راهنمای صادرات به عمان: حمل و نقل آسان با قیمت مناسب

رپرتاژ آگهی: آمارهای منتشر شده از صادرات ایران به عمان در سال گذشته نیز گواه همین موضوع است و نشان می‌دهد که حجم مراودات و مبادلات تجاری ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی 41 درصدی داشته است. با وجود رشد قابل توجه صادرات به عمان در سال 1401 هنوز بازار صادرات به این کشور اشباع نشده و هنوز فرصت‌های صادراتی بسیار زیادی پیش‌روی تجار و بازرگانان کشورمان وجود دارد که در صورت شناسایی می‌تواند سودآوری بسیار زیادی برای آنها به همراه داشته باشد.

اگر به تجارت علاقه‌مند هستید و عمان را به‌عنوان کشور هدف صادراتی انتخاب کرده‌اید؛ اما اطلاعات زیادی درباره نحوه صادرات و حمل بار به عمان ندارید این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مقاله شما را با بازارهای صادراتی این کشور آشنا می‌کنیم و اطلاعاتی درباره روش‌های جذب مشتری و بازاریابی در عمان در اختیارتان قرار می‌دهیم.

معرفی عمان و بازار صادراتی

عمان یکی از کشورهای همسایه جنوبی ایران و پلی میان شبه‌جزیره عربستان، آسیای شرقی، هند و خلیج‌فارس است که از گذشته‌های دور تا به امروز روابط تجاری خوبی با کشورمان داشته و همین موضوع باعث شده تا صادرات به این کشور موردتوجه بسیاری از تجار و بازرگانان کشورمان قرار گیرد.

علاوه بر این، کشور عمان روابط سیاسی و بدون تنشی با دیگر کشورهای جهان دارد و در روابط سیاسی و تجاری به‌عنوان میانجی‌گر شناخته می‌شود. این موضوع فرصتی طلایی پیش روی تجار و بازرگانان کشورمان قرار داده است تا بتوانند به‌راحتی به بسیاری از بازارهای جهانی که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ورود مستقیم به آن‌ها امکان‌پذیر نیست، وارد شوند.

از نظر اقلیمی باید بگوییم که عمان در منطقه‌ای خشک واقع شده است و همین موضوع باعث شده تا در تولید محصولات کشاورزی با محدودیت‌هایی همراه باشد و بخش اعظمی از محصولات غذایی موردنیازش را از دیگر کشورها وارد کند. همچنین این کشور از نظر صنعتی نیز پیشرفت چندانی نداشته و بسیاری از محصولات صنعتی موردنیازش را از دیگر کشورها وارد می‌کند.

آشنایی با مقررات و قوانین صادراتی عمان

 

آشنایی با مقررات و قوانین صادراتی عمان

دقت داشته باشید که صادرات به عمان مانند هر کار دیگری قوانین و مقررات خودش را دارد پس در اولین قدم و برای جلوگیری از بروز مشکل در تجارت باید بادقت قوانین و مقررات گمرکی در این کشور را مورد بررسی قرار دهید.

به‌طورکلی برای صادرات و حمل بار به عمان ابتدا باید با درنظرگرفتن روش حمل و ماهیت کالا، مجوز و موافقت‌نامه‌های صادرات را دریافت کنید. دقت داشته باشید که محصولات برای صادرات به این کشور باید برچسبی به زبان انگلیسی و عربی داشته باشند. گواهی منشأ یکی از دیگر مواردی است که برای ارسال کالا به این کشور باید ارائه دهید.

اگر قصد ارسال مواد خوراکی به عمان را دارید باید حتماً متناسب با نوع کالا صادراتی، استانداردهای سلامتی و بهداشتی را دریافت کنید. شناخت تعرفه‌های گمرکی کالا موضوع مهم دیگری است که نباید از آن غافل شوید. این موضوع برای قیمت‌گذاری مناسب کالای صادراتی بسیار حائز اهمیت است.

حمل برخی از کالاها به مجوزهایی نیاز دارد؛ بنابراین پیش از ارسال بار با شرکت حمل تماس بگیرید.

علاوه بر دریافت مجوز و موافقت‌نامه‌های صادرات باید محدودیت و ممنوعیت‌های صادراتی را بررسی کنید.

ممکن است خروج برخی از کالاها از ایران و یا ورود برخی از کالاها به اماکن گمرکی عمان با محدودیت و ممنوعیت‌هایی همراه باشد. برخی از این کالاها عبارت‌اند از:

  • 12 قلم از محصولات کشاورزی از قبیل هنداونه، خیار، گوجه‌فرنگی، گل کلم، کلم، کاهو، بامیه، خربزه و غیره

  • مشروبات الکلی

  • چرم و پوست حیوانات

  • لوازم آرایشی

  • و غیره

به‌طورکلی باید بگوییم که قوانین گمرکی این کشور چندان سخت‌گیرانه نیست و همین موضوع باعث شده صادرات به این کشور برای تجار و بازرگانان ایرانی جذاب باشد.

روش‌های ارتباطی با بازار عمان

روش‌های ارتباطی با بازار عمان

تا اینجای متن با بازار صادرات به عمان و قوانین و مقررات ارسال بار به این کشور آشنا شدیم. اما یکی از دیگر موضوعات مهمی که باید موردتوجه قرار گیرد شناسایی مشتریان در این کشور است.

اگر در انتخاب مشتری صادراتی دچار مشکل هستید و نمی‌دانید چگونه برای محصولات خود مشتری صادراتی انتخاب کنید این بخش را بادقت بخوانید.

به‌طورکلی برای انتخاب مشتری صادراتی جهت ارسال کالا به عمان می‌توانید از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • در گوگل و گوگل‌مپ لیست واردکنندگان کالای موردنظرتان در عمان را جستجو کنید.

  • در نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی شرکت کنید.

  • از دایرکتوری‌های مشاغل استفاده کنید.

  • در سایت‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی جهانی ثبت‌نام کنید.

  • لیست مشتریان بین‌المللی فعال در بازار هدف را از شرکت‌های فعال در این حوزه خریداری کنید.

نکاتی که قبل از صادرات کالا به عمان نباید فراموش کنید!

نکاتی که قبل از صادرات کالا به عمان نباید فراموش کنید!

صادرات کالا به عمان مستلزم رعایت نکاتی است که حتماً باید پیش از آغاز تجارت با عمان باید به آن توجه داشته باشید، در ادامه با برخی از مهم‌ترین این نکات آشنا می‌شویم:

برای جلوگیری از تأخیر در پروسه حمل بار به عمان و ترخیص از گمرک، مراحل حمل و ترخیص را به یک شرکت مطمئن مانند پی اس پی اکسپرس بسپارید. این شرکت با بهره‌مندی از نیروهای متخصص و داشتن شبکه گسترده جهانی بارهای شما را در کوتاه‌ترین زمان و با قیمتی مناسب به عمان ارسال و از گمرک ترخیص می‌نماید. دقت داشته باشید که در تأخیر در تحویل کالا می‌تواند از اعتبار شما بکاهد و ضررهای مالی بسیاری برایتان به همراه داشته باشد. 

قبل از هر چیزی، تحقیق کاملی روی بازار عمان انجام دهید. شناخت بازار، رقبا، نیازها، علایق مشتریان و پرسودترین کالاها برای صادرات به عمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس گفته‌های رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران و عمان مواد غذایی از جمله کالاهایی است که از طریق صادرات آن می‌توانید سودآوری بالایی به دست آورید.

برای معرفی محصولات به بازارهای جهانی از تبلیغات و بازاریابی آنلاین استفاده کنید. ایجاد وب‌سایت، حضور در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در گوگل و غیره می‌تواند به شما در جذب مشتریان عمانی کمک بسیاری نماید.

شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری در عمان، فرصتی عالی برای نمایش محصولات و خدمات به مشتریان است. این رویدادها به شما امکان می‌دهند تا با مشتریان بالقوه در یک محیط حضوری و صمیمی تعامل کنید و ارتباطات تجاری را تقویت کنید.

به‌عنوان صادرکننده، باید مزایای خاص و مشخصی را برای محصولات و خدمات خود به مشتریان عمانی ارائه دهید. همچنین، در نظر داشته باشید که بازار عمان رقابتی است و برای موفقیت به تنوع در محصولات و خدمات خود توجه کنید. مثلاً اگر قصد صادرات خرما به عمان دارید باید وجه تمایزی میان محصولات خود و رقبا ایجاد کنید.

قبل از ورود به بازار عمان، باید فرهنگ و عادت‌های محلی را بشناسید و به آنها احترام بگذارید. با احترام به فرهنگ محلی، اعتماد مشتریان را به دست خواهید آورد و رابطه مستحکم‌تری با آنها برقرار خواهید کرد.

ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی به مشتریان عمانی، اعتماد و رضایت آنها را افزایش خواهد داد و بازگشت مشتریان را تضمین می‌کند.

ایجاد شبکه ارتباطی با مشتریان، نمایندگان تجاری و سایر فعالان اقتصادی در عمان بسیار مهم است. شرکت در رویدادهای صنعتی، جلسات تجاری و شبکه‌سازی با صاحبان کسب‌وکار محلی، به شما کمک می‌کند تا روابط تجاری قوی‌تری را برقرار کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.