کم نشنیده‌اید که می‌گویند جنس چینی دنیا را برداشته است. محصولاتی که اگرچه در ایران سمبل بی‌کیفیتی است اما بی‌شک دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. اقتصاد دوم دنیا حالا اما توجه خود را به محبوب‌ترین ورزش دنیا هم جلب کرده است. چین اگرچه در المپیک‌ها نشان داده در ورزش هم ابرقدرت است، اما ضعف در فوتبال برای کشوری که می‌خواهد درتمام زمینه‌ها سرآمد باشد پذیرفتنی نیست.درچین و به اذعان کارشناسان و رسانه‌هایش سرمربی تیم ملی‌اش از میان بیش از یک میلیارد نفر جمعیت قادر به یافتن ۱۱ بازیکن خوب و توانمند برای تیم خود نیست. این یعنی فوتبال هم مثل ژیمناستیک، شنا و... احتیاج به نگاه ویژه در این کشور دارد.این تغییر مدتی است که آغاز شده است. آنها حالا می‌توانند کاری کنند که مسابقات لیگ برتر انگلیس یا ال‌کلاسیکوی بزرگ اسپانیایی‌ها زمانی برگزار شود که چینی‌ها بعد از ساعت کار درخانه لم داده و فرصت تماشای فوتبال را داشته باشند.

چینی‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون یورو در دو فصل گذشته خرج خرید بازیکنان خارجی کرده‌اند و در چند سال گذشته هزاران مدرسه فوتبال برای آموزش این رشته پرطرفدار از سنین پایه در نقاط مختلف کشور ساخته‌اند که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. چشم‌انداز ایشان روشن و مشخص است. این کشور می‌گوید برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری آن تبدیل شدن به یک ابرقدرت در رشته فوتبال تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.فوتبال این کشور برای درخشش در قاره آسیا براساس گزارشی که روزنامه «ورزش» چین منتشر کرده، برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده و کوشش خواهد کرد تا جزو رده‌های نخست قاره کهن قرار گیرد که قدرت‌های بزرگ همچون ایران، کره‌جنوبی و ژاپن نیز در آن حضور دارند. چین تاکید کرد تا بیش از ۳۰ سال دیگر این کشور خواهد کوشید بیشترین، بهترین و قوی‌ترین تیم‌های حرفه‌ای فوتبال دنیا را در اختیار داشته باشد.دست اندرکاران ورزش این کشور بر این باورند که باید براساس برنامه تعیین شده تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ میلیون بازیکن فوتبال در کشور تربیت شوند.

این در حالی است که هدف دیگر چین تبدیل شدن به یکی از بهترین تیم‌های فوتبال قاره آسیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. به گزارش «ایرنا» فدراسیون فوتبال، کمیسیون اصلاحات و توسعه و همچنین اداره ورزش وزارت آموزش و پرورش چین این برنامه‌ها را در گزارشی پیش از اعلام قرعه‌کشی تیم‌های آسیایی برای مرحله بعدی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ منتشر کرده‌اند. بسیاری بر این باورند که علاقه مفرط «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین و توجه ویژه وی به این رشته باعث شده است تا برنامه‌ریزی‌های کلانی برای فوتبال در چین صورت گیرد.او که از کودکی به این رشته علاقه داشته، گفته است که باید جوانانی با بهترین کارکردها و توانمندی‌های فوتبالی در چین تربیت شوند تا روزی جام قهرمانی جهان را بالای سر ببرند.وی در سال ۲۰۱۱ میلادی زمانی که هنوز به مقام ریاست جمهوری نرسیده بود آرزو کرد کشورش یک بار دیگر به جز سال ۲۰۰۲ میلادی به جام جهانی راه یابد، میزبان این جام باشد و قهرمان شود.رئیس‌جمهوری چین همچنین از دست اندرکاران این ورزش خواسته است راهی بیابند تا آرزوی او و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر چینی تحت هر شرایطی برآورده شود.تیم ملی فوتبال چین براساس آخرین رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی فوتبال با هشت پله صعود و کسب ۴۲۳ امتیاز در رده هشتم تیم‌های قاره آسیا و هشتاد و یکم جهان قرار گرفته است.