان در مورد زمان مسافرت تصمیم بگیرید.

4. دیگر خبری از کاغذبازی‌های اداری نیست

این مورد نعمتی بزرگ است. تصور کنید که دیگر لازم نیست برای زیردستان‌تان نامه ارزیابی بنویسید یا برایشان تعیین تکلیف کنید؛ دنیایی عاری از کارمندان! آزاد هستید تا در هر زمان که خواستید قرار ملاقات‌هایتان را تنظیم کنید؛ دیگر هیچ کمیته ارزیابی وجود ندارد. به دنیای فریلنسینگ خوش آمدید!

5. کنترل سرنوشتت دست خودتان است

آیا چیز بزرگتر از این مورد هم داریم؟ به عنوان یک فریلنسر، تصمیم‌گیری اینکه چی، کِی، کجا و چقدر کار کنید بر عهدۀ خودتان است. شما کنترل کاملِ مسیر و سرعت رشدِ حرفه‌تان را در اختیار دارید که به هیچ‌کس، جز خودتان بستگی ندارد.

6. موقعیت مالی‌تان را ارتقا می‌دهید

مقدار درآمدی که از کار کردن به عنوان فریلنسر به دست می‌آورید، به مراتب بالاتر از حقوقی است که به‌صورت ثابت دریافت می‌کنید. هر چند این موضوع برای کارفرمایان نیز به‌صرفه‌تر است؛ زیرا آن‌ها دیگر مجبور نیستند مبالغ بیشتری را برای بیمه، بازنشستگی یا هر چیزی که مربوط مراقبت‌های پزشکی

پیشنهاد:

اگر به فریلنسری و کسب درآمد از اینترنت علاقه دارید، پیشنهاد میکنم حتما مقاله معرفی بهترین شغل های اینترنتی ایران در وبلاگ نوین را مطالعه کنید.

۷. کنترل مقدار پیشرفت در کار دست خودتان است

به عنوان فریلنسر می‌توانید تنها در پروژه‌های حرفه‌ای شراکت داشته باشید. ممکن است بخواهید خود را به عنوان یک اینفلوئنسر در کسب‌وکار خود مطرح کنید یا اینکه بخواهید کار را آرام‌ پیش ببرید تا بتوانید به کارهای دیگر خود برسید. این موضوع کاملاً به خود شما بستگی دارد. پس منتظر چی هستید؟ شروع کنید!

همان‌طور که می‌دانید در طبیعت هر کنشی واکنشی دارد و فریلنسینگ هم از این قانون مستثنا نیست. در ادامه معایب فریلنسینگ را به شما معرفی می‌کنیم:

معایب فریلنسر شدن

1. از مزایای کارمندی خبری نیست

دیگر از مزایای کارمندی خبری نیست. فریلنسرها از هیچ بیمه درمانی، حقوق بازنشستگی، حقوق تعطیلاتی بهره‌مند نیستند. ممکن است در طول زندگی برای شما هم حوادث غیر منظره پیش بیاید که منجر به ناتوانی شما بشود. پس، شما هم به یک صندوق سرمایه‌گذاری نیاز دارید، چیزی که بیشتر فریلنسرها از زمان شروع کارشان از آن غافل هستند. کارفرمای شما اهمیتی نمی‌دهد که شما بیمار هستید یا خیر! او کار را به موقع می‌خواهد.

2. هیچ تضمینی برای درآمد ثابت وجود ندارد

به زبان ساده بگویم. اگر کارفرمایی نباشد، شما هم کاری نخواهید داشت. درنتیجه، درآمدی هم نخواهد بود. هیچ تضمینی برای داشتن درآمد سالیانه مشخص وجود ندارد. همین امر است که اغلب، مانع از پیوستن افراد به اقتصاد فریلنسینگ می‌شود. پس شما اول از همه باید مطمئن شوید که کار بالقوه و پایداری در زمینه تخصص‌تان وجود دارد.

3. ممکن است منزوی شوید

معمولاً کارفرمایان از بیشتر پیمان‌کاران مدام تقاضا دارند که در محل کار کارفرما حضور داشته باشند، اما بسیاری از فریلنسرها به تنهایی در خانه یا در دفترشان کار می‌کنند. البته استراتژی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مقابله با این مشکل وجود دارد. یکی از این استراتژی‌ها به "میز داغ" شهرت دارد، اما باید مطمئن باشید که می‌توانید با تمایلات و خواسته‌های درونی‌تان کنار بیایید. خب، در فریلنسینگ معمولاً خبری از دوست و همکار نیست.

4. باید بیش از حد سخت‌کوش باشید

رشد و پیشرفت شما به عنوان یک برند، نیازمند صرف زمان‌ فراوان است و این خود به توجه و پشتکار نیاز دارد. شما باید در زمینۀ ارتقای روابط اجتماعی، بازاریابی و مهارت‌های شخصی‌تان کوشا باشید. از همه مهم‌تر، همه این‌ها را باید درست سر وقت انجام بدهید.

5. باید از همه چیز سر در بیاورید

شما باید متخصص بسیاری از حوزه‌های کسب‌وکاری باشید، حسابداری، فروش، بانکداری، خرده‌فروشی، مخارج و هزینه‌ها، امور مالیاتی و ... . شاید شما به خاطرِ داشتنِ سابقه در برخی از این زمینه‌ها خوش‌شانس باشید. با این حال مجبور هستید که مراقب همه چی باشید.

6. امنیت شغلی پایینی دارید

حتی اگر شما مشتریان و پروژه‌های پشت سر هم داشته باشید، ممکن است مدام نگران باشید که چه پیش خواهد آمد؟ مهم‌تر از همه، شما باید بتوانید با این ناامنی‌ها روبه‌رو شوید، چه از لحاظ ذهنی و چه از لحاظ مالی! برای اینکه بتوانید برای خودتان کار کنید، تمرکزتان را روی پروژه‌های بعدی جمع کنید. شما بیشتر از هر چیزی باید به خودتان و بازاری که در آن فعالیت می‌کنید اعتقاد داشته باشید. کارهای ناامن، معمولاً با نوسان درآمد همراه هستند. بنابراین، نیاز به تصمیم‌گیری درست مالی دارید. برای مثال شما خودتان حاضرید چه دستمزدی را بابت فعالیت در شرکت خودتان بپردازید.

7. رقابت با دیگران

با داشتن تنها یک تخصص نخواهید توانست قراردادها و کمسیون‌های اضافی از مشتریان بگیرید، پس تا می‌توانید دامنه کاریتان را از آنچه ابتدا تصورش را می‌کردید، گسترده‌تر و جامع‌تر کنید. تجربه از لحاظ رقابتی، مزایای فراوانی برای شما خواهد داشت.

جمع بندی

دیدید که فریلنسری هم مثل هر کاری مزایا و معایب خودش را دارد؛ پس برای فریلنسر شدن باید خودتان سبک سنگین کنید و شرایط مناسب را پیدا کنید؛ اگر می‌خواهید بدانید که چگونه فریلنسر شوید و چطور خودتان را معرفی کنید که بتوانید کار بگیرید مقاله فریلنسر کیست وب سایت نوین را بخوانید.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.