در ساخت بدنه خودرو از چه نوع ورق و چه ضخامتی باید استفاده شود؟

دلیل اهمیت این تصمیم در تاثیر عمیقی است که انتخاب ورق بدنه خودرو بر کیفیت و عملکرد خودرو ساخته‌شده می‌گذارد. اما سوال مهم اینجاست که جنس ورق بدنه خودرو چه تاثیری بر کیفیت محصول نهایی دارد؟

ورق مورد استفاده در بدنه خودرو

ورق مورداستفاده در صنعت خودرو از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم و آلیاژهای مختلف تهیه می‌شود. این جنس‌ها دارای خصوصیات متنوعی هستند که بسته به نیازهای خودروسازی، انتخاب خواهند شد. فلزات با مقاومت بالا مانند فولاد، به‌دلیل تحمل بالا در برابر فشار و ضربات متعدد در بدنه خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی، آلومینیوم به‌دلیل وزن سبک و خواص ضدزنگ آن، به‌طور گسترده در بخش‌هایی از خودروها استفاده می‌شود. انواع ورق آهنی یا فولادی که در بدنه خودرو کاربرد دارند، عبارتند از:

ورق فولادی نورد گرم

ورق گرم یا ورق فولادی نورد گرم یکی از پرکاربردترین ورق‌ها در صنعت خودروسازی است. این نوع از ورق‌ سیاه به‌دلیل نوع فرآیند ساخت، ویژگی‌هایی چون استحکام بالا، انعطاف‌پذیری قابل‌توجه، جوش‌پذیری و قابلیت فرم‌دهی مناسب را دارد. این مشخصه‌ها سبب شده است تا تولیدکنندگان خودرو این نوع از ورق‌ها را گزینه اول انتخاب خود بدانند.

ورق فولادی نورد سرد

این نوع از ورق‌ها نیز در ساخت خودرو کاربرد دارند. به‌دلیل روشی که در تولید این ورق‌ها استفاده می‌شود نسبت به ورق‌های گرم از استحکام کمتری برخوردار هستند. مشخصه‌هایی چون کیفیت مناسب نسبت به قیمت ورق، قابلیت رنگ‌پذیری بالا همچنان در لیست انتخاب‌های خودروسازان قرار دارند.

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه به‌دلیل پوششی که از روی بر سطح آن‌ها وجود دارد، مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند. کدام صنعت را می‌شناسید که نیازمند محافظت از محصولات خود در برابر خوردگی نباشد؟ همین ویژگی در کنار قیمت ورق گالوانیزه کافی‌است تا آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای استفاده در صنعت خودروسازی تبدیل کند.

ورق فولاد آلیاژی

این ورق‌ها که از ترکیب آهن و عناصری بر پایه کربن تولید می‌شوند، یکی از پرکاربردترین تولیدات فولادی در صنایع گوناگون هستند. ورق آلیاژ بدنه خودرو را از نمونه Ck۴۵ یا ۱۰۴۵ انتخاب می‌کنند. این آلیاژ قابلیت‌هایی چون امکان عملیات کشش سرد، ماشین‌کاری، عملیات حرارتی و فورجینگ را ارائه می‌کند. قیمت ورق Ck۴۵ در مقایسه با مزایایی که در فرآیند ساخت بدنه در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، قابل توجه خواهد بود.

ضخامت استاندارد ورق بدنه خودرو

ضخامت استاندارد ورق بدنه خودرو

علاوه بر نوع و جنس ورق بدنه، ضخامت ورق بدنه خودرو نیز از ویژگی‌های اساسی است که باید مدنظر قرار گیرد. ضخامت استاندارد مورد استفاده در خودروسازی بازه‌ای بین 0.4 تا 2 میلی‌متر را شامل می‌شود. عرض ورق به‌کار رفته در بدنه ماشین تاثیر مستقیمی در برآورد قیمت ورق سیاه پروژه دارد.

این مشخصه معمولا بین ارقام 800، 880 و 1000 میلی‌متر انتخاب می‌شود. در هرکدام از خودروهای داخلی بسته به نظر مهندسین طراح و مسئول پروژه، ضخامت مشخصی برای ساخت درنظر گرفته می‌شود.

گریدهای مختلف ورق در صنعت خودروسازی

علاوه بر فاکتورهای ضخامت و جنس ورق بدنه خودرو، گریدهای مختلفی از ورق سیاه نیز در صنعت خودروسازی کاربرد دارند. پرکاربردترین گریدهای این صنعت عبارتند از:

  1. ورق فولادی گرید TRIP: این ورق‌ها در دمای اتاق ساختاری فریتی پرلیتی دارند که به باقی‌ماندن آستنیت در فاز دمای بالا در فولاد کمک می‌کند. این وضوع باعث افزایش قابلیت فرم‌پذیری و مقاومت در برابر ضربه می‌شود.

  2. ورق آهنی گرید C۱۰۱۰: در این نوع از ورق‌ها از پایین‌ترین میزان کربن (چیزی حدود 0.1 درصد) استفاده می‌شود. این موضوع باعث افزایش قابلیت جوش‌پذیری در ورق خواهد شد.

  3. ورق سیاه گرید Ck۴۵: استحکام این ورق‌ها تقریبا مناسب است و کاربرد زیادی در ساخت اکسل خودرو دارند.

  4. ورق فولادی A۳۶: این گرید یکی از پرکاربردترین‌هاست. انعطاف‌پذیری بالا، جوش‌پذیری بی‌نظیر و استحکام مناسب از ویژگی‌های این نوع ورق به‌شمار می‌رود.

  5. ورق DP: این ورق‌ها با انجام عملیات حرارتی مدیریت‌شده ساخته می‌شوند. بدین ترتیب دستیابی به فازهای سمانتیت و فریت در دمای اتاق ممکن خواهد شد. این فولاد دوفازی Dual Phase (DP) یک فلز بسیار سخت و پایدار است که استحکام بالایی هم دارد.

کارخانه های تولیدکننده ورق خودرو

شرکت‌های متعددی در ایران به تولید ورق‌های فولادی می‌پردازند. مهم‌ترین کارخانه‌های تولید ورق خودرو شامل:

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان

  • شرکت فواد اکسین خوزستان

  • شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری

  • شرکت صنایع هفت الماس

  • شرکت فولاد غرب آسیا

جمع‌بندی

ورق‌های فولادی با داشتن ویژگی‌هایی چون استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه، گزینه مناسبی برای استفاده در بدنه خودرو به‌شمار می‌آیند. در نظر گرفتن مشخصه‌هایی چون گرید و ضخامت ورق نیز در کیفیت و عملکرد خودرو تاثیرگذار است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.