سهم لنت با کیفیت در کاهش تصادفات جاده‌ای

رپرتاژ آگهی: مقایسه آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن سال‌های همه‌گیری کرونا، آمار تصادفات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۷ نه تنها کم نشده بلکه بیش از 13درصد  افزایش یافته است. حوادث رانندگی در ایران چگونه رخ می‌دهد؟ آیا امکان پیشگیری از این حوادث و یا کاهش آن‌ها وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش‌ها دشوار است.

 آمارهای تصادفات چه می گویند؟

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹،۴۹۰ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. این درحالی است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵،۳۹۶ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. سازمان پزشکی قانونی با اعلام این که در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، به آمار زیر اشاره  کرده است  رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزایش یافته است.

از کل تلفات تصادفات، 8 هزار و 406 نفر مرد و دو هزار و 314 نفر زن بودند.7 هزار و 338 نفر در تصادفات برون شهری، دو هزار و 588 نفر در حوادث رانندگی درون شهری و 654 نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند.استان های فارس با 861، سیستان و بلوچستان با 797 و تهران با 763 و استان های ایلام با 110، کهگیلویه و بویراحمد با 122 و اردبیل با 138 فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار کشته های تصادفات را در نیمه نخست سال داشته اند.

 بر اساس  این آمارها 65 درصد جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای در گروه سنی 21 تا 60 سال هستند. از این تعداد 22 درصد این افراد در گروه سنی 21 تا 30 سال قرار دارند.  25 درصد تصادفات در جاده و 75 درصد در شهرها رخ می‌دهد، این در حالیست که 75 درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها و 25 درصد در شهرها به ثبت رسیده، بر این اساس باید بر روی کاهش جان‌باختگان در حوزه حوادث جاده‌ای متمرکز شد. 

همچنین بر اساس این آمارها 52 درصد تصادفات انسانی، 20 درصد مربوط به راه، 12 درصد سهم وسیله نقلیه و 16 درصد مشترک است. 

چه عواملی در تصادف‌های جاده‌ای دخیل است؟

چه عواملی در تصادف‌های جاده‌ای دخیل است؟

مطالعات انجام شده در ایران عوامل موثر بر سوانح جاده‌ای را به صورت 52 درصد تصادفات انسانی، 20 درصد مربوط به راه، 12 درصد سهم وسیله نقلیه و 16 درصد مشترک دسته‌بندی می‌کنند. باید گفت راه، وسیله نقلیه و راننده، سه عامل عمده تأثیرگذار در تصادفات جاده‌ای هستند؛ اما نمی‌توان سهم بالای خودرو و راه را نادیده گرفت. امروز در دنیا، خطای انسانی پذیرفته شده، اما پذیرفتن راه غیرایمن و وسیله نقلیه ناایمن به هیچ عنوان قابل‌پذیرش نیست.

رابطه بین ایمنی وسیله نقلیه و تعداد و شدت تصادفات

 به گزارش گروه تولیدی صنعتی آسیدات ایمنی وسیله نقلیه نقلیه، به مقدار زیادی به سازندگان خودروها مربوط می شود. سازندگان خودروها، از دو طریق می توانند بر ایمنی وسیله نقلیه تاثیر بگذارند. یک روش طراحی وسیله نقلیه و روش دیگر نصب تجهیزات ایمنی مناسب بر روی خودرو است.

از زمان اختراع خودرو نحوه‌ کنترل و متوقف کردن آن یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان بوده است، سیستم ترمز که حیاتی‌ترین نقش در سیستم ایمنی در خودروها را دارد، از گذشته تا امروز همواره در حال پیشرفت، تکامل و ظهور نوآوری‌های متنوع است.

اما بدون تردید در صنعت خودروسازی مخصوصا وسایل نقلیه نیمه‌سنگین و سنگین که به‌صورت عمده شامل اتوبوس ها، کامیون‌ها و تریلرهای بزرگ و خودروهای حمل‌ و نقل تجاری می‌شوند، کمتر به این موضوع توجه شده است، تاجایی که مطابق آمار رسمی در سال‌های اخیر این وسایل نقلیه به طور میانگین موجب کشته شدن سالانه بیش از ۴ هزار نفر در تصادفات و سوانح رانندگی شده‌اند.

لنت ترمز چیست؟ 

وقتی صحبت از ایمنی می شود، مهمترین مکانیزم وسیله نقلیه سیستم ترمز است. یکی از مهمترین قسمتهای سیستم ترمز، لنت ترمز است.

سیستم ترمز ساختاری است که به وسیله آن می توان سرعت خودرو را کاهش داد و نیرو را از طریق پدال ترمز به لنت های سیستم چرخ منتقل کرد. در مورد لنت ترمز، می توانیم آن را قسمتی بنامیم که با فشار دادن پدال در این سیستم، با مالیدن به دیسک یا کاسه، سرعت خودرو را کاهش داده یا متوقف می کند.

عملکرد صحیح آن باعث می شود که عمر خودرو نیز افزایش یابد. به همین دلیل، مواردی مانند تعویض و نگهداری لنت ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 در این بین نباید فراموش شود کیفیت لنت ترمز با حفظ جان سرنشینان و جلوگیری از بروز حادثه دارد. بررسی این قطعه پیش از سفر یا به طور کلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین جهت، خرید نمونه مرغوب آن اهمیت بالایی دارد. 

بهترین لنت ترمز در سال های اخیر کدام است؟

چنانچه در مقاله قبلی گروه تولیدی صنعتی آسیدات و در توضیح مشخصات و کارکرد لنت آمده است اگر بپرسید بهترین لنت ترمز در سال های اخیر کدام است ، پاسخ صحیح آن دشوار است. با این وجود می توان چارچوبی کلی در مورد چگونگی آن ترسیم کرد.

می توان اساسی ترین ویژگی های مورد انتظار از لنت ترمز را که مهمترین وسیله ایمنی در اتومبیل است، شامل عملکرد اصطکاک مداوم، فشار ترمز ضریب اصطکاک ،مستقل از سرعت یا دما، مقاومت مکانیکی بالا ،سطح سر و صدای کم، تحت تأثیر شرایط آب و هوایی نباشند، ظرفیت سایشی کم است.

 لنت ها به سه گروه ارگانیک، سرامیک و فلزی تقسیم می شوند. لنتهای ارگانیک سازگار با محیط زیست  قابل توجه است زیرا نسبتاً کم صدا هستند و باعث سایش کمتری در سیستم می شوند. با این حال، به دلیل ماهیت ارگانیک، در مقایسه با زندگی فلزی عمر کمتری دارند.

حتی اگر لنت سرامیکی از نظر تولید هزینه بالایی داشته باشد، با سطح صدای کم و بدون گرد و غبار و باقی مانده خودنمایی می کند. از طرف دیگر لنت ترمز فلزی به دلیل مقاومت در برابر گرما و شرایط سخت متداول ترین نوع لنت ترمز است.  با این حال، در مقایسه با دو مورد دیگر بسیار پر سر و صدا است.

همچنین درست در پشت لنت ترمز دیسکی، یک ورق فلز (واشر شوی صدا) بین پیستون و آستر قرار دارد، این قسمت برای کاهش صدای ترمز است. باز هم، فنرها و گیره های مختلفی در مونتاژ پد وجود دارد، این گیره ها برای کار بی صدا و راحت لنت استفاده می شود. اگر گیره ها و فنرهای آستر زنگ زده باشند، می توان مقدار بسیار کمی گریس اعمال کرد.

خرابی و تعویض لنت ترمز

شرایط خاصی وجود دارد که عمر لنت ترمز را کوتاه می کند. شرایطی مانند توقف و حرکت مداوم ، شتاب گیری ناگهانی یا کاهش سرعت ناگهانی ، فشار غیرضروری پدال ترمز ، سبک رانندگی خشمگین ، نیروی پدال ترمز در دامنه ها می تواند باعث تغییر شکل زودرس لنت ترمز شود.

علاوه بر این ، یک واقعیت شناخته شده دیگر این است که لنت ترمز در خودروهای دنده اتوماتیک بسیار سریعتر از لنت های ترمز در خودروهای دستی فرسوده می شوند.  دلیل اصلی این امر این است که در چنین خودروهایی کنترل سرعت بیشتر با پدال ترمز انجام می شود.

دلایل کاهش عمر لنت ترمز

اگرچه متوسط عمر لنت ترمز 60 هزار کیلومتر است ، اما عمر لنت بسته به نوع استفاده می تواند متفاوت باشد. به عبارت دیگر ، شرایطی بستگی به کاربر دارد.

شرایطی که باعث کاهش عمر لنت ترمز می شود ، شرایطی مانند استفاده مداوم از وسایل نقلیه شهری ، توقف و حرکت مداوم ، سبک رانندگی تهاجمی ، شتاب و کاهش سرعت ناگهانی ، فشار دادن غیرضروری پدال ترمز و رانندگی در جاده هایی با شیب مداوم است.

در صورت تمام شدن لنت ترمز خودرو چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در پاسخ به سؤال اگر لنت ماشین تمام شود چه می شود، باید بگوییم که ممکن است اتفاقات زیر رخ دهد:

کاهش توانایی ترمز کردن: لنت‌های ترمز وظیفه تولید اصطکاک لازم برای ترمز کردن را دارند. اگر لنت‌ها به اتمام برسند، توانایی ترمز کردن به شدت کاهش می‌یابد. این موضوع باعث افزایش خط ترمز و عدم کنترل بهینه خودرو می‌شود.

اختلال در ترمز کردن عادی: با لنت‌های تمام‌شده، اصطکاک لازم برای ترمز کردن فراهم نیست و این امر ممکن است باعث ایجاد اختلال در عملکرد ترمز‌ها شود.

خرابی دیسک‌های ترمز: وجود لنت‌های ترمز باکیفیت، نقش مهمی در حفظ و ساییدگی منظم دیسک‌های ترمز دارد. اگر لنت‌ها به اتمام برسند، اصطکاک زیادی به دیسک‌های ترمز وارد نخواهد شد و ممکن است دیسک‌ها به طور ناهمگن ساییده شوند.

خطر تصادف: این شرایط به‌طور قابل ملاحظه‌ای خطر تصادفات جدی را افزایش می‌دهد. راننده نخواهد توانست به صورت عادی ترمز کند و این می‌تواند منجر به تصادفات جبران‌ناپذیری شود.

در نتیجه، اگر لنت ترمز خودرو به اتمام برسد، باید به سرعت اقدام به تعویض آن نمایید تا ایمنی خودرو و سلامتی خود را تضمین کنید.

منبع: گروه تولیدی صنعتی آسیدات

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.