بیم در آبادان

گروه ورزش: یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای پایانی فصل در فوتبال ایران، صعود میلی‌متری نفت آبادان به مسابقات لیگ برتر بود. در آخرین بازی لیگ یک که تکلیف سومین تیم صعود کرده به لیگ برتر را روشن می‌کرد، نفت در یک رقابت نزدیک موفق شد ۲ بر یک از سد فجرسپاسی بگذرد و سهمیه حضور در لیگ شانزدهم را به‌دست بیاورد. صعود نفت که با شادی گسترده مردم آبادان همراه بود، قاب‌های دوست‌داشتنی و زیبایی را خلق کرد که موجب خشنودی بسیاری از هواداران فوتبال در سراسر کشورمان شد. با این همه، در مورد آینده حرفه‌ای نفت آبادان تردیدهای مهمی وجود دارد که می‌تواند خیلی زود شهد شیرین این موفقیت را از بین ببرد.

سکته تیم 9میلیاردی؟

بدون تردید مهم‌ترین معما در مورد آینده نفت آبادان، مربوط به سیاست مجموعه وزارت نفت پیرامون باشگاهداری می‌شود. یکی از طولانی‌ترین جنجال‌ها در طول چند ماه گذشته، به اعتراضات بی‌پایان عوامل باشگاه نفت تهران در قبال مشکلات مالی‌شان برمی‌گشت. این تیم که حتی نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم بود، از نقطه‌ای به بعد به‌طور کامل رها شد؛ به‌طوری که هر روز بر سر مشکلات مالی بازیکنان و مربیان بحث و جدل وجود داشت و حتی این تیم بعضا نمی‌توانست هزینه‌های مربوط به خورد و خوراکش را تامین کند. نفت تهران قبل از بازی با پرسپولیس به اندازه اردو زدن در یکی از هتل‌های پایتخت هم بودجه در اختیار نداشت و همین مساله باعث شد سازمان لیگ به آنها پول بدهد! حالا همه نگران آن هستند که همین اتفاقات برای نفت آبادان هم رخ بدهد و این تیم که ساختار شکننده‌ای هم دارد، چنین مشکلاتی را تاب نیاورد. از قرار معلوم در حال حاضر مقرراتی در وزارت نفت وجود دارد که دست حوزه ورزش این مجموعه را برای کمک به تیم‌های دسته اولی و حاضر در سطوح غیرحرفه‌ای بازمی‌گذارد، اما در صورت حضور این تیم‌ها در لیگ برتر، کمک‌های مالی وزارتخانه به‌شدت محدود می‌شود. بعد از صعود نفت آبادان به لیگ برتر، مدیرکل تربیت بدنی وزارت نفت در سخنانی همین مطلب را تایید کرده، اما قول داده بود وزارتخانه به نحوی از نفت آبادان پشتیبانی کند: «به نوعی باید این صعود را به وزارت نفت تبریک و تسلیت گفت.

طبق قانون وزارتخانه نمی‌تواند بودجه‌ای را برای ورزش حرفه‌ای که در واقع با حضور نفت آبادان در لیگ برتر معنا پیدا می‌کند، در نظر بگیرد. البته این قانون مختص به وزارت نفت نیست و در تمام ارگان‌های دولتی اجرا می‌شود. پس ما هم نمی‌توانیم قانون را دور بزنیم و به تیم نفت آبادان بودجه تزریق کنیم.» در عین حال اما غلامرضا شاه‌کرمی که با سایت کاپ گفت‌وگو کرده بود، قول داده بحثی در مورد واگذاری نفت آبادان مطرح نشود: «قطعا تصمیمی که برای نفت تهران گرفته شد برای آبادانی‌ها گرفته نمی‌شود. از همان زمانی که صعود این تیم به لیگ برتر قطعی شد با نمایندگان شهر آبادان و استان خوزستان صحبت‌هایی انجام دادیم تا از فصل آینده که وزارت نفت نمی‌تواند بودجه‌ای برای این تیم در نظر بگیرد، نفت از طریق مسوولان شهری حمایت شود. حتی به همین دلیل برخی دوست نداشتند نفت لیگ برتری شود چون ما امسال ۹ میلیارد بودجه به این تیم در لیگ دسته اول اختصاص دادیم اما در لیگ برتر یک میلیارد هم نمی‌توانیم به آنها بدهیم. باید راهکارهایی برای این قضیه داشته باشیم که در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.» همین مقام مسوول در مصاحبه‌ای دیگر ضمن تکرار مسائل مربوط به محدودیت‌های قانونی وزارتخانه در کمک به نفت آبادان، تصریح کرده بود این مجموعه به وظایف اجتماعی‌اش در قبال نفت آبادان عمل خواهد کرد. حالا سوال مهم این است که چطور قانون می‌تواند به مجموعه‌ای اجازه بدهد در لیگ یک به اندازه ۹میلیارد تومان پول به یک تیم فوتبال تزریق کند، اما بلافاصله بعد از صعود، چنین امکانی از مجموعه سلب می‌شود؟

یعنی اگر نفت آبادان در هفته پایانی موفق به صعود نمی‌شد، باز وزارت نفت سخاوتمندانه منابع مالی‌اش را در اختیار این تیم قرار می‌داد؟ در این صورت آیا نباید پرسید این چه سیستمی است که موفقیت را «تنبیه» می‌کند؟! از اینها که بگذریم باید به سیاست متناقض وزارتخانه در قبال نفت تهران و آبادان هم اشاره کنیم. در اینکه تیم آبادانی ریشه‌های ستبری دارد و حتما باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد، کوچک‌ترین تردیدی نیست، اما نفت تهران هم تیمی است که در سال‌های اخیر با بودجه محدود عملکرد خوبی ارائه داده، در آسیا از اعتبار فوتبال ایران دفاع کرده و در حوزه بازیکن‌سازی هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. پس چطور در قبال این تیم خبری از عمل به مسوولیت‌های اجتماعی نبود؟ به هر حال ظاهرا قصه نفت آبادان فرق می‌کند و این مساله‌ای است که روز گذشته در مصاحبه مدیرعامل نفت آبادان با «ایسنا» هم مطرح شد: «وضعیت نفت آبادان با نفت تهران فرق می‌کند. نظر آقای زنگنه وزیر و مدیران ارشد وزارت نفت نیز نسبت به نفت آبادان مثبت است و ان‌شاءالله مشکلی نخواهیم داشت. یقین داشته باشید که این مسوولان نمی‌گذارند نفت‌آبادان دچار مشکل شود.»