آشنایی با انواع پرواز های خارجی

رپرتاژ آگهی: انتخاب کلاس پروازی به ترجیحات و نیازهای شما بستگی دارد و برای سفر با پروازهایی که خدمات بیشتری دارند باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید. این مطلب راهنمای کاملی در مورد انواع کلاس‌های پروازی است.

انواع پروازهای خارجی را بشناسید

آشنایی با تفاوت‌ کلاس‌های پروازی در خرید بلیط هواپیما خارجی بسیار مهم است. برخی از مسافران مانند دانشجویان و شاغلین که رفت‌وآمد پروازی مکرری دارند، اکونومی را با هزینه کمتر ترجیح می‌دهند و افرادی که از لحاظ مالی در سطح بالایی قرار گرفته‌اند، تنها پروازهای فرست کلاس را انتخاب می‌کنند. در ادامه، به معرفی انواع کلاس‌های پروازی و تفاوت‌هایشان خواهیم پرداخت:

پرواز اکونومی یا اقتصادی Economy

پرواز اکونومی یا اقتصادی، همیشه بیشترین تعداد مسافر را جذب می‌کند. در این کلاس، صندلی‌ها به‌طور معمول کم‌ترین فاصله را با یکدیگر دارند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی، هزینه خدمات پذیرایی مانند انواع نوشیدنی و غذا را از مسافران دریافت می‌کنند و در برخی دیگر، این خدمات رایگان است.

برای پروازهای اکونومی، نام اختصاری Y استفاده می‌شود. این نوع پرواز خارجی، برای افرادی که به دنبال تورهای ارزان هستند، مناسب بوده و کمک می‌کند تا در هزینه بلیط سفر خود صرفه‌جویی کنند. هرچند تهیه تور ارزان به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، اما نوع و کلاس پرواز می‌تواند روی قیمت نهایی تأثیرگذار باشد. در بیشتر مواقع بلیط تهران استانبول یا دیگر کشورهای نزدیک از این کلاس انتخاب می‌شود.

پرواز بیزینس Business Class

کلاس بیزینس J، برای مسافران تجاری که در سفرهای کاری و تجاری هستند، مناسب است و باعث می‌شود در طول پرواز حس راحت‌تری را داشته باشند. همچنین در طول مسیر غذاهای گرم و خوشمزه سرو شده و امکان دراز کشیدن و استراحت کردن روی صندلی‌ها نیز وجود دارد.

البته خدمات و امکانات کلاس بیزینس در هر شرکت هواپیمایی ممکن است متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، هواپیمایی امارات خدمات بیشتری را به مسافران کلاس بیزینس ارائه می‌دهد. این کلاس پروازی یک پله از فرست کلاس ارزان‌تر است اما همچنان قیمت آن بالاتر از کلاس‌های اکونومی است.

پرواز فرست کلاس First Class

پرواز فرست کلاس First Class

فرست کلاس یکی از گران‌ترین کلاس‌ها شناخته می‌شود و در آن صندلی‌های تک نفره، مبله و خصوصی برای مسافران در نظر گرفته شده است. همچنین امکانات رفاهی دیگری مانند تلویزیون خصوصی، لپ‌تاپ، اینترنت ماهواره‌ای، صندلی قابل تنظیم و سرویس بهداشتی جداگانه نیز در آن دیده می‌شود.

قیمت بلیط هواپیما برای این کلاس نسبت به سایر کلاس‌ها بیشتر بوده و در هر شرکت هواپیمایی، خدمات خاصی ارائه می‌شود. غذاهای گرم و منوی غذای انتخابی جزو قابلیت‌های ویژه این پرواز بوده و مهمانداران باتجربه به مسافران با احترام خدمت می‌کنند.

مسافرانی که بلیط فرست کلاس را می‌خرند، آخرین کسانی هستند که وارد هواپیما می‌شوند و انتقال آن‌ها به هواپیما به صورت جداگانه انجام خواهد شد؛ همچنین در ترمینال فرودگاه نیز کانتر پذیرش مجزا برای آن‌ها در نظر گرفته شده و دریافت کارت پرواز را با اولویت انجام می‌دهند. علاوه‌بر این، مسافران فرست کلاس اولین کسانی هستند که از هواپیما پیاده می‌شوند.

مشتریان فرست کلاس عموماً شامل مسافران VIP و سرمایه‌داران بزرگ هستند و در برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای آن‌ها اتاق جلسات و لابی خصوصی نیز در نظر گرفته می‌شود. معمولاً این کلاس را می‌توانیم در هواپیماهای دو طبقه مانند بوئینگ و ایرباس ببینیم که فضای بیشتری در اختیار مسافران فرست کلاس قرار داده می‌شود.

پرواز پرمیوم Premium

پریمیوم پروازهای اکونومی، به مسافران فضای صندلی بیشتری نسبت به پروازهای اکونومی استاندارد ارائه می‌دهد. این نوع پروازها برای سفرهای طولانی و نسبتاً طولانی طراحی شده‌ و تعداد صندلی‌های آن‌ها در جهان رو به افزایش است؛ شما می‌توانید برای سفر استانبول تهران و بالعکس نیز این کلاس را انتخاب کنید.

این پروازها، از لحاظ خدمات پذیرایی، تفاوت زیادی با مدل‌های استاندارد ندارند، اما در برخی از شرکت‌های هواپیمایی ممکن است نوشیدنی یا غذای رایگان در اختیار مسافران قرار داده شود. همچنین، خدماتی مانند حمل بار مسافران نیز در این کلاس پروازی فراهم است. در هر صورت، لازم است توجه داشته باشید که قیمت بلیط پرواز اکونومی ویژه، بیشتر از بلیط پرواز اکونومی معمولی است.

پرواز سیستمی و چارتری

در پروازهای خارجی، دسته‌بندی بر اساس نوع پرواز نیز انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

پرواز سیستمی

در پرواز سیستمی، برنامه‌ریزی منظمی برای روزهای هفته و ساعت‌های خاص وجود داشته و پروازها به مقصدهای مشخصی انجام می‌شوند. شما می‌توانید با رزرو بلیط از چند روز تا چند ماه قبل از پرواز، در زمان معین شده با هواپیمای مشخص شده، پرواز کنید. در صورت لغو بلیط، بخشی از هزینه به حساب شما بازگردانده شده و مبلغی نیز برای هزینه کنسلی کسر خواهد شد.

پرواز چارتری

در این نوع پرواز، آژانس‌های مسافرتی برای مدت زمانی معین، صندلی‌هایی از شرکت‌های هواپیمایی را خریداری کرده و به مسافران می‌فروشند. این بلیط‌ها با قیمت ارزان‌تر در ایام مختلف سال در دسترس شما هستند. اگر پرواز چارتری را انتخاب کنید، حق لغو کردن آن‌ها را نخواهید داشت و در این صورت هیچ مبلغی به شما برگردانده نمی‌شود. بلیط‌های لحظه آخر در میان پروازهای چارتری هستند و اغلب قیمتشان نسبت به سیستمی‌ها ارزان‌تر است.

تهیه آنلاین بلیط هواپیما برای تجربه سفری راحت

انتخاب یک کلاس پروازی مناسب برای سفر، به موارد مختلفی مانند مسافرت طولانی یا کوتاه، بودجه شخصی، اولویت‌های راحتی یا خدمات پذیرایی بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد، هر پرواز و کلاس پروازی مزایا و محدودیت‌های خود را دارند. برخی افراد ترجیح می‌دهند در کلاس اقتصادی سفر کنند تا بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، درحالی‌که عده‌ای نیز تمایل دارند در کلاس بیزینس سفر کنند تا تجربه لوکس‌تری داشته باشند.

بهتر است قبل از تهیه بلیط سفر خود و انتخاب کلاس مورد نظرتان قیمت‌های شرکت‌های هواپیمایی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. این کار را با مراجعه به سایت‌های آنلاین فروش بلیط مانند اسنپ تریپ می‌توانید انجام دهید؛ پس از آن در صورتی که هزینه اعلام شده با بودجه شما هماهنگ بود خرید بلیط را نهایی کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.