همایش بزرگداشت روز حسابدار در کرمان برگزار شد

رپرتاژ آگهی: عبدالرضا قاسم پور، رییس هیات مدیره انجمن حسابداران استان کرمان در این همایش ضمن تبریک روز حسابدار با اشاره به جایگاه موضوع حسابداری در استان گفت: درحال حاضر اطلاعات دقیقی از جامعه حسابداران استان نداریم. وی ادامه داد: اکثر شرکتهای بزرگ استان مدیران حسابداری و نیروهای اصلی مالی خود را از خارج استان انتخاب می کنند.

قاسم پور درخواست کرد مدیران استانی و مدیران شرکتهای بزرگ در این زمینه به جامعه حسابداری استان کمک کنند. وی گفت: بایستی تلاش کنیم سطح کیفی جامعه حسابداران استان را افزایش دهیم. رییس هیات مدیره انجمن حسابداران استان کرمان گفت: متاسفانه حتی یک موسسه حسابرسی در استان کرمان نداریم و این موضوع باعث شده است شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ و کوچک استان، نتوانند نیازهای تخصصی خود در زمینه حسابداری مالی را از داخل استان تامین کنند.

وی با اشاره به پذیرش تعدادی زیادی از حسابداران کرمانی در انجمن حسابداران رسمی، گفت: امیدواریم خلا وجود موسسه حسابرسی در استان تا سه سال آینده مرتفع شود و بتوانیم در استان کرمان نیز شاهد موسسات حسابرسی بومی باشیم. قاسم پور در خصوص وضعیت آموزش حسابداری در کشور گفت: درحال حاضر دروسی که در دانشگاهها در رشته حسابداری تدریس می شود، مطابق با بازار کار نیست و با نیاز شرکتها فاصله زیادی دارد.

رییس هیات مدیره انجمن حسابداران استان کرمان در توضیح این موضوع ادامه داد: حسابداران در بنگاه های خدماتی، صنعتی، بازرگانی و … بخشی از وقت خود را صرف مسائل مالیاتی از جمله مالیات عملکرد، مالیات های تکلیفی، مالیات ارزش افزوده، معاملات فصلی، سامانه مودیان و ... می کنند اما دانشجویان حسابداری در دوران تحصیل فقط دو واحد درس مرتبط با حوزه مالیاتی را می‌گذرانند که پاسخگوی نیازهای تخصصی حسابداران در زمینه مالیات نیست.

قاسم پور گفت: امیدوارم تدوین دروس دانشگاهی دانشجویان به گونه ای باشد که مسائل مربوط به مالیات را به صورت کامل ارائه دهد تا دانشجویان بتوانند بعد از فارغ التحصیلی نقش موثری را در جامعه و در راستای حرفه حسابداری ایفا کنند.

وی در ادامه از بازار کار در رشته حسابداری گفت و افزود: حسابداری در اغلب کشورهای دنیا به علت اهمیت بالا، بیشتر از سایر شغلها مورد توجه قرار می گیرد و شرکتها از ابتدای شروع به کار خود اقدام به استخدام نیروهای مالی و حسابداری می کنند؛ اما این اهمیت در کشور ما مورد توجه قرار نمی گیرد.

قاسم پور در ادامه از تدوین طرح نظام مالی کشور در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: انجمن حسابداران کرمان، طرح نظام حسابداری را همراه با استانهای اصفهان و قزوین، تهیه و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

رییس هیات مدیره انجمن حسابداران استان کرمان ضمن اشاره به ریسک حسابداران در حوزه مسایل مالی گفت: جامعه سطح توقع خود را از حسابداران افزایش داده است. وی گفت: طبق ماده ۲۷۴ و ۲۷۶ قانون مالیاتهای مستقیم حسابداران شرکتهایی که اقدام به پنهانکاری درآمد داشته باشند، متقبل جرم و مجازات خواهند شد.

قاسم پور حسابداران را عضو جدایی ناپذیر تصمیم گیری های کسب و کار دانست و با اشاره به لزوم دستیابی حسابداران به جایگاه حرفه ای خود را در جامعه، ادامه داد: متولیان مربوطه باید با درنظر گرفتن ریسکهای حسابداران، اقدام به رعایت حق و حقوق این قشر کنند.

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان به ایراد سخنرانی پرداخت.

3

حسابداران عامل اصلی در بهره وری بنگاههای اقتصادی هستند

سیدمهدی طبیب زاده در همایش بزرگداشت روز حسابدار، با اشاره به اهمیت شغل حسابداری و مدیر مالی شرکت، موضوع بهره وری در بنگاههای اقتصادی را مهم ارزیابی کرد گفت: ما در تمامی حوزه های بهره وری به حسابدار نیاز دارم و نقش حسابدار در بهره وری بنگاههای بزرگ و کوچک بسیار زیاد است.

وی که در جمع دانشجویان حسابداری و اعضای انجمن حسابداران استان کرمان در محل اتاق بازرگانی کرمان سخن می گفت، افزود: حسابداران نقش بسیار بزرگی در ساماندهی مسایل مالیاتی استان دارند. وی ادامه داد: فرد حسابدار می تواند به عنوان بازوی مشورتی به مالک بنگاه اقتصادی کمک کند تا بهره وری در حوزه های مختلف را افزایش دهد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان، دانشگاهها را در پنج نسل دسته بندی کرد و گفت: دانشگاههای کشور ما در نسل چهارم هستند که در آن به آموزش، پژوهش، کارآفرینی و جامعه گرایی پرداخته می شود. وی گفت: در نسل چهارم، دانشگاههای کشور باید هم به فکر فارغ التحصیلان خود باشند و هم به فکر حل مشکلات جامعه.

طبیب زاده مالیات استان را در سال جاری حدود سی هزار میلیارد تومان دانست و گفت: حسابداران کرمانی می توانند با عملکرد خود تاثیر مستقیمی روی مبلغ مالیاتی حدود سی هزار میلیارد تومانی داشته باشند. وی با اشاره به نادیده گرفته شدن نقش حسابدار و مدیر مالی در بنگاههای اقتصادی گفت: قیمت تمام شده نامناسب و تخصیص نامناسب منابع، عدم تشکیل بانک اطلاعاتی مناسب، به دلیل عدم استفاده از حسابدار خبره در بنگاههای اقتصادی است.

تهیه بانک حسابداران واحدهای صنعتی کرمان ضروری است

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمان نیز در این همایش گفت: تهیه بانک حسابداران واحدهای صنعتی کرمان ضروری است. حسین میجانی در همایش بزرگداشت روز حسابدار، با اشاره به حضور ۲۵۰۰ واحد صنعتی فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان گفت: به صورت میانگین می‌توان گفت که پنج هزار فرد حسابدار در این شرکتها فعال است.

میجانی تهیه بانک حسابدارن واحدهای صنعتی استان کرمان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان این آمادگی را دارد که در زمینه آموزش و به روزرسانی اطلاعات حسابداران، قدم بردارد.

وی حضور مشاوران حرفه‌ای حسابداری در کنار مدیران واحدهای صنعتی را رفع کننده گلوگاههای مهم مالی دانست و تصریح کرد: در صورتی که حسابدارن باتجربه اقدام به مشاوره و رفع مشکلات مالی، بیمه‌ای و محاسباتی واحدهای صنعتی حاضر در شهرک‌های صنعتی استان کنند، شرکت شهرک‌های صنعتی ۷۰ درصد هزینه مشاوره را پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، استفاده از نیروهای حسابداری و مالی خارج از استان را ضعف بزرگ برای سیستم حسابداری استان دانست و عنوان کرد: به علت ورود آسان به دانشگاه‌ها، افراد تربیت شده در حوزه‌های مالی و حسابداری، کیفیت لازم را نداشته و به همین علت باید حسابداری صنعتی و حسابرسی داخلی را بیش از پیش مورد توجه و آموزش قرار داد.

حسابداران کرمانی باید خود را برای جهش بزرگ اقتصادی آماده کنند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان میهمان ویژه مراسم در سخنرانی خود در همایش روز ملی حسابدار در کرمان گفت: علی رغم تمامی تحریمها و مشکلات، ساختار نظام اقتصادی کشور در سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته و مسیر حرکت برای افزایش ظرفیت اقتصادی کشور بیش از گذشته هموار شده است.

2

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: طی دو سال اخیر خوشبختانه با اهتمام ویژه تمامی ارکان نظام و همچنین تعامل مجلس و دولت، رشد اقتصادی مناسبی داشتیم که این امر ثمره مقاومت در برابر تحریم ها و مشکلات بوده است. پورابراهیمی هنر مسوولان را مواجهه و استفاده از فضای تحریم ها ارزیابی کرد و افزود: استفاده از نیروهای متخصص کشور در رشته های مختلف، باعث شکستن تحریمها شده و استمرار رشد اقتصادی کشور را در پی داشته است.

وی حرفه حسابداری را یکی از حرفه های اصلی در مسیر توسعه دانست و گفت: فرد حسابدار در بنگاه اقتصادی می تواند باعث پیش بردن اهداف بنگاه و بهبود وضعیت اقتصادی شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، استان کرمان را یکی از درحال توسعه ترین استانهای کشور دانست و گفت: استان کرمان درحال جهش های بزرگ اقتصادی است و حسابداران و نیروهای مالی باید خود را برای این جهش بزرگ آماده کنند.

پورابراهیمی در ادامه سرفصل های تدریس شده در رشته حسابدرای دانشگاهها را نامناسب دانست و گفت: باید سرفصل های مورد نیاز با فضای کسب و کار بنگاههای اقتصادی، به دانشجویان حسابداری تدریس شود. نماینده مردم کرمان و راور به آموزش های اجرایی در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: درصورتی که دانشجویان به صورت عملیاتی با فرایند حسابداری آشنا شوند، به راحتی جذب بازار کار خواهند شد.

وی از اقدام کمیسیون اقتصادی مجلس در تدوین قانون جامع حسابداری و حسابرسی گفت و با اشاره به جداسازی حسابداری از حسابرسی و نیز رفع تعارض منافع در فرایند حسابرسی دولتی، افزود: با اجرای این قانون قطعاً شاهد ارتقا جایگاه حسابداری و حسابرسی در نظام اقتصادی کشور خواهیم بود.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از فعالان عرصه حسابداری و حسابرسی استان کرمان تجلیل شد. در این مراسم خانمها، حدیث زینلی، مینا ابوسعیدی، راحله نظریان، صدیقه عزیزی، مهدیه تابلی و عشرت رضاخانی نژاد و آقایان نصرت الله جابری نسب، مهدی بهارمقدم، احمد خدامی پور، محسن خوارزمی، محمدجواد شعبان نژاد، عباس شفیعی، عباس اکرامی، عنایت الله سلاجقه، حمید زینل پور، علیرضا فخرآبادی، محمدحسین قربانی، علی خواجه پور، حسین عرب پور، مهدی تاج الدینی، روح الله توکلی، حسین میجانی، و غلامرضا فرزاد مهاجری مورد تجلیل قرار گرفتند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.