خانم‌ها در میان پرشورها!

دیدار مقابل صربستان شور والیبال را یک‌بار دیگر در ایران جاری کرد و تشویق تماشاگران پرشور حاضر در سالن غرور رابه والیبال برگرداند. روند بازی را این تماشاگران بودند که به شکلی حماسی تغییر دادند. ایران دو ست را باخت اما ادامه تشویق تیم ستاره‌های لوزانو رابه خود آورد تا بازگشتی رویایی به مسابقه داشته باشند. تیم ملی موفق شد در اولین دیدار هفته سوم لیگ جهانی والیبال با نتیجه ۳ بر ۲ صربستان صدرنشین را شکست دهد. صرب‌ها که با ۶برد در صدرجدول حضور دارند تا قبل از دیدار مقابل ایران در تمام بازی‌های خود برنده بودند و هیچ‌گاه تجربه بازی در ست پنجم را نداشتند. تیم ایران در پایان این بازی، ۵۱ امتیاز از اسپک،‌ ۱۴ امتیاز از دفاع، ۲ امتیاز مستقیم سرویس و ۳۷ امتیاز از اشتباهات حریف کسب کرد و بازیکنان صربستان نیز ۵۹ امتیاز از اسپک،‌ ۱۱ امتیاز از دفاع، ۷ امتیاز از سرویس و ۳۱ امتیاز از اشتباهات بازیکنان ایران به‌دست آوردند.

۱۲ هزار تماشاگر پرشور از امتیاز ابتدایی تا آخرین لحظه بازی جوی بی‌سابقه را در آزادی به‌پا کردند تا شاگردان گربیچ اولین شکست خود در لیگ جهانی را مقابل ایران و در هفتمین دیدار تجربه کنند. آنچه سرمربی تیم حریف را مجبور کرد لب به تحسین تیم ایران و هوادارانش بگشاید: «می‌توانیم بازی را به دو قسمت تقسیم کنیم، ما در ست‌های اول و دوم در همه فاکتورها از جمله سرویس، دریافت، دفاع و حمله، خوب عمل کردیم و اگرچه مثل دیدارهای قبل سرویس نزدیم ولی توانستیم بازی را مدیریت کنیم و برنده شویم اما از ست سوم به نظر می‌رسید دچار فراموشی شده‌ و دفاع و حمله را فراموش کردیم و در نهایت به اشتباهات خودمان باختیم. جمعیت حاضر در سالن نیز به تیم ایران کمک کرد تا پیروز این دیدار باشد. ما می‌توانستیم برنده این بازی باشیم اما تمرکز خود را از دست دادیم و شکست خوردیم.» محمد موسوی ستاره تیم هم برد را مدیون همین حمایت تماشاگران می‌داند: «در ۲ ست اول شاید فشار دیدارهای اخیر در لیگ جهانی باعث شده بود که آن‌‌طور که باید و شاید عملکرد خوبی به نمایش نگذاریم، اما از ست دوم به بعد هماهنگی در زمین بازی درست مثل حمایت بی‌نظیر هواداران بیشتر شد تا صربستان را کم‌کم به عقب‌نشینی مجبور کنیم.

این را نباید فراموش کنیم که صربستان تا اینجای کار هیچ شکستی نداشت و هر ۶ بازی قبلی خود را با پیروزی پشت‌سر گذاشته بود و شکست این تیم کار بسیار دشواری بود که امشب با کمک هواداران خوب‌مان موفق به انجام آن شدیم.» موسوی، در این بازی ۱۷ امتیاز برای تیم کشورمان کسب کرد. مارکو ایوویچ نیز ۱۹ امتیاز برای صربستان کسب کرد. اما لوزانو سرمربی تیم ملی هم از شاگردانش بسیار راضی است: «شب فراموش‌نشدنی برای من بود، تماشاگران جو فوق‌العاده‌ای در سالن ساختند و من از عملکرد تیمم رضایت کامل دارم آنها بعد از ۲‌ست شکست به بازی برگشتند و جریان مسابقه را در دست گرفتند. به دوستم نیکولا گربیچ سرمربی تیم والیبال صربستان تبریک می‌گویم، تیم او در مسیر خوبی قرار دارد و در این مسیر به‌خوبی پیش می‌رود. صربستان سطح بالایی از والیبال را ارائه می‌دهد ولی به‌خاطر فرمول مسابقات انتخابی المپیک نتوانست به المپیک راه پیدا کند. ما بعد از ۲ ست توانستیم به بازی برگردیم که برای من جای خوشحالی دارد.» تیم ایران دیشب هم به مصاف تیم ملی ایتالیا رفت و امشب هم مقابل تیم ملی آرژانتین قرار خواهد گرفت. اما فارغ از نتیجه دیشب تیم شایسته ایران از صعود به مرحله بعد مسابقات بازماند. تا پیش از مسابقات دیشب سه تیم صربستان، برزیل و آمریکا به دلیل تعداد برد، صعودشان قطعی شده است و نتایج دو روز آینده دور مقدماتی لیگ جهانی تنها جایگاه آنان را در جدول ۱۲ تیمی تغییر خواهد داد. تیم‌های ایران، آرژانتین، بلغارستان و استرالیا نیز با قرار گرفتن در رتبه‌های ۸، ۹، ۱۱ و ۱۲ دیگر امیدی به صعود ندارند و چهار تیم فرانسه، ایتالیا، روسیه و بلژیک که در رتبه‌های چهارم تا هفتم جدول قرار دارند، برای دو سهمیه دیگر باقیمانده تلاش خواهند کرد که فرانسه و ایتالیا اقبال بیشتری در این زمینه دارند.

اتفاق ویژه؛ حضور بانوان

اما نکته مهم میزبانی ایران در لیگ جهانی حضور زنان در استادیوم آزادی بود که موردتوجه فدراسیون جهانی هم قرار گرفت. به‌ گزارش «‌ایسنا» و به نقل از سایت Inside the games، سخنگوی FIVB اعلام کرد: «حضور زنان در مسابقه افتتاحیه لیگ جهانی در تهران اولین قدم برای حضور دوباره زنان در مسابقات والیبال در ایران است. FIVB صددرصد به این هدف خود متعهد است. ما تلاش می‌کنیم که با کمک ورزش این امکان را ایجاد کنیم، نه با محرومیت و انزوا.» البته Inside the games نوشت: این در حالی است که تماشاگران زن ایران همچنان توانایی خرید بلیت به‌صورت آنلاین را ندارند و این مساله اعتراض‌هایی را دربرداشته است. یک‌سری درخواست‌هایی از FIVB شده تا از فدراسیون ایران خواسته شود به‌صورت رسمی نحوه خرید بلیت اینترنتی برای خانم‌ها را اعلام کنند.