ستاره‌ها را چه شده است؟

تیم پرامید ایران باز هم باخت. تیمی که قرار بود سنت موفقیت ما در رشته‌های انفرادی را بشکند و ثابت کندایران می‌تواند در بازی‌های گروهی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. ایران به لهستان باخت اما این بار چندان هم مستحق باخت نبود و تا ثانیه آخر و پوئن آخر جنگید. کار به ست پنجم کشید و هر دو تیم این شانس را داشتند که برنده باشند. اما این ست هم با نتیجه نزدیک ۱۸ بر ۱۶به سود لهستان خاتمه پیدا کرد. لوزانو مثل بازی قبلی مقابل آرژانتین برای شروع بازی از سعید معروف، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور، حمزه زرینی، عادل غلامی، محمد موسوی و مهدی مرندی (لیبرو) استفاده کرد. بازی کم‌اشتباه بازیکنان لهستان، سرویس‌های خوب و دفاع و توپ‌گیری آنها در کنار برخی ناهماهنگی‌های بازیکنان ایران با وجود اینکه سرویس‌های خوبی به زمین لهستان زدند باعث شد حریف اروپایی تیم برتر میدان باشد. محمد موسوی، مدافع وسط تیم ایران در این بازی ۱۸ امتیاز (۱۰ اسپک و ۸ دفاع) برای تیم کشورمان کسب کرد. برای لهستان هم بارتوژ کورک ۲۳ امتیاز به‌دست آورد.

جنجال و دعوا

اما اتفاق عجیب درمورد تیم ملی والیبال و ستاره‌هایش فقط مربوط به دو شکست در داخل زمین نیست. ستاره‌های فوق‌العاده محبوب ایران ابتدا رژه بازی‌ها را تحریم کردند و به گفته خبرنگاران اعزامی به برزیل به هیچ‌وجه حاضر نیستند به‌جز میکسدزون و بعد از بازی‌ها به سوال خبرنگاران پاسخ دهند. رفتار آنها صدای عادل فردوسی‌پور را در برنامه نود هم درآورد و او شب قبل از بازی ایران با لهستان با طعنه از آنها خواست «کلاس» گذاشتن را کنار بگذارند و المپیک را جدی بگیرند. اتفاقا آنها که از نزدیک اتفاقات این تیم را دنبال می‌کنند از عدم تمرکز بازیکنان پرآوازه ایران می‌گویند. اتفاقی که با درگیری با بازیکنان لهستان در انتهای بازی هم نمود بیشتری یافت و تعجب همگان را برانگیخت.

این رفتار با اعتراض لوزانو سرمربی ایران هم مواجه شد او بعد از بازی به بازیکنانش هشدار داد. لوزانو درباره درگیری میان بازیکنان دو تیم در پایان مسابقه گفت: «باید جنگ و دعوا را متوقف کنیم. این مسابقه والیبال است، نه دعوا.» جالب اینکه این دعوا بازهم به لشکرکشی اینستاگرامی ایرانی‌ها به صفحه شخصی ستاره‌های والیبال لهستان منجر شد. آنها با حمله به صفحه شخصی ستاره‌های والیبال لهستان از جمله کورک و کوبیاک آنها را مورد فحاشی قرار دادند؛ کاری که اصلا در شأن کاربران ایرانی نیست و بارها سوژه مردم و رسانه‌های داخلی و خارجی شده است. شاید حرف‌های کاپیتان معروف در انتهای بازی در این رفتار بی‌تاثیر نبوده است. او در اظهارنظری عجیب لهستانی را به تنفر از ایرانی‌ها متهم کرد و ادعایی که معلوم نیست تا چه حد پشتوانه و دلیل داشته باشد. او گفت: «نمی‎دانم چرا لهستانی‎ها از ما متنفر هستند. فکر می‎کنم صحبت‎های کاپیتان لهستان بیشتر شبیه یک جوک است.» شهرام محمودی کوبیاک را به فحاشی متهم کرد: «پس از پایان بازی، کوبیاک به ما فحش داد و مجبور به واکنش شدیم. از وی بعید بود چنین واکنشی نشان بدهد.» اما بازیکنان حریف هم ادعای ایرانی‌ها را رد کردند. میخاو کوبیاک، کاپیتان لهستانی پس از پایان این دیدار پیرامون اینکه سعید معروف گفته است لهستانی‌ها از ایرانی‌ها متنفر هستند، به خبرنگار روزنامه پژگلاند اسپورتوه گفت: «این حرف معروف درست نیست. ما عاشق ایرانی‌ها هستیم. من شوخی نمی‌کنم و این‌گونه می‌خواهیم عشق خود را به ایرانی‌ها نشان دهیم.» ارتوش کورک، بهترین بازیکن تیم ملی والیبال لهستان برابر ایران که ۲۳ امتیاز به‌دست آورد، درگیری‌های پس از این بازی را به قدردانی پای تور تعبیرکرد. او به روزنامه پژگلاند اسپورتوه لهستان گفت: «هیچ اتفاقی رخ نداده است. ما پس از بازی زیر تور از یکدیگر قدردانی کردیم!‌ نمی‌دانم درباره چه چیزی از من می‌پرسید! اگر درباره بازی سوالی دارید باید بگویم بازی خوبی بود که با پیروزی لهستان به پایان رسید.»

به کوبا و مصر هم می‌بازیم؟

تیم ملی والیبال ایران در سومین بازی خود پنج‌شنبه از ساعت ۱۷ به‌ وقت تهران با کوبا دیدار می‌کند و شاید این آخرین فرصت باشد که آنها وجهه خود را نزد هوادارانشان ترمیم کنند. بازیکنان ایران از انگیزه‌های ویژه خود برای این مسابقه می‌گویند. اما محمد موسوی امکان شکست برابر مصر دربازی‌های آینده راهم رد نمی‌کند. اظهارنظری که به نگرانی‌ها را درمورد این تیم دامن می‌زند: «ما بازی راحت اینجا نداریم. کوبا برابر روسیه ۳ بر یک باخت و حتی شانس بردن داشت. تیم مصر هم تیم خوبی است باید توان ۱۰۰درصد بگذاریم تا ببریم چون المپیک است و همه چیز فرق می‌کند. نتایجی که رقم می‌خورد قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است ما هم اگر محکم بازی نکنیم به مصر ببازیم. واقعا اینجا شرایط متفاوتی نسبت به رقابت‌های دیگر دارد.»