نقش لنت ترمز در کاهش تلفات جانی و مالی جاده ای

رپرتاژ آگهی: و یا در یک صبح آفتابی خوش آب و هوا و یا یک روز بارانی دل انگیز  از خواب بیدار میشویم و تصمیم به مسافرت میگیریم تا با دوستان یا خانواده حال و هوایی عوض کنیم ، صندوق را پر میکنیم و ۳،۴ نفر سر نشین داخل خودرو میشینند و خوب  در این شرایط خودروی ما سنگین تر شده است و فشار بیشتری به سیستم ترمز خودرو اضافه شده است، مثل همیشه خودرو را استارت میزنیم و وارد جاده ای مثل همین جاده میشویم که سراشیبی ها و پیچ های زیادی دارد در ادامه که در پیچ ها و شیب ها چند تا ترمز میزنیم، خواهیم دید که ترمز زیر پایمان  به اصلاح عامیانه چوب شده و دیگر خودرو را نگه نخواهد داشت.

 لنت ترمز چیست و چه کارآرایی دارد؟

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه‌است که با به وجود آوردن اصطکاک با کاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو می‌شود.قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر می‌باشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است.

این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد)دفع می‌شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور می‌باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند . و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش  کند  تا  با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته ‌شود.

 بنابراین لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

 لنت ها چند نوع و کدام بهتر  است؟

لنت ترمز ماشین مثل بسیاری از دیگر محصولات صنعتی دنیا به مرور زمان دچار تحولات بسیاری شده است. همزمان با پیشرفت تکنولوژی و تعیین استانداردهای جدید در مقوله‌ی ایمنی و یا مسائل زیست‌محیطی، لنت‌ها تغییرات بسیاری داشته‌اند. در این مقاله به تشریح انواع لنت ترمز می‌پردازیم تا با مدل‌های مختلف و ویژگی‌های آنها بیش‌ازپیش آشنا شوید.

۱- لنت ترمزهای دیسکی

لنت‌های دیسکی زمانی تولید شدند که ساختار چرخ‌ها متفاوت شد و دیسک چرخ جایگزین کاسه چرخ شد. لنت‌های دیسکی تخت هستند و سطح صاف آنها با سطح هموار دیسک‌ها سایش پیدا می‌کند خودرو را از حرکت بازمی‌دارد. در این مدل‌ها دو لنت که در انگلیسی به آنها Brake Pad گفته می‌شود در دو سوی دیسک چرخ قرار می‌گیرند. هنگامی که راننده روی پدال ترمز می‌فشارد نیروی پدال از طریق روغن ترمز و شلنگ ترمز به کالیپر منتقل می‌شود و با بسته‌شدن پیستون‌های کالیپر، لنت‌ها از دو طرف به سمت دیسک هل داده می‌شوند. تا زمانی که فشار پدال ادامه داشته باشد، روغن ترمز نیرو را منتقل می‌کند و عمل توقف ادامه می‌یابد. این نوع لنت شامل لنت ترمزهای دارای آزبست، لنت ترمز نیمه فلزی،لنت ترمز فلزی، لنت ترمز اورگانیک و لنت ترمز سرامیکی است

۲- لنت ترمز کفشکی

این مدل لنت بیشتر در سال‌های گذشته استفاده می‌شد. شاید اگر پیکان‌های قدیم یا حتی ۲۰۶ تیپ ۲ تولید قدیم را بررسی کنید، هنوز هم از این مدل لنت برای چرخ عقب استفاده کنند. شکل لنت کفشکی قوسدار است و درون کاسه چرخ قرار می‌گیرد. برای خودروهای نسل گذشته بجای دیسک چرخ، کاسه چرخ تعبیه می‌کردند و لنت‌های کفشکی درون کاسه قرار می‌گرفت. کاسه‌ی چرخ همراه با چرخ می‌چرخید و هرگاه که نیاز به توقف بود لنت کفشکی به آن فشرده می‌شد تا خودرو متوقف شود. هنوز هم برخی خودروها در کشورمان از این مدل لنت استفاده می‌کنند و به همین علت در فروشگاه‌های لوازم یدکی یا فروشگاه الیگ می‌توانید مدل کفشکی را نیز پیدا کنید.

 جنس لنت‌ ها :

لنت ترمزهای دارای آزبست

لنت ترمزها با مواد مختلفی ساخته می‌شوند. در ابتدا و در سال‌های دورتر بخش عمده‌ای از این مواد آزبست بود. لنت‌های آزبستی یک نوع خاص از لنت ترمز محسوب نمی‌شود و آزبست ممکن است در هر دسته‌ای وجود داشته باشد؛ اما به دلیل اهمیت این ماده آن را به صورت جداگانه قرار دادیم تا هرکجا که اسم لنت آزبستی را شنیدید از آن دور شوید. آزبست گیرایی خوبی داشت و موجب توقف خودرو می‌شد. اما پس از آزمایشات مختلفی که شرکت‌های زیست‌محیطی معتبر دنیا انجام دادند به این نکته پی بردند که آزبست دارای مواد سمی و سرطان‌زا است؛ ضمن اینکه ذرات معلق تولید شده در این لنت‌ها نانومتری بودند و بدون آنکه دیده شوند در هوا پخش می‌شدند. ذرات آزبست که مثل سوزن‌های غیرقابل مشاهده در هوا پخش می‌شوند در ریه‌ها فرو می‌رود و این شروعی است برای بروز مشکلات مختلف ریوی و سایر تاثیرات منفی بر حوزه‌ی سلامتی انسان.

لنت ترمز نیمه فلزی

به این لنت‌ها که لنت‌های کم فلز، نیمه متالیک یا نیمه زینتری نیز می‌گویند محصولاتی هستند که از ترکیب مواد سایشی تولید شده‌اند. در این لنت‌ها بجز سایر مواد اصطکاکی که فرمولاسیون مخفی شرکت‌هاست، مقداری هم فلز به کار رفته است. این لنت‌ها گیرایی خوبی دارند ولی در تولید سروصدا و یا ایجاد بوی ترمز بی‌عیب نیستند. پس از مدتی استفاده از این مدل لنت ترمز صدای آن را خواهید شنید. امروزه این لنت‌ها چندان مورد استقبال نیستند و در کشورهای پیشرفته استفاده نمی‌شوند.

لنت ترمز فلزی

در بررسی انواع لنت ترمز باید به مدل تمام فلزی یا زینتری اشاره کرد. این مدل از لنت‌ها گیرایی بسیاری عالی دارند. اما به دلیل وجود فلز زیاد در آنها احتمال ایجاد سروصدا بسیار زیاد است. همچنین در آب‌وهواهای مختف عملکرد یکسانی ندارند و در محیط‌های مرطوب و یا خیلی خشک کارایی آنها دچار تغییر می‌شود. با این حال برای برخی از مدل‌های مسابقه‌ای و یا موتورسیکلت‌ها از لنت فلزی استفاده می‌کنند تا بتوانند سرعت وسیله‌ی نقلیه را به صورت ناگهانی کاهش دهند. این لنت‌ها با توجه به فلزی بودن در صورت گرم‌شدن عملکرد بهتری پیدا می‌کنند؛ اما اگر گرما از حدی بیشتر شود عملکرد آنها به صورت ناگهانی کاهش می‌یابد. همچنین به دلیل آلاینده بودن و داشتن مواد سمی که در نتیجه‌ی اصطکاک در هوا پخش می‌شوند، استفاده از آنها در کشورهای پیشرفته مرسوم نیست.

لنت ترمز اورگانیک

لنت‌های اورگانیک همانطور که از نام آنها مشخص است دوستدار محیط زیست هستند. مواد به‌کاررفته در تولید این لنت‌ها همگی طبیعی هستند و ضرری برای محیط‌زیست ندارند؛ با این حال استفاده از آنها چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ چرا که عمرشان خیلی زود تمام می‌شود و نیاز به تعویض دارند. همچنین در شرایط مختلف جوی نیز عملکرد آنها دچار تغییر می‌گردد. اگر جزو رانندگانی باشید که در مسیرهای شهری تردد می‌کنند این لنت دوام چندانی برای شما نخواهد داشت و باید خیلی زود دوباره به سراغ تعویض‌کار لنت بروید.

لنت ترمز سرامیکی

در بررسی انواع لنت ترمز به مدل لنت‌های سرامیکی می‌رسیم. محصولی که نتیجه‌ آخرین تکنولوژی و دانش دنیا است. امروزه تمام کشورهای پیشرفته مثل امریکا و ژاپن و خودروسازان مطرح دنیا به استفاده از این مدل لنت ترمز روی آورده‌اند. اما دلیل این امر چیست؟

لنت‌های سرامیکی از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و دارای ذرات سمی نیستند. آزمایشات مختلف در مراکز معتبر بین‌المللی نشان داده که این لنت‌ها در شرایط مختلف آب‌وهوایی عملکرد یکسان دارند و دچار افت کیفیت نمی‌شوند. لنت سرامیکی هرچه گرمتر می‌شود گیرایی بهتری پیدا می‌کند و ایمنی بالاتری را رقم می‌زند. ترکیب موادی که برای مدل سرامیکی اختراع شده یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های آن است. شاید جالب باشد که بدانید طول عمر این لنت‌ها چند برابر سایر مدل‌هاست و در ترافیک شهری یا حتی ترمزهای ناگهانی در جاده‌ها دوام بالایی دارند.

لنت سرامیکی به دلیل محسنات ذکر شده در بالا، امروز مورد استفاده‌ برندهایی مثل بنز، بی ام و، تویوتا و تقریبا تمام شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیاست. لنت سرامیکی خیال آنها را بابت توقف وسایل نقلیه‌ تولیدی‌شان، ایمنی سرنشینان و همچنین اخذ مجوزهای محیط‌زیستی راحت کرده است.

چند پیشنهاد برای  استفاده از لنت صحیح  

مطمئن باشید که کمپانی های خودروسازی بر روی نوع لنت استفاده شده بر روی خودروی شما تحقیقات زیادی به همراه کمپانی های لنت سازی انجام داده اند در نتیجه حتی المقدور از لنت های هم خانواده بر روی خودروهایتان استفاده کنید .این بدان معناست که در صورتیکه بر روی خودروی شما لنت ارگانیک بصورت استاندارد نصب شده است شما هم باید لنت ارگانیک استفاده کنید و یا در صورتیکه بر روی خودروی شما لنت نیمه متالیک یا متالیک نصب است سعی کنید از همین نوع لنت استفاده کنید . مگر در شرایط رانندگی و آب و هوای خاص و یا با نظر کارشناسان مطلع از ساختار لنت ، ولی بصورت یک قاعده کلی بر روی خودروی خود می توانید لنت هایی که نرم تر از لنت فابریک شما هستند یا به همان نرمی لنت فابریک هستند استفاده کنید . در غیر اینصورت دیسک های شما زودتر از حد معمول خورده می شوند و همچنین قابلیت ترمزگیری شما به حد مطلوب نخواهد رسید. معمولا بعضی از مصرف کنندگان خودرو برای آنکه لنت ارزان تر بخرند و یا لنت با طول عمر بالاتر داشته باشند دچار چنین اشتباهاتی می شوند. در صورتیکه خودروی شما مجهز به لنت ارگانیک می باشد باید یا لنت ارگانیک یا ارگانیک سرامیک دار استفاده نمایید و هرگز نباید از لنت های نیمه متالیک یا متالیک استفاده کنید ولی عکس این موضوع و استفاده از لنت ارگانیک یا سرامیک ارگانیک بر روی خودرویی که لنت نیمه متالیک دارد بلامانع است .

 و  در  کلام  پایانی لنت های ترمز نیز مانند لاستیک ها مستعد فرسودگی هستند و نیاز به تعویض فوری دارند. و بد بودن لنت ترمز می تواند در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. هنگام مقایسه مارک های لنت ترمز برای استفاده در وسیله نقلیه خود. شما باید بیشتر از نوع لنت ترمز را در نظر بگیرید.

همچنین باید ویژگی های کلیدی هر برند، طول عمر و کیفیت آنها را در نظر بگیرید. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که یک مارک پایین تر و با کیفیت پایین بخرید. و آنها را روی شما بیفتند و به ماشین شما آسیب جدی وارد کنند. راه های زیادی وجود دارد که لنت ترمز بی کیفیت می تواند به قسمت های مختلف خودروی شما آسیب برساند. به عنوان مثال، لنت ترمز نامناسب می تواند به روتورها، کالیپرها و لاستیک ها آسیب برساند.

منبع: گروه تولیدی صنعتی آسیدات

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.