ساندویچ پانل سردخانه، جایگزین ایمن مصالح سنتی با سودآوری بسیار

رپرتاژ آگهیاین پانل ها در کارخانه های تولیدی، براساس استاندارد های محیطی و بهداشتی انواع سردخانه، گرمخانه و ... طراحی می شوند. از ویژگی های پانل ساندویچی سردخانه می توان به مقاومت بالای آن در برابر انتقال حرارت و نفوذ حشرات و همچنین قیمت مقرون به صرفه تر آن نسبت به مصالح سنتی اشاره کرد. 

 در ادامه با ویژگی، مشخصات فنی، نحوه نصب و قیمت این محصول مدرن در بازار های ساختمانی آشنا خواهیم شد.

ساندویچ پانل سردخانه و انواع آن

ساندویچ پانل سردخانه ای چیست؟

ساندویچ پانل سردخانه، به دلیل دارا بودن ساختار و شکلی سه لایه، با نام ساندویچ پانل می سازند. در دو لایه بیرونی این پانل ها، از ورق آلوزینک یا گالوانیزه به دلیل خاصیت مقاومت در برابر ضربه و فشار و همچنین مقاومت در برابر انتقال حرارت و زنگ زدگی، می توان استفاده کرد. 

بخش اصلی عایق حرارتی و عدم انتقال آن را، فوم های میانی به کار رفته در بین این دو ورق بر عهده دارند. فوم های عایقی چون پلی یورتان PIR  و PUR، فوم های پلی استایرن EPS  و XPS و انواع فوم های پشم سنگ و پشم شیشه، نقش اصلی در این زمینه را بازی می کنند. 

انتخاب متریال ساخت در این محصولات بر اساس کاربری، محل نصب و قرارگیری، ابعاد و مواردی از این دست، صورت می پذیرد. نکته قابل توجه در انتخاب ساندویچ پانل سردخانه، درصد دانسیته یا فشردگی فوم های آن است. زیرا همانطور که گفتیم نقش اصلی در این نوع سازه ها را فوم میانی آن بازی می کند. 

هرچه فوم فشردگی و دانسیته بیشتری داشته باشد، پانل در برابر انتقال حرارت و نفوذ حشرات، مقاوم تر است. بهترین انتخاب فوم در اینگونه پانل ها، فوم پلی اورتان سخت است.

مشخصات فنی

پانل های ساندویچ سردخانه ای را در کارخانه ها می توان در ابعاد 2 تا 12 متر، عرض مفید 1.06 متر با ضخامتی بین 8 تا 20 سانتی متر تولید نمود. ضخامت کلی این پانل ها از حاصل جمع ضخامت ورق رویه و زیره (هر کدام بین 0.5 تا 0.7 میلی متر) و ضخامت فوم عایق میانی محاسبه کرد.

ساندویچ پنل سردخانه

انواع ساندویچ پانل سردخانه ای و کاربرد های آن

همانطور که اشاره کردیم این ساندویچ پانل ها اغلب با توجه به نوع کاربری طراحی و تولید می شوند. کاربری های اصلی ساخت سردخانه در چهار حالت سردخانه زیر صفر، بالای صفر، متحرک، دو مداره خلاصه می شود. 

بر همین اساس انواع پنل سردخانه بدین شکل ساخته و تولید می شوند. 

  • زیر صفر

پانل سردخانه زیر صفر براساس استانداردهای انجماد و نگهداری مواد غذایی منجمد تولید می شوند. بنابراین دانسیته بالا، ضخامت بیشتر محصول و استاندارد های بهداشتی در آن اهمیت پیدا می کنند. سردخانه های زیر صفر خود در دو مدل سردخانه زیر صفر با دمای -18 سانتی گراد و تونل انجماد سریع (با دمای -40 درجه) تولید می شوند. 

کاربرد این نوع پانل ها در مصارفی چون نگهداری طولانی مدت گوشت، مرغ، پروتئین و همچنین انجماد سریع مواد است.

  • بالای صفر

از این پانل ها اغلب در سردخانه هایی که کاربر نیازی به دمای انجماد ندارد و دمایی بین 2 تا 8 درجه را می توان در آن ها تنظیم کرد، استفاده می شود. از این سردخانه ها می توان به منظور نگهداری انواع ترکیبات غذایی و پروتئینی در مدت زمان کوتاه یا میوه و سبزیجات در دراز مدت استفاده نمود.

همچنین این نوع پانل ها را می توان در سردخانه های بالا صفر به منظور نگهداری دارو نیز استفاده نمود. 

  • متحرک

ساخت ساندویچ پانل های سردخانه متحرک به نسبت موارد فوق، دارای دشواری کمتری است. سردخانه های متحرک اغلب بر روی کامیونت ها، وانت ها و به طور کلی یخچال حمل محصول شناخته می شود. به همین جهت در ساخت آن ضخامت پانل های ساندویچ سردخانه کمتر بوده و قیمت مقرون به صرفه تری دارند.

  • دومداره

حساس ترین نوع پانل ها در اینگونه سردخانه ها به کار می رود. سردخانه های دو مدار یا  Two-circuit refrigerator دارای هر دو قابلیت سردخانه زیر صفر و بالای صفر هستند و این خود نیز سبب می شود، ساختار ساندویچ پانل سردخانه ای آن نیاز به ضخامت بیشتر، استاندارد های محیطی و بهداشتی حساس تر، مقاومت بیشتر و … باشد. 

نکته حائز اهمیت در این نوع سردخانه ها این است که اگر قصد تغییر مدار داشته باشید (زیر صفر به بالای صفر یا بالعکس) باید درون سردخانه بخصوص پانل ها را به خوبی با مواد نانو ضدعفونی و بشویید.

دمای سردخانه های ساخته شده با این پانل چقدر است؟

در خصوص پاسخ به این سوال باید گفت پانل های ساندویچی سردخانه را می توان برای طراحی و ساخت انواع کلدروم با پنج دمای مختلف مورد استفاده قرار داد.

  • دمای +5 تا +15 درجه سانتی گراد 

  • دمای -5 تا +5 سانتی گراد

  • دمای -5 تا -25 درجه سانتی گراد

  • دمای -25 تا -30 درجه سانتیگراد

  • دمای -30 تا -45 درجه سانتی گراد

انواع ساندویچ پانل سردخانه و مزایا آن

نحوه نصب پانل سردخانه

نصب ساندویچ پانل های سردخانه یکی از تخصصی ترین قسمت هاست و مانند نصب ساندویچ پانل های دیواری و سقفی معمولی، ساده نیست. در ابتدا امر باید چارچوب ها و زیرسازی های اولیه پانل با دقت تمام انجام شود. به همین منظور یراق آلاتی چون کرو و نبشی که وظیفه اتصال دو دیوار در کنار یکدیگر، گوشه به عنوان که متصل کننده دو دیوار و سقف، و جوینت کملاک به عنوان متصل کننده صفحات در کنار یکدیگر، برای نصب این پانل ها به یکدیگر تعبیه شده است.

کناره های این ساندویچ پانل ها دارای دو حالت کیپ درز و سنتی است. پانل سردخانه سنتی دارای مادگی U شکل بود و پانل نر به صورت کامل داخل آن چفت و سپس عایق می شود. 

در پانل سردخانه کیپ درز، مادگی پانل دارای شکلی W شکل می باشد و سمت نر پانل با استفاده از قرارگیری در بین شیار های پانل به آن چفت می شوند و در میانه آن با چسب عایق پوشش داده می شود.

اهمیت اصلی در نصب این پانل ها به یکدیگر، اهمیت عایق بندی سقف و دیواره هاست که در اغلب موارد با استفاده از چسب های عایق پلی یورتان یا موارد فشرده و عایق بند، به خوبی عایق می شوند.

قیمت ساندویچ پانل سردخانه

قیمت پانل های سردخانه با توجه به المان هایی چون نوع پانل (بالای صفر، زیر صفر، دو مداره و متحرک)، مدل نصب (کیپ درز یا سنتی)، ابعاد و ضخامت، ورق میانی (فوم پلی یورتان، پلی استایرن و انواع مدل های آن ها)، نوسانات قیمت ارز و … قابل قیمت گذاری است. به همین جهت باید براساس نیاز خود این نوع پانل ها را خریداری و از قیمت آن ها اطلاع حاصل نمایید.

برای اطلاع از قیمت این نوع پانل های سردخانه می توانید با کارشناسان دنیای اقتصاد به شماره 05136228800 درارتباط باشید.

آیا ساندویچ پانل سردخانه بهترین گزینه برای جایگزینی مصالح سنتی است؟

در مقاله در خصوص تمامی ویژگی های انواع پانل سردخانه صحبت کردیم. این نوع پنل ها، مانند ساندویچ پانل کلین روم، با حساسیت بالا ساخته می شوند و می توان گفت به دلیل دارا بودن ویژگی هایی چون عایق حرارتی، مقاوم در برابر ضربه و فشار، مقاومت در برابر آتش، وزن سبک و حمل آسان و از همه مهمتر قیمت مقرون به صرفه نسبت به سایر مصالح موجود در بازار مصالح ساختمانی، بهترین جایگزین برای ساخت انواع سردخانه است. 

سوالات متداول 

کاربری های پانل سردخانه شامل چه مواردی است؟

از این پانل ها علاوه بر ساخت سردخانه ها می توان در سالن های پرورش قارچ، اتاق های ایزوله، کانکس های بیمارستانی سیار، صنایع دفاعی، بخش تجهیز صنایع پزشکی و آزمایشگاهی و … استفاده نمود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.