هیچ‌کس توقعش را نداشت. چند بار پیروزی مقابل آرژانتین و خولیو ولاسکو در تورنمنت‌های مختلف این تصور را به وجود آورده بود که تیم والیبال ایران در مهم‌ترین بازی‌های تاریخش یعنی المپیک بازی اول را با برد شروع کند اما در عین ناباوری تیم ملی والیبال در نخستین بازی خود در تاریخ المپیک مقابل آرژانتین با نتیجه ۳ بر صفر شکست خورد. اتفاقی که به تردیدها درمورد تیم پرامید ایران دامن زد. رائول لوزانو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی والیبال ایران برای شروع بازی مقابل تیم ملی کشورش از سعید معروف، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور، حمزه زرینی، عادل غلامی، محمد موسوی و مهدی مرندی (لیبرو) استفاده کرد.

بازیکنان هر دو تیم و همچنین مربیان آنها، شناخت کافی از یکدیگر داشتند، اما شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازیکنان ایران، نداشتن تجربه در میدان بزرگ المپیک بود یا حداقل ساده‌انگاری نسبت به موقعیت تاریخی که در آن قرار گرفته‌اند. شاگردان لوزانو با وجودی که در امتیازات نخست بازی از حریف پیش افتادند، اما با چند اشتباه در حمله و همچنین دفاع ورق بازی برگشت و درنهایت آرژانتینی‌ها در ست اول زودتر از ایران به امتیاز ۲۵ رسیدند و ۲۵ بر ۲۳ برنده شدند. بازیکنان آرژانتین در ست دوم به بازی جنگنده خود ادامه دادند و ۶ بر ۲ از ایران پیش افتادند، اما بازیکنان ایران هم با درک موقعیت حساس خود در المپیک به بازی برگشتند. در این بین شاگردان ولاسکو همچنان در اسپک، موثرتر از بازیکنان ایران نشان دادند. حضور امیر غفور و فرهاد قائمی هم نتوانست برتری را در تابلوی امتیازات به سود ایران تغییر دهد تا اینکه دو تیم در امتیاز ۲۳ مساوی شدند. تیم ایران در این ست هم با حداقل اختلاف با نتیجه ۲۶ بر ۲۴ مغلوب آرژانتین شد. بازیکنان آرژانتین با وجود اشتباهات بیشتر، حملات موثرتری در ست سوم انجام دادند و روحیه نه‌چندان مناسب بازیکنان ایران در نخستین بازی آنها در المپیک نیز به شاگردان ولاسکو کمک کرد تا در ست سوم هم با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ برنده شوند. هر سه امتیاز این بازی با پیروزی ۳ بر صفر آرژانتین به شاگردان ولاسکو تعلق گرفت.

اهالی تیم چه گفتند

رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی امیدوار است تیم را به تورنمنت بازگرداند: «مسابقه خوبی بود. من امیدوارم بتوانم بچه‌ها را برای بازی بعد ریکاوری کنم. آرژانتین کشورم است و به‌خاطر پیروزی‌شان به این تیم تبریک می‌گویم. این اولین باری است که در المپیک برابر آرژانتین بازی می‌کردم.» لوزانو در پاسخ به این پرسش که آیا اولین تجربه بازیکنان ایران در المپیک تاثیری روی این نتیجه داشت یا خیر، گفت: «موضوع ما امشب روانی نبود و اولین حضور در المپیک دلیل باخت‌مان نبود. مشکل ما تکنیکی و تاکتیکی بود.» بازیکنان تیم هم به تک جمله‌هایی امیدوارکننده درمورد آینده بسنده می‌کنند. کاپیتان معروف می‌گوید: «بازی سختی مقابل آرژانتین داشتیم و می‌توانستیم این مسابقات را بهتر شروع کنیم، اما نشد. حریف ما در سرویس قوی بود و من به آنها تبریک می‌گویم. امیدوارم برای بازی بعدی بهتر باشیم.» موسوی علت دیگری را برای ضعف ایران برمی‌شمرد: «بازی خوبی ارائه نکردیم و در زدن اسپک و دریافت ضعیف بودیم. انتظار بیشتری از تیم خودمان داشتم، ولی واقعا انگار روز ما نبود. امیدوارم در مسابقه بعدی بهتر کار کنیم. شرایط المپیک با تمام تورنمنت‌های دیگری که در آن شرکت کرده‌ایم متفاوت است و باید تا فرصت از دست نرفته به این شرایط عادت کنیم.»

اما شاید عجیب‌ترین اظهارنظر متعلق به رئیس فدراسیون باشد که از باخت استقبال هم کرده است. داورزنی گفته: «با اینکه بچه‌ها در بازی اول به آرژانتین باختند، اما من شخصا این باخت را به فال نیک می‌گیرم و معتقدم می‌تواند به ما کمک کند تا در دیدارهای بعدی این مرحله مقابل کوبا، مصر، روسیه و لهستان که مشکل‌تر هم هستند، پیروز شویم. به صعود تیم از این مرحله امیدوارم و معتقدم این باخت در بازی اول به ما کمک خواهد کرد در مرحله بعدی اگر به هر دلیلی دوباره به آرژانتین خوردیم بتوانیم برنده باشیم. شرایط بازی‌ها به گونه‌ای است که امروز دیدیم آمریکا به کانادا باخت و فرانسه مغلوب ایتالیا شد.» رئیس فدراسیون درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تلویحا به بازیکنان هشدار می‌دهد که متوجه هدف خود در المپیک باشند و کار را جدی‌تر بگیرند: «باید توجه داشت که حضور تیم ملی والیبال در المپیک برای چه هدفی است. انتظار این است که بازیکنان با تمرکز و آرامش نمایش خوبی داشته باشند. باید همه کمک کنیم تا تیم تمرکز خود را داشته باشد و فقط به دیدارهایش فکر کند. بازیکنان نباید فراموش کنند با چه هدفی اینجا آمده‌اند. انتظارم این است که آنها شرایط را درک کنند.» وی با بیان اینکه نه کادر فنی و نه بازیکنان نباید دیگر به موضوع رژه و لباس فکر کنند و از آن حرفی بزنند، یادآور شد: «والیبال بعد از ۵۲ سال المپیکی شده است. با این شرایط ورود تیم ملی به حاشیه جز لطمه نتیجه دیگری ندارد.» تیم ملی ایران در دومین بازی خود در مسابقات والیبال المپیک ۲۰۱۶ برزیل از ساعت ۳۵ دقیقه بامداد روز چهارشنبه به مصاف لهستان می‌رود.