چالش‌های صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران: رویکردها و راهکارها

رپرتاژ آگهی: در این پنل حمید قنبری، مدیر بازاریابی بیمه سامان به عنوان گرداننده پنل، بهرنگ تنکابنی، مدیر موفقیت مشتری در تپسل، احمدعلی فرهودی، مدیرعامل آژانس دیما و محمد حسین‌پور، مدیرعامل شرکت مگنت حضور داشتند. در ابتدای این پنل احمدعلی فرهودی مدیرعامل آژانس تبلیغات دیما درباره سهم دیجیتال در بازار تبلیغات گفت: «تبلیغات دیجیتال نتوانسته است در این ۱۰ سال سهم بازار بزرگی را بگیرد و  سهم تبلیغات دیجیتال در تمام این سال‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار تبلیغات بوده است؛ به نظر شما طی ۱۰ سال گذشته صنعت تبلیغات دیجیتال موفق عمل کرده؟ و یا به عبارتی آیا تثبیت شده است؟ آیا رگولاتوری مشکل ایجاد کرده یا  اقتصاد ایران  مشکل دارد؟»

او در این‌رابطه ادامه داد: «یک دلیل این موضوع ماهیت B2B بودن این صنعت است چون در هرصورت بازارهای B2C رشد بیشتری دارند. البته نباید فراموش کرد که صنایع B2B به صورت تدریجی و با ثبات بیشتری پیش می‌رود اما واقعیت این است که تبلیغ دیجیتال نتوانسته سهم خود را از بازار بگیرد و از سال ۸۹ که حدود ۱۰ درصد بوده و الان خیلی تغییر نکرده؛ هر چند ما به سال ۱۴۰۳ امیدوار هستیم.»

مگنت

در ادامه پنل محمد حسین‌پور مدیرعامل مگنت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به صنعت تبلیغات ظلم شده است، گفت: «این موضوع دلایل متفاوتی دارد. از طرفی رسانه‌ها به دلایل مختلفی رشد نکرده‌اند و ما خیلی دیر وارد تولید محتواهای ویدیویی شده‌ایم. البته ما در این بازار با چالش نگاه مشتری به بحث تبلیغات هم‌‌مواجه هستیم. از طرفی محدودیت فضایی در بازار وجود داشته است فعالیت ما وابسته به تکنولوژی  بوده و در ابزارها محدودیت‌‌های بسیاری داریم.»

حمیدرضا محمودی، مدیرعامل فست کلیک در ادامه این پنل به مسئله چالش‌های صنعت تبلیغات با رگولاتور پرداخت و گفت: «یکی از دغدغه‌های کسب‌و کارها و برندها این است که در فضایی که مشتریانشان هستند، فعالیت کنند. باید این موضوع را بپذیریم که بسیاری از مشتریان در پلتفرم‌های فیلتر شده فعالیت می‌کنند و این موضوع ضرر زیادی به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وارد کرده است.»

بهرنگ تنکابنی، مدیر موفقیت مشتری تپسل نیز با اشاره به اثربخشی در حوزه تبلیغات دیجیتال، گفت: «مشکل اصلی که باعث شده صنعت سهم خود را نگیرد، یکی عدم درک صاحبان مارکت از نقش تبلیغات دیجیتال است. اثربخشی مشخص نیست. استارتاپ حوزه دیجیتال می‌داند چطور اثربخشی را بسنجد؛ اما سهم بزرگ بازار تبلیغات دست بخشی است که ربطی به صنعت تبلیغات دیجیتال ندارند. از سوی دیگر بسترهای درستی شکل نگرفته مثلا صنایع بزرگ که بودجه هم دارند از تبلیغات سنتی همچون بیلبورد استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: «شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی بودند اما آژانس‌های تبلیغات  با پدیده فیلترینگ و تحریم‌هامواجه شدند این اتفاقات و برخی چالش‌های مالیاتی سبب شده تا نتوانیم از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. با این همه به واسطه بزرگ شدن فضاهای ارتباطاتی در فضای دیجیتال نوید یک اینده روشن و پرش در صنعت تبلیغات وجود دارد.»

مدیر تیم موفقیت مشتریان تپسل در ادامه به افزایش سهم از بازار تبلیغات دیجیتال اشاره کرد و به قراردادی که اخیرا پتلفرم تپسل برای اجرای تبلیغات با شیپور امضا کرده است اشاره کرد و گفت: «قرارداد فعلی ما که با مبلغ ۵۰ میلیارد امضا شده است، از نظر ما کف قرارداد با شیپور است و امیدواریم که این رقم در اینده‌ای نزدیک به ۳ تا ۴ برابر برسد.»

تنکابنی همچنین در رابطه با افزایش تعرفه تبلیغات در سال جدید گفت: «بدیهی است که ما هم مانند هر کسب‌وکار دیگری با توجه به شرایط موجود ناچار به افزایش قیمت هستیم ولی تپسل نمی خواهد این افزایش را هیجانی و ناگهانی به بازار بدهد چون ما می‌دانیم که کسب وکارها در نتیجه چنین رفتارهایی آسیب‌ خواهند دید. پس هدف ما این است که این اقدام را گام به گام انجام دهیم تا کسب‌وکار این فرصت را داشته باشد تا خودش را با شرایط جدید و قیمت‌های جدید تطبیق بدهد.»

محتوای باکیفیت

محتوای باکیفیت، موتور رشد تبلیغات

فرهودی، مدیرعامل آژانس دیما در رابطه با چالش رسانه باکیفیت گفت: «نبود رسانه با کیفیت همیشه در بازاز تبلیغات دیجیتال ایران مسئله‌ای جدی بوده است. وقتی رسانه‌های جدید فعالیت خود را شروع می‌کنند، کسب درامد از محل تبلیغات اولین چیزی است که به ذهن آنها می‌رسد. این درحالی است که فروش تبلیغات کاری است که نیاز به تمرکز دارد.»

حسین پور نیز در ادامه با اشاره به اهمیت محتوا گفت:‌ «هرچیزی که باعث شود محتوای باکیفیت به صنعت تبلیغات اضافه شود، ما از آن استقبال می‌کنیم. موتور رشد محتوا تبلیغات است 

در سال‌هایی که در کار رسانه بودیم رسانه‌ای که در تولید محتوا تمرکز می‌کند موفق تر است تا کسی که فروش تبلیغات انجام می‌دهد. 

آینده صنعت تبلیغات دیجیتال به کدام سمت خواهد رفت؟

محمودی افزود: «امروز بازی رسانه نسبت به ۲۰ سال پیش تغییر پیدا کرده است. امروز جنگ رقابتی سر رسانه‌های باکیفیت بین اژانس‌ها شکل گرفته است و از سوی دیگر  رسانه هم دنبال این است که درامدش را به حداکثر برساند. در نتیجه اگر آژانس تبلیغاتی نتواند درآمد رسانه را بدهد، خود رسانه یک آژانس تبلیغاتی تاسیس می‌کند.»

مدیرعامل آژانس دیما در ادامه درباره آینده صنعت تبلیغات گفت: «چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است. در حال حاضر چالش‌های بسیاری وجود دارد. هزینه تبلیغات محیطی به شدت بالا رفته به جز فیلترینگ، سخت‌گیری‌های دیگری هم وجود دارد که این اتفاقات به‌شدت روی بازار تبلیغات اثر گذاشته است.»

او با اشاره به اینکه یکی از فرصت‌هایی که وجود دارد، ریتیل مدیاست و افیلیت مارکتینگ است، گفت: «البته هنوز زمان زیادی باقی‌ است تا  اتفاق مهمی در حوزه افیلیت رخ دهد. این حوزه در دنیا سهم خودش را گرفته و در ایران هم خواهد گرفت.»

 در ادامه این پنل حسین‌پور مدیرعامل مگنت درباره اینده بازار تبلیغات گفت: «همیشه سعی ما این است که اینده را ببینیم. در حال حاضر صنعت ویدیو با افزایش بازدید مخاطب در حال رشد است. رسانه‌های جدیدی هم وارد خواهند شد تا تبلیغات را هوشمندانه و به مخاطب هدف نشان دهند. به طور کلی آژانس‌های تبلیغات دیجیتال نقش بزرگی در رشد کسب‌وکارها خواهند داشت.»

محمودی مدیرعامل فست کلیک نیز در رابطه با تاثیر تکنولوژی اشاره کرد: «به زودی شاهد حضور هوش مصنوعی در پلتفرم‌های دیجیتال خواهیم بود و قطعا به سمتی حرکت می‌کنیم تا کسانی که از پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، نتیجه بهتری بگیرند و قطعا سال آینده شاهد بیلبوردهای دیجیتال بیشتر در فضای محیطی هستیم.»

بهرنگ تنکابنی نیز در پایان این پنل با اشاره به اینکه امکان باز شدن قفل تبلیغات هدفمند برای کسب‌وکارهای محلی به وجود خواهد آمد، گفت: کسب‌وکارهای محلی در گذشته با تبلیغات کوچک خودشان را معرفی می‌کردند کار و  این امکان وجود دارد که در بستر بزرگ‌تری معرفی شوند. به طور کلی به واسطه  هوش مصنوعی و برخی راه‌حل‌ها این بازار می‌تواند شاهد یک تغییر اساسی باشد.»

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.