چگونه تریدر شویم و درآمد دلاری کسب کنیم؟
رپرتاژ آگهی: یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن درآمد دلاری، ترید کردن است؛ احتمالاً می‌پرسید چگونه تریدر شویم؟ خب مسلماً برای یادگیری این مهارت هم باید زمان بگذارید و صبوری کنید تا به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوید. یکی از بهترین منابع آموزشی در این رابطه، آکادمی بیتکورس است.

می‌خواهیم نقشۀ راه تریدر شدن را برایتان ترسیم کنیم، تا اگر تصمیم گرفتید در این نقش وارد بازارهای مالی شوید، خیلی خوب بدانید چه کنید و از چه کارهایی بپرهیزید. بیایید این مقاله را با بررسی مفهوم ترید شروع کنیم.

منظور از ترید چیست؟

این عبارت لغت تازه‌ای نیست؛ ترید در انگلیسی به‌معنای مبادلۀ کالا با کالا است و از هزاران سال پیش همین مفهوم را یدک می‌کشیده است؛ منتهی تریدی که مدنظر ما و شما است، معنای متفاوتی دارد.

توجه شما را به پاراگراف زیر از این مقاله جلب می‌کنیم:

منظور از ترید، خریدوفروش دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی گوناگون، به‌منظور کسب سود است. از خریدوفروش سهام در بازار بورس ایران گرفته تا انجام معاملات در بازار رمزارزها. توجه داشته باشید چیزهایی به‌منظور ترید خریدوفروش می‌شوند که ارزش متغیری دارند! یعنی اگر قرار باشد ارزش یک دارایی همیشه n تومان باشد، خب امکان ترید کردن آن هم وجود ندارد.

از پاراگراف بالا می‌توانیم دو نکتۀ مهم را استخراج کنیم:

  1. امکان ترید در تمام بازارهای مالی، اعم از بازارهای بورس و کریپتوکارنسی فراهم است؛

  2. دارایی‌هایی که در ترید خریدوفروش می‌شوند، همگی ارزش متغیر دارند.

این از مفهوم ترید؛ حالا شاید بپرسید تریدر کیست؟ خیلی ساده است! کسی که ترید می‌کند، یعنی کسی که با هدف کسب سود وارد بازارهای مالی می‌شود و اقدام به‌ خرید‌وفروش دارایی‌های مختلف می‌کند، تریدر نام دارد.

حالا که مفاهیم اولیه در این رابطه را یاد گرفتید، بیایید برویم سراغ نقشۀ راهی که قولش را داده بودیم.

image_1

7 مرحله تا تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای

هیچکس طی یک شب تریدر نمی‌شود! به‌جز برخی استثناها، تمام افرادی که در این زمینه شاغل هستند، مدت‌ها زمان صرف کرده‌اند و کلی آموزش دیده‌اند؛ اگر فکر می‌کنید نهایتاً تا آخر هفته به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌شوید و دلار پارو می‌کنید، لطفاً همین حالا این خیال خام را از ذهنتان بیرون بریزید!

ولی اگر می‌خواهید اصولی عمل کنید، کافی است مطابق مراحلی که در ادامه بررسی می‌کنیم پیش بروید.

مرحلۀ اول: یادگیری مفاهیم اولیه و قواعد پایۀ ترید

فهمیدن مفهوم ترید، قدم اول بود؛ منتهی باید بدانید این مسیر کیلومترها ادامه دارد و شما نهایتاً 50 سانتی‌متر جلو رفته‌اید.

قبل از هر چیزی، باید اطلاعات کاملی راجع‌به مفاهیم اولیۀ ترید داشته باشید. مثلاً می‌دانید بازار خرسی چیست؟ بازار گاوی چطور؟ کندل که یعنی شمع، چه ربطی به دنیای ترید و بازارهای مالی دارد؟! تحلیل فاندامنتال و تکنکیال چه تفاوتی با هم دارند؟ این وسط تحلیل آن‌چین چه می‌گوید؟

اگر فکر می‌کنید حوصلۀ یادگیری این مفاهیم اولیه را ندارید، پس کلاً از خیر تریدر شدن بگذرید؛ بالاخره اگر می‌خواهید درآمد دلاری داشته باشید، باید سختی‌های متخصص شدن را هم به جان بخرید.

مرحلۀ دوم: یادگیری تحلیل تکنیکال و آنالیز چارت

چارت‌ها و تحلیل تکنیکال، نقش بسیار مهمی را نه‌تنها برای تریدرها، بلکه برای تمام افرادی که به هر نحوی در بازارهای مالی دخیل هستند، بازی می‌کنند؛ البته که برای تریدرها، خصوصاً آن‌هایی که در تایم‌فریم‌های کوتاه معامله می‌کنند، چارت و تحلیل تکنیکال اهمیت چند برابری دارند.

چارت‌ها، نمودارهایی هستند که روند قیمتی هر دارایی را نشان می‌دهند؛ تحلیل تکنیکال، روشی است برای خواندن این چارت‌ها و پیش‌بینی روند قیمت در آینده.

مرحلۀ سوم: پیگیری اخبار و فهم تأثیر آن‌ها در روند قیمتی دارایی‌های مختلف

برای اینکه یک تریدر حرفه‌ای باشید، باید علاوه‌بر تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال را هم بلد باشید. منظور از تحلیل فاندامنتال، پیش‌بینی تأثیرپذیری قیمت دارایی‌های مختلف از اخبار مهمی است که پیرامون بازارهای مالی منتشر می‌شوند.

مثلاً وقتی خبری مبنی بر کاهش عرضۀ یک دارایی مشخص بیرون می‌آید، به احتمال زیاد، نشان‌دهندۀ رشد قیمت آن خواهد بود؛ پس احتمالاً زمان مناسبی برای خرید آن دارایی باشد. در نقطۀ مقابل، وقتی اخبار حاکی از کاهش تقاضا باشد، یعنی قیمت قرار است کاهش پیدا کند؛ پس بهتر است آن دارایی را قبل از ارزان شدن بفروشید.

در کل، به‌عنوان یک تریدر باید از اخبار مهم در رابطه با بازارهای مالی مطلع باشید.

مرحلۀ چهارم: آشنا شدن با انواع مختلف ترید و انتخاب سبک ایدئال

ترید انواع مختلفی دارد که از جملۀ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Scalping

  • Day Trading

  • Swing Trading

  • Position Trading

هر کدام از این انواع و سبک‌ها، خصوصیات مخصوص خود را دارند. مثلاً در Scalping فاصلۀ بین گذاشتن سفارش خریدوفروش بسیار کوتاه است؛ یعنی این نوع ترید در بازۀ زمانی کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد. در نقطۀ مقابل آن، Position Trading را داریم که تریدر دارایی را برای مدت‌زمانی نسبتاً طولانی نزد خود نگه می‌دارد.

مهم است که مفهوم هرکدام از این انواع را خیلی خوب درک کنید؛ به این ترتیب، با توجه به خصوصیات رفتاری خودتان می‌توانید مناسب‌ترین نوع را برای انجام معاملاتتان انتخاب کنید.

image_2

مرحلۀ پنجم: تصمیم‌گیری در رابطه با بازار مالی‌ای که می‌خواهید به آن ورود کنید

تمام بازارهای مالی می‌توانند میزبان تریدرها باشند. خب هرکدام از این بازارها هم خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند؛ مثلاً اوضاع در بازار رمزارزها با بازار فارکس، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

مشخصاً دلیل داغ شدن تب ترید، حداقل در ایران، سر زبان افتادن کریپتوکارنسی بود؛ منتهی ممکن است بعد از کسب اطلاعات لازم، بفهمید بازار دیگری راست کار شما است.

مرحلۀ ششم: افتتاح حساب دمو و شروع آزمون و خطا

قبل از اینکه وارد زمین بازی اصلی شوید، باید تمرین کنید تا بیشتر و بیشتر آماده شوید؛ در دنیای ترید، اکانت‌های دمو حکم زمین تمرینی را دارند.

صرافی‌ها و بروکرهای مختلف، این امکان را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند تا به‌واسطۀ یک حساب دمو و پول غیرواقعی، استراتژی‌ها و تکنیک‌های مدنظرشان در ترید را به کار بگیرند؛ به این ترتیب، تریدر می‌فهمد کجای کار درست است و کجای کار نیاز به اصلاح و برررسی بیشتر دارد.

مرحلۀ هفتم: تزریق سرمایه و شروع ترید

حالا کاملاً آمادۀ ورود به بازار هستید. با توجه به تصمیمی که در مرحلۀ پنجم گرفتید، در بهترین پلتفرم ممکن ثبت‌نام کنید و شروع کنید به‌ خریدوفروش دارایی مدنظرتان.

استمرار، کلید تبدیل شدن به یک تریدر موفق

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! اگر می‌خواهید تریدر شوید، باید صبور باشید؛ از شکست‌ها خسته نشوید و در عوض، از آن‌ها درس بگیرید. اگر استراتژی A شکست خورد، سراغ استراتژی B بروید؛ پاپیچ ماجرا شوید و تا رسیدن به موفقیت دست از کار نکشید.

در نهایت، با حفظ استمرار و تداوم، به هدفتان که تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای است، خواهید رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به ترید و بازارهای مالی، از شما دعوت می‌کنیم سری به سایت بیتکورس با آدرس bitcource.net بزنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.