رپرتاژ آگهی:  بنابراین حتما برای شما نیز سوال است که چرا چنین نوسانات عجیبی در قیمت بلیط هواپیما رخ می‌دهند؟ خب همه چیز به سیستم قیمت گذاری خطوط هوایی مربوط می‌شود. اکثر خطوط هوایی از یک سیستم قیمت گذاری به نام قیمت گذاری پویا استفاده می‌کنند. نوعی از قیمت گذاری که سبب می‌شود قیمت پروازها مانند یک محصول فروشگاهی، مرتبا بالا و پایین برود.

 قیمت بلیط هواپیما با فصل تغییر می‌کند

بیایید با یک مورد آسان شروع کنیم که البته هیچ مسافری را هم متعجب نمی‌کند. آن مورد عبارت است از فصلی بودنِ قیمت بلیط هواپیما. مطمئنا فصل، تاثیر زیادی بر قیمت پرواز شما خواهد داشت. در برخی از فصل‌های سال و در زمان‌هایی که نزدیک به تعطیلات است تمایل به مسافرت‌های هوایی به اوج خود می‌رسد. این دقیقا زمانی است که قیمت بلیط‌ها نیز صعودی می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید در ایام تعطیلات یا حوالی سال جدید میلادی به مقاصد تفریحی پر ازدحام سفر کنید باید آمادگی پرداخت قیمت‌های بالا را نیز داشته باشید. راه حل این مشکل این است که مقاصد لو سیزن (Low season) را برای سفر انتخاب کنید. یعنی مناطقی که در این فصل سال، گردشگران کمتری دارند.

 قیمت بلیط خطوط هوایی بر اساس قیمت سوخت است

قیمت سوخت مسئله دیگری است که همه ما همیشه و حتی در رفت و آمد‌های روزانه و ماشینی نیز با آن دست به گریبانیم. این مشکلی پابرجاست و به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم به آسانی از آن فرار کنیم. خب این موضوع بر قیمت مسافرت‌های هوایی نیز تاثیر می‌گذارد. چونکه شرکت‌های هوایی هم مجبورند قیمت پرواز‌ها را بر اساس هزینه سوخت تنظیم کنند.

قیمت بلیط هواپیما تابع چندین عامل مختلف است

قیمت بلیط هواپیما تابع چندین عامل مختلف است

در مجموع، یکی از بزرگترین هزینه‌های همه انواع پروازها هزینۀ سوخت است و حتی مدرن ترین هواپیماها هم به اندازه چند صد لیتر در دقیقه سوخت می‌سوزانند. هر زمان که رویدادهای ژئوپلیتیک، جنگ‌ها یا سایر شرایط اقتصادی سبب افزایش قیمت نفت می‌شوند این افزایش قیمت در مورد بلیط‌های هواپیما نیز احساس می‌شود.

بلیط هواپیما از قوانین تقاضا پیروی می‌کند

عرضه و تقاضا تقریباً مانند هر محصول دیگری تاثیر زیادی بر قیمت بلیط هواپیما نیز خواهد داشت. پس این فاکتورِ قیمت گذاری نیز نباید برای شما تعجب آور باشد. این عامل، ارتباط نزدیکی با جنبه فصلی دارد ولی کمی فراتر از فصل عمل می‌کند چون علاوه بر فصل، چیزهای زیادی وجود دارند که بر تقاضا برای بلیط یک مقصد خاص تاثیر می‌گذارند. مثلا یک رویداد بزرگ ورزشی، یک کنوانسیون خاص یا حتی برداشته شدن یک محدودیت. مورد آخر را سال گذشته در استرالیا شاهد بودیم. این کشور پس از همه گیری کرونا برای مدتی طولانی بر روی گردشگران بسته شده بود و سال پیش دوباره به روی آنها باز شد. خب، این خبر قیمت مسافرت هوایی به استرالیا را در آن زمان بسیار گران کرد.

هر چه رقابت بیشتر باشد قیمت پرواز‌ها ارزانتر خواهند بود

زمانی که چندین شرکت هواپیمایی در یک مسیر خاص با یکدیگر رقابت می‌کنند احساس خوش شانسی خواهید کرد چون می‌توانید با بهترین قیمت، بلیط هواپیما بخرید. رقابت، ارتباط نزدیکی با فاکتور تقاضا دارد منتها این عامل در سمت مخالف تقاضا یعنی در سمت عرضه قرار دارد. وقتی مسیر مشترکی بین چند شرکت هواپیمایی وجود دارد همه مجبورند قیمت‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند بر سر مشتری با هم رقابت کنند. یک مثال خارجی برای اینگونه مسیرهای هواییِ ارزان و پر رقابت، مسیر لس آنجلس به هونولولو است. تقریباً تمام شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکا به این مسیر خدمات می‌دهند و معمولاً به راحتی می‌توان بلیط آن را تهیه کرد.

مسافت‌های طولانی تر بلیط‌های گرانتری دارند

معمولاً یک پرواز مستقیم و طولانی‌ هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. البته، ممکن است فکر کنید به نوعی در بخش قیمت سوخت نیز به این موضوع پرداخته‌ایم. منتها افزایش مسافت و طول پرواز، علاوه بر مصرف سوخت چندین هزینه دیگر را به جمع هزینه‌های پرواز اضافه می‌کند.

هر چه مسافت سفر هوایی شما طولانی باشد باید پول بیشتری برای خرید بلیط هواپیما هزینه کنید

هر چه مسافت سفر هوایی شما طولانی باشد باید پول بیشتری برای خرید بلیط هواپیما هزینه کنید

طولانی شدن مسیر خطوط هوایی ژاپن از توکیو به لندن یک مثال واضح در مورد تاثیر طولانی شدن مسافت بر قیمت پرواز است.در این مورد خاص قضیه از این قرار است که تا اوایل ماه مارس سال پیش، پرواز‌های این مسیر هوایی از غرب توکیو شروع می‌شدند و قسمت اعظم آنها بر فراز روسیه طی می‌شد. اما به دلیل بحران دیپلماتیک ناشی از جنگ در اوکراین، شرکت هواپیمایی مربوطه دیگر مجاز به پرواز بر فراز روسیه نیست. بنابراین باید مسیری طولانی را بر فراز اقیانوس آرام، آلاسکا، کانادا، گرینلند، و در نهایت اقیانوس اطلس طی کند. در نتیجه مسافران در مسیر رفت، بیش از 3 ساعت و در برگشت بیش از 4 ساعت دیرتر به مقصد می‌رسند. در عین حال، این سفر برای آنها بسیار گرانتر تمام می‌شود.

 مسافران تجاری بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارند

وجود مسافران تجاری یا فرست کلاس در پرواز می‌تواند سبب افزایش قیمت بلیط هواپیما برای شما شود. در واقع این گونه مسافران به دلیل نیازهای ویژه خود، هزینه بیشتری را بابت پرواز پرداخت می‌کنند. آنها تمایل به دریافت خدمات اضافی و رفاهی بیشتر دارند، از جمله فضای بزرگتر، صندلی‌های راحت تر، غذاهای باکیفیت‌تر و ... خب اگر چه این مسافران در بخشی متمایز نسبت به سایرین، صندلی رزرو می‌کنند ولی منجر به گرانتر شدن قیمت پرواز برای سایر مسافران می‌شوند. زیرا وجود این مسافران سبب افزایش هزینه‌های خدماتی شرکت‌های هواپیمایی می‌شود. درنتیجه تنها راهی که شرکت‌های هواپیمایی برایشان باقی می‌ماند تا بتوانند هزینه‌ها را جبران کنند این است قیمت بلیط مسافران عادی را نیز افزایش دهند.

 زمان پرواز بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد

اگر دقت کرده باشید متوجه شده اید که قیمت بلیط هواپیما بسته به روز و حتی ساعت پرواز تغییر می‌کند. بنابراین زمان پرواز، اهمیت زیادی بر قیمت پرواز دارد. پروازهای میان هفته در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه معمولا ارزانترین پروازها هستند. شنبه‌ها نیز فرصت‌های خوبی برای خرید بلیط پیدا می‌کنید. سایر روزهای هفته، مصادف با تعطیلات آخر هفته در اغلب کشورها هستند و در این روزها افراد زیادی در حال سفرند. در نتیجه روزهایی گرانتر برای مسافرت هوایی هستند.

برخی از روزهای هفته برای خرید بلیط هواپیما بسیار مناسب تر هستند

برخی از روزهای هفته برای خرید بلیط هواپیما بسیار مناسب تر هستند

خطوط هوایی کم هزینه در مقابل شرکت‌های فول سرویس

مطمئنا قیمت بلیط هواپیما در خطوط هواییِ ارزان، کمتر از شرکت‌های هوایی دیگر است. منتها این بدان معنی نیست که مسافرت با آنها برای شما ارزانتر تمام می‌شود. خطوط هوایی کم هزینه، بلیط‌های ارزان تری می‌فروشند منتها امکان درآمد زایی بیشتری از مسافران خود دارند. زیرا آنها برای بسیاری دیگر از موارد از جمله غذا، نوشیدنی و ... از مشتریان خود به صورت مجزا پول می‌گیرند. این هزینه‌های اضافه جزو مواردی نیستند که شرکت‌های هواپیمایی، از قبل موظف به درج و اطلاع رسانی در مورد آنها باشند. بنابراین باید قبل از خرید بلیط بدانید که کدام خطوط هوایی، حامل‌هایی ارزان قیمت هستند و کدام یک خدمات کامل ارائه می‌دهند. سپس باید پرس و جو کنید که انتخاب کدامیک بیشتر به نفع شما است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.