چگونه ترموود واقعی را تشخیص دهیم؟

رپرتاژ آگهی: برای تشخیص ترموود واقعی از ترموود بی‌کیفیت ابتدا باید بدانیم که ترموود (Thermowood) چیست. ترموود نوعی چوب حرارت‌دیده است که در موارد صنعتی مانند ساختمان‌سازی، نمای داخلی و خارجی،  ساخت کف‌پوش و ... استفاده می‌شود. چوب ترموود در مقابل مواردی مانند رطوبت، آسیب حشرات، گرما و سرما و ... تا حد بسیار زیادی مقاوم است. کشورهای اروپایی از جمله استونی تولید کننده مرغوب‌ترین ترموودها هستند که محصولات آن‌ها در ایران نیز به فروش می‌رسد. در این مطلب با راهکارهای تشخیص ترموود واقعی آشنا می‌شویم.

نحوه تولید ترموود

 ترموودهای مرغوب از درختانی مانند کاج و زبان‌گنجشک ساخته می‌شوند. ترموودها تحت حرارت بالا و در شرایطی خاص در مدت‌زمان ۲ تا ۴ روز تولید می‌شوند؛ این فرایند تغییراتی را در جنس و ظاهر ترموود ایجاد می‌کند و باعث تبخیر رطوبت داخل چوب می‌شود. این فرایند همچنین موجب می‌شود وزن چوب تا حد زیادی کاهش یابد و خاصیت رسانایی گرمایی آن از بین برود.

راهکارهای تشخیص ترموود واقعی از تقلبی

کارفرمایان هنگام خرید ترموود باید به نکاتی که نشان‌دهنده کیفیت چوب هستند توجه کنند؛ زیرا استفاده از چوب‌های بی‌کیفیت در بلندمدت و بعضاً حتی در کوتاه‌مدت موجب پوسیده‌شدن و کاهش مقاومت آن می‌شود. این تفاوت‌‌‌‌‌ها در مواردی مانند تراکم چوب. ضخامت و چگالی چوب، مقاومت چوب، رنگ چوب و گواهی‌های بین‌المللی قابل‌مشاهده و پیگیری است.  

بررسی تراکم چوب موردنظر

میزان تراکم در چوب ترموود اهمیت زیادی در تشخیص ترموود واقعی از تقلبی و همچنین بررسی کیفیت آن دارد. هرچه تراکم چوب بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر است و مقاومت بالاتری در برابر عوامل بیرونی در بلندمدت از خود نشان می‌دهد. ترموودهای مرغوب از قسمت‌های داخلی تنه درخت ساخته می‌شوند که به خودی خود دارای تراکم زیاد و مقاومت بالا هستند ولی چوب‌های بی‌کیفیت از قسمت بیرونی تنه درخت گرفته می‌شوند که دارای تراکم کمتری است و مقاومت آن نیز کمتر است.

بررسی نوع و مقاومت چوب

ترموود از چوب درختانی مانند کاج، افرا و زبان‌گنجشک ساخته می‌شود که دارای چوبی انعطاف‌پذیر هستند. ترموودهایی که از چوب‌هایی غیر از درختان سوزنی‌برگ و منعطف ساخته شده‌اند دارای کیفیت پایینی هستند. کیفیت ترموود را می‌توان با عواملی مانند مقاومت در برابر فشار، شکنندگی و تاب‌خوردگی سنجید. همان‌طور که گفته شد چوب‌های منعطف در برابر این عوامل مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

بررسی ظاهر و رنگ چوب

هرچه ترموود در دمای مناسب‌تری برای فراوری قرارگیرد رنگ‌ آن تیره‌تر می‌شود؛ بنابراین ترموودهای تیره کیفیت بالاتری دارند. همچنین چوب‌های مرغوب کم‌ترین گره را در خود دارند زیرا هرچه تعداد گره بیشتر باشد شکنندگی چوب بیشتر است. بنابراین چوب‌هایی با رنگ قهوه‌ای ‌تیره، مرغوب و چوب‌های زردرنگ یا قهوه‌ای روشن، بی‌کیفیت هستند. ترموودهای مرغوب به دلیل تحت‌فشار قرارگرفتن اصولی دارای سطحی صاف و خشک هستند در حالی که ترموودهای بی‌کیفیت، سنگین، خیس و دارای سطحی غیر صاف هستند. همچنین چوب مرغوب دارای بویی مطبوع و قابل‌قبول است درحالی‌که چوب بی‌کیفیت به دلیل استفاده از مواد شیمیایی دارای بویی زننده است. رگه‌های چوب نیز باید بسیار نزدیک به یکدیگر باشند.

بررسی ضخامت و چگالی چوب؛ یکی از راهکارهای تشخیص ترموود واقعی

چگالی و ضخامت چوب ترموود دارای اهمیت است به‌طوری‌که چگالی بیشتر به معنای کیفیت بهتر است. کارفرمایان برای آن‌که بتوانند چگالی چوب را بسنجند باید ابعاد و وزن چوب را اندازه‌گیری کنند. بسیاری از پروفیل‌های ترموود دارای ضخامتی به قطر ۲ سانتی‌متر هستند. چوب‌هایی با ضخامت کم شکننده هستند و همچنین اگر ضخامت آن‌ها بیش از اندازه باشد موجب سنگینی سازه می‌شود.

بررسی عملکرد چوب برای تشخیص ترموود واقعی

ترموود‌های بی‌کیفیت دچار رنگ‌پریدگی و تغییر در ظاهر می‌شوند درحالی‌که چوب مرغوب هیچ‌گاه شکل و رنگ خود را حتی در طولانی‌مدت از دست نمی‌دهد. همچنین نحوه نصب و جایگذاری ترموود در عملکرد آن مؤثر است، به همین دلیل هنگام نصب باید به نکات ذکرشده در دفترچه راهنمای محصول توجه شود.

بررسی عوامل زیست‌محیطی

سازه‌هایی که متریال آن‌ها از مواد طبیعی باشد علاوه بر عمر بیشتر آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کنند. ترموودهای بی‌کیفیت به دلیل مواد شیمیایی به‌کاررفته در آن‌ها موجب مخاطرات و آلودگی زیست‌محیطی می‌شوند؛ ولی چوب‌های مرغوب همساز با طبیعت هستند.

بررسی گواهی کنترل کیفیت بین‌المللی

متأسفانه، بسیاری از فروشندگان با نام ترموود اصل دست به فروش محصولات تقلبی می‌زنند؛ بنابراین خریداران باید نکاتی را هنگام خرید ترموود رعایت کنند. ترموودهای استاندارد دارای گواهی بین‌المللی هستند که مورد تأیید سازمان‌های مربوطه قرار گرفته‌اند. فروشنده موظف است این گواهی و همچنین سند ترخیص گمرک را به خریدار ارائه کند.

ترموود اصل چه مزایایی دارد؟

ترموود یکی از پرکاربردترین متریال‌ها برای ساخت انواع سازه و طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی است. به‌طوری‌که می‌توان از آن برای ساخت آلاچیق، پرگولا، نرده چوبی، پله چوبی، دکینگ کنار استخر، کفپوش محیط‌های داخلی و ... استفاده کرد.

مزایای عمومی این متریال عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا و عمر طولانی در مقابل فرسایش و عوامل محیطی

  • امکان نصب و جداسازی آسان

  • امکان برش جاهای قوس‌دار

  • شستشو و نگهداری راحت.

  • عدم پوسیدگی و ازبین‌رفتن حشرات داخل چوب

  • وزن پایین

  • عدم استفاده از مواد شیمیایی

طبق آزمایش‌هایی که بر روی چوب ترمو انجام‌گرفته است ترموود واقعی در مقابل عواملی مانند الکتریسیته، گرما و سرما، صدا و نور مقاومت بالایی را از خود نشان داده است. ترموود علاوه بر مقاومت بالا ظاهر سازه را نیز زیباتر می‌کند؛ به‌طوری‌که چنددستگی در رنگ چوب اولیه را از بین می‌برد و ظاهری یک‌دست و زیبا پیدا می‌کند. ترموودها به دلیل وزن پایین و مقاومت در برابر فشار و ضربه به‌راحتی و بدون دردسر جابه‌جا می‌شوند که مزیت مهمی در زمان حمل‌ونقل به شمار می‌آید. همچنین ترموود را می‌توان به‌راحتی نصب کرد؛ زیرا جای‌گذاری آن راحت و طبق نقشه راهنما می‌باشد.

خرید ترموود اصل از پارس آرای کوهستان

پارس آرای کوهستان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان ترموود مرغوب به داخل کشور است. ما انواع ترموود اصل و باکیفیت را برای استفاده در بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری و مسکونی برای پروژه‌های شما تأمین می‌کنیم. برای خرید انواع ترموود و یا دریافت خدمات اجرای پروژه‌های ترموودی کافی است با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

تفاوت بین ترموود طبیعی و تقلبی چیست؟

ترموود طبیعی از چوب درختان سوزنی‌برگ مانند کاج طی یک فرایند حرارتی تولید می‌شود؛ اما در ترموود تقلبی از مواد شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

آیا از رنگ مصنوعی در تهیه ترموود استفاده می‌شود؟

خیر. رنگ ترموود مرغوب تماماً طبیعی و متعلق به خود چوب است. البته برخی از کارفرمایان ممکن است بخواهند رنگ ترموود را تغییر دهند که این کار با استفاده از رنگ‌های مخصوص این چوب ممکن است.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.