آموزش روش‌های کسب درآمد عالی از وبلاگ نویسی

 در ایران نیز، با اینکه ماهیت وبلاگ و وبلاگنویسی هیچ وقت به جایگاهی که باید نرسید، اما عده‌ای توانستند از طریق وبلاگ نویسی کسب درآمد کنند. وبلاگ یک پزشک، نمونه بسیار خوبی برای این موضوع است. اگر کسب درآمد از وبلاگ نویسی دغدغه اصلی این روزهایتان است، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چگونه می‌توانید از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنید. منبع: www.novin.com

شما تنها یک وبلاگ نویس نیستید!

لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید از وبلاگ خود کسب درآمد کنید، دیگر تنها یک وبلاگ نویس نیستید. در آن لحظه شما نیز به یک کارآفرین نوپا تبدیل شده‌اید و وبلاگ شما به یک کسب و کار کوچک بدل می‌شود. شما احتمالاً برنامه ریزان مالی، کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار که سمینارهای رایگان برای جذب مشتریان برگزار می‌کنند را دیده‌اید، درست است؟ خب، وبلاگ نویسی هم شباهت بسیاری به این سمینارهای آزاد دارد. شما تخصص، دانش، اطلاعات و حتی علایق خود را به امید جذب خواننده و جلب اعتماد آنها به رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌دهید.

کسب درآمد از وبلاگ نویسی، اما چگونه؟

مطمئناً قرار نیست یک روزه و با یک مقاله معجزه کنیم و شما را به درآمدزایی برسانیم. ترجیح می‌دهیم معقولانه راه رسیدن به کسب درآمد از وبلاگ را به مراحل مختلف تقسیم کنیم تا به خوبی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. اگر بخواهیم 0 تا 100 کسب درآمد از وبلاگ نویسی را فقط نام ببربم، باید بگوییم:

  1. در اولین قدم، یک وبلاگ بسازید.

  2. محتوای مفید و مناسب تولید کنید.

  3. محتوای خود را بهینه‌سازی کنید.

  4. به دنبال مخاطبان بیشتر بگردید.

  5. اعتماد و وفاداری مخاطبان خود را جلب کنید.

  6. و در نهایت، از ارتباط خوب خود با بازدیدکنندگان برای کسب درآمد استفاده کنید.

هرچند موارد بالا در ظاهر اندکی کلی و مبهم به نظر می‌رسند، اما برخی از آنها نیازمند دقت، تجربه و زمان زیادی برای تسلط کافی هستند. وقتی وبلاگ شما مخاطبان زیادی کسب کرد و اعتماد مخاطبان جلب شد، حالا می‌توانید از یکی از روش‌های زیر درآمد کسب کنید.

روش‌های کسب درآمد از وبلاگ

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط وبلاگ نویسان در کسب درآمد از وبلاگ این است که فکر می‌کنند باید از میان راه‌های مختلف درآمدزایی تنها یکی را انتخاب کنند؛ اما واقعیت این است که روش‌های زیادی برای کسب درآمد از وبلاگ وجود دارند که با یکدیگر تضاد و منافاتی ندارند. شما می‌توانید بر اساس علایق و توانایی‌های خود یک یا چند مورد از آنها را انتخاب کنید.

تبلیغات کلیکی  (PPC)

تبلیغات، نخستین راهی است که وبلاگ نویسان از طریق آن شروع به کسب درآمد می‌کنند. معروف‌ترین سرویس تبلیغاتی را می‌توان گوگل ادسنس دانست که متعلق به غول اینترنتی گوگل است و در زمینه تبلیغات کلیکی فعالیت می‌کند. علاوه بر این سرویس، برنامه‌های دیگری نظیر Chitika’s eMiniMalls و WidgetBucks و Text Link Ads نیز وجود دارند که با ارائه تبلیغات متنی به وبلاگ شما در ازای کلیک کاربران پول پرداخت می‌کنند. همچنین طی سالیان گذشته، سرویس‌دهنده‌های ایرانی نیز در این زمینه رشد قابل‌توجهی کرده‌اند. مطمئناً اگر وبلاگ شما بتوانند روزانه تعداد قابل توجهی از کاربران را به سمت خود جلب کند، بسیاری از برندها برای تبلیغات بر روی سایت شما تمایل نشان خواهند داد.

تبلیغات نمایشی  (CPM)

این سیستم تبلیغاتی شباهت بسیاری به تبلیغات کلیکی دارد با این تفاوت که شما در ازای تعداد نمایش یک تبلیغ پول دریافت می‌کنید. یک وبلاگ ماهیانه در ازای هر 1000 بار نمایش یک بنر تبلیغاتی مبلغی دریافت می‌کند. قیمت این تبلیغات بر اساس کیفیت وبلاگ و موضوع آگهی تبلیغاتی متغیر است. البته، راه ساده‌تر اقدام به فروش قسمت‌هایی از وبلاگ برای نمایش دائم تبلیغات بنری است. در این متد، دیگر تعداد کلیک اهمیت ندارد و نفع یا ضرر آن قابل پیش‌بینی نیست.

بازاریابی رابطه‌ای، بازاریابی پورسانتی یا همان Affiliate Marketing

در این روش شما مخاطبان خود را به عنوان مشتری برای خرید کالا یا سرویسی خاص به وب‌سایت یک شرکت هدایت می‌کنید و در صورتی که مشتری واقعاً اقدام به خرید کند، درصدی به عنوان پورسانت دریافت می‌کنید. اگر به دنبال کسب درآمد با این روش هستید، پیشنهاد میکنم حتما مقاله افیلیت مارکتینگ در وبلاگ نوین را مطالعه کنید.

درآمدهای دوره‌ای (Recurring Income)

در این شیوه مخاطبان با پرداخت یک حق اشتراک هفتگی، ماهیانه یا سالیانه امکان دستیابی به مقالات، سرویس‌ها و فایل‌های خاصی را پیدا می‌کنند. هرچند برای استفاده از این شیوه، باید محتوایی کاملاً علمی و مستند در اختیار کاربران قرار گیرد یا سرویس‌هایی به آنها عرضه شود که در سایر وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌ها وجود نداشته باشد. به طور معمول از این شیوه در ایران بیشتر برای فروش مجلات و ژورنال‌های علمی تخصصی استفاده می‌شود و وبلاگ فروشنده نیز باید از سابقه، اعتبار و عنوان خوبی برخوردار باشد. برای مثال وب‌سایت چطور، با راه‌اندازی سرویسChetor Pro  از این شیوه برای کسب درآمد استفاده می‌کند.

محتوای تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی

در این شیوه شما باید محتوایی در جهت فروش، معرفی محصولات و سرویس‌های سایر وب‌سایت‌ها یا شرکت‌ها در وبلاگ خود منتشر کنید. برای مثال هنگامی که قصد تبلیغ برای یک فروشگاه اینترنتی مبلمان را دارید، محتوای تولیدی باید ضمن ارائه اطلاعات مفید به کاربران به نوعی محصولات فروشگاه را در قالب تصاویر مختلف به کاربر معرفی کند و در صورت امکان با ایجاد تگ بر روی تصاویر یا لینک دهی به وب‌سایت مرجع مخاطبان را به خرید محصولات آنها تشویق کند. راستی، اگر به مهارت نوشتن متن تبلیغ علاقه دارید، پیشنهاد میکنم مقاله کپی رایتینگ چیست وبلاگ نوین را مطالعه کنید.

ایجاد فروشگاه اینترنتی

هرچند نمی‌توانید با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی که امروزه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌فروشند رقابت کنید، اما اگر از وبلاگ‌تان ترافیک قابل توجهی دارد و مخاطبان وفاداری هم برای خود دست‌وپا کرده‌اید، می‌توانید با فروش محصولات مرتبط با موضوع وب‌سایت خود (البته با قیمت پایین‌تر از سایر فروشگاه‌ها) از این راه نیز درآمد داشته باشید.

فروش فایل‌های آموزشی

اگر در زمینه مطالبی که در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، مهارتی عملی و فنی نیز دارید می‌توانید با ایجاد فایل صوتی، تصویری، متنی جزوات و کتب الکترونیک و فروش آنها در وبلاگ خود به درآمد بالایی برسید. این شیوه سال‌هاست که توسط وبلاگ‌های مختلف استفاده می‌شود و هنوز هم کارایی بالایی دارد زیرا ما برای بسیاری از مهارت‌ها دیگر به کلاس‌های حضوری نیاز نداریم.

ارائه خدمات مشاوره‌ای

این روش نیازمند مهارت و تجربه بالایی دارد و افراد معمولاً پیش از تماس با شما باید از سابقه شغلی‌تان مطلع باشند. در نتیجه اگر در زمینه کاری خود سابقه‌ای طولانی دارید می‌توانید با ارائه خدمات مشاوره‌ای در یک دوره خاص به دیگران در رشد کسب‌و‌کارشان کمک کنید و در ازای آن، وجهی دریافت کنید.

برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی

برگزاری همایش از طریق یک وبلاگ، نیازمند تعداد بی‌شماری بازدیدکننده و اعتباری بالا نزد مخاطبان است. در واقع، در این روش شما در رابطه با موضوعی مشابه مطالب وبلاگ خود یک سمینار برگزار می‌کنید. کاربران نیز می‌توانند از طریق وبلاگتان در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند. طبیعتاً برای موفقیت در این شیوه، باید پیش از برگزاری با محتوای مفید کاربران وبلاگ خود را راضی نگاه دارید و آنها را به مخاطبان وفادار تبدیل کنید.

نتیجه‌گیری

رقابت موجود در فضای اینترنت ایران به خوبی نشان می‌دهد که نگرش کاربران و فعالان این حوزه، شکلی تجاری به خود گرفته و تقریباً با جستجوی هر عبارت به وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی برمی‌خوریم که با اهداف تجاری شکل گرفته‌اند. در این بین اگرچه کسب درآمد از وبلاگ کمی مشکل به نظر می‌رسد اما همچنان افراد زیادی در دنیا از این ابزار ساده به کسب درآمد مشغول‌اند، هرچند درآمدزایی از وبلاگ نیز مانند هر حرفه دیگری نیازمند زمان و کسب مهارت فراوان است. واضح است که کسب درآمد از وبلاگ به مهارت، زمان و اعتبار نیاز دارد؛ اما این سختی بسیار با ارزش است زیرا درآمدی بیشتر و قابل‌اطمینان‌تر را برای شما فراهم می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.