کاپیتان و تحقق یک رویا

گروه ورزش: بالاخره به آرزوی دیرینش رسید و سرمربی استقلال شد. آرزویی که هرگز ابایی از اعلام آن نداشت. استقلالی‌ها هم از این اتفاق استقبال کردند. آنها دلزده از امیر قلعه‌نویی و پرویز مظلومی امیدوار به هوایی تازه در تیم محبوب خود بودند. منصوریان حالا آمد و احتمالا فرهاد مجیدی هم پشت‌سر او در نوبت ایستاده است. همان‌ها که چند ماه پیش به‌عنوان محبوب‌ترین‌های باشگاه استقلال در نظرسنجی برنامه نود رای آوردند. در آن نظرسنجی استقلالی‌ها ۵۸ درصد به مجیدی رای دادند و بعد از او منصوریان ۱۸ درصد آرا را گرفت و دوم شد. او حالا هم یک کارنامه قابل قبول در مربیگری برای خود دست و پا کرده و هم حمایت سکو‌ها را پشت خود دارد. اتفاقی که می‌تواند جایگاهش را روی نیمکت پرخطر آبی گارانتی کند. اما کارنامه کاپیتان سابق استقلال سرفصل‌های مهمی دارد که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

دوران بازیگری

منصوریان در اردیبهشت ۷۴ و در جام نقش جهان برای اولین بار مقابل کشاورز پیراهن استقلال را برتن کرد. اما اولین بازی رسمی وی ۲۸/ ۲/ ۷۴ و در هفته اول لیگ مقابل برق شیراز بود. دو هفته بعد مقابل کشاورز اولین گل خود را به ثمر رساند. منصوریان در مجموع ۲۲۱ بار در مسابقات رسمی برای استقلال به میدان رفت و ۲۴ گل نیز به ثمر رساند. در فصل ۷۴ بیشترین گل را برای استقلال به ثمر رساند (۶ گل در لیگ و ۲ گل در حذفی). در همان فصل نیز با ۳۶ بازی بیشترین بازی را برای استقلال انجام داد. وی اولین بار در بازی دوستانه مقابل تیم ملی عمان در سال ۷۷ بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو بست. او سابقه بازی دریونان و لیگ دو آلمان را هم در کارنامه دارد تا بازیکن دنیا دیده‌ای هم باشد.

پنجمین قهرمانی استقلال در جام حذفی با خداحافظی یکی از باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه همراه بود و علیرضا منصوریان پس از حدود ۱۵ سال که برای اولین بار با پیراهن استقلال به میدان آمد، در بازی مقابل پگاه گیلان برای آخرین بار پیراهن شماره ۱۰ آبی را بر تن کرد و به دو دهه فعالیت حرفه‌ای خود پایان داد.

کاپیتان مربی شد

منصوریان یک سال پس از خداحافظی از دنیای بازیگری وارد عرصه مربیگری شد. او در آغاز لیگ نهم با نظر استقلالی‌های پاس به همدان رفت و هدایت این تیم را بر عهده گرفت. البته این اتفاق در حالی رخ می‌داد که منصوریان اصلا مدرک مربیگری نداشت و حتی طبق قوانین نمی‌توانست به‌عنوان سرمربی روی نیمکت بنشیند.

آن زمان کاظم اولیایی که مدیرعامل وقت پاس همدان بود، خیلی راحت قانون را دور زد و با اضافه کردن منصور پورحیدری به نیمکت مشکلات را حل کرد. در لیگ نهم نام پورحیدری به‌عنوان سرمربی پاس همدان رد می‌شد اما این منصوریان بود که نفر اول کادر فنی به حساب می‌آمد.

پروژه پاس همدان با منصوریان در لیگ خیلی زود شکست خورد. پاس در آن فصل از ۱۰ بازی ابتدایی تنها یک برد دشت کرد تا مدیران استقلالی باشگاه، حکم اخراج منصوریان را صادر کنند. همین تجربه تلخ زمینه ساز دوری ۵ ساله او از فوتبال باشگاهی ایران شد. منصوریان پس از ترک همدان، ‌بلافاصله به تهران برگشت تا مدرک مربیگری بگیرد. از همین رو او در سال ۸۸ به کلاس‌های مربیگری مرتضی محصص رفت و مدرک A آسیا را گرفت. او در کلاس‌های محصص با علی دایی، خداداد عزیزی و یحیی گل‌محمدی همکلاس بود و همزمان با آنها مدرک گرفت. البته منصوریان پیش از این تصمیم داشت برای گرفتن مدرک به باشگاه چلسی انگلیس برود و در کلاس‌های این باشگاه شرکت کند اما پیشنهاد پاسی‌ها همه چیز را خراب کرد.

منصوریان که زمانی در لیگ برتر به‌عنوان سرمربی فعالیت می‌کرد، پس از گرفتن مدرک A تصمیم گرفت برای چند سالی دستیار یک مربی بزرگ شود. از همین رو به تیم ملی رفت و دستیار افشین قطبی شد. او در جام ملت‌های قطر دست راست امپراتور پرسپولیسی‌ها بود. جام ملت‌هایی که هیچ حاصلی برای فوتبال ایران به همراه نداشت و منصوریان با اخراج قطبی برای یک بازی هدایت تیم ملی را هم برعهده گرفت و موفق شد روسیه را شکست دهد. سپس با نظر مرد پرتغالی به تیم ملی امید رفت و هدایت این تیم را در مقدماتی المپیک پذیرفت.

تیم منصوریان هر چند فوتبال خوبی بازی می‌کرد اما به‌خاطر حضور یک بازیکن دو اخطاره مقابل عراق، از دور مسابقات کنار رفت تا پرونده مربیگری منصوریان سیاه و سیاه‌تر شود. تیم منصوریان در آن دوره با وجود شکست دادن عراق در خارج از خانه حذف شد تا حسرت حضور در المپیک طولانی‌تر شود. منصوریان پس از ناکامی در تیم امید تصمیم داشت برای حضور در دوره مربیگری راهی خارج از کشور شود اما با نظر کی‌روش تصمیمش را تغییر داد و آنالیزور تیم ملی شد!

به هر حال منصوریان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، آنالیزور تیم ملی بود و حتی در چند بازی روی نیمکت تیم ملی هم نشست اما بنا به دلایلی نامشخص از کادر تیم ملی جدا شد. در آغاز لیگ سیزدهم منصوریان به لیگ برتر برگشت و در رقابتی نزدیک با افشین پیروانی، سرمربی نفت شد. البته این بار دیگر منصوریان مربی جوان پاس همدان نبود، بلکه از قطبی و به‌ویژه کی‌روش کلی چیز یاد گرفته بود. همین تجربیات باعث شد نفت با منصوریان در مسیر موفقیت گام بردارد و در نهایت به جمع ۸ تیم برتر قاره برسد. او سال پیش هم تا آستانه نشستن روی نیمکت استقلال پیش رفت اما به دلیل داشتن قرارداد با نفت ناکام ماند تا یک‌سال دیگر برای تحقق آرزویش صبر کند.

پروسه پیچیده معرفی

انتخاب منصوریان دیروز پروسه عجیبی را طی کرد. اعضای هیات‌مدیره ظهر به جلسه رفتند و حوالی ساعت یک بعدازظهر خبرگزاری‌ها خبر انتخاب منصوریان را منتشر کردند و حتی پرویز مظلومی هم این‌گونه به او تبریک گفت: «من حرفی ندارم. فقط برای منصوریان آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم استقلال روزهای خوبی را پشت‌سر بگذارد و هواداران شاد شوند.» بعد از آن باشگاه و افشارزاده اعلام کردند سرمربی هنوز مشخص نیست و باید به تایید وزیر برسد. حتی مدیرعامل باشگاه، رسانه‌ها را به سفر در زمان متهم کرد و گفت: «حتما عزیزانی که این خبر را منتشر کرده‌اند، مسافر زمان شده‌‌اند و به آینده سفر کرده‌اند.» اما سرانجام بعد از پایان جلسه دیروز پروسه پیچیده این انتخاب تمام شد و علیرضا منصوریان به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی شد.