نگاه دایی به طارمی‌ها

گروه ورزش: یکی از پرونده‌های همیشه مفتوح فوتبال ایران، استفاده نا بجای مدیران و مربیان از بازیکنان ناکارآمد خارجی است که همیشه هزینه‌های هنگفت و آسیب‌های زیادی به جا می‌گذارد. در همین راستا گاهی باید به نمونه‌های نقض هم اشاره کرد؛ یعنی کسانی که به راحتی حاضر نمی‌شوند بازیکنان وارداتی را به استعدادهای داخلی ترجیح بدهند. هفته گذشته خبر رسید علی دایی دو بازیکن خارجی تستی را که اخیرا سر تمرینات نفت تهران حاضر شده بودند رد کرده است. یکی از این دو نفر یک هافبک دفاعی اهل بوسنی بود و دیگری یک گلر صربستانی که نظر شهریار را جلب نکردند. دایی در نشست خبری پیش از بازی این هفته با نفت تهران هم تاکید کرد چون بازیکنان تستی خارجی کیفیت کافی نداشته‌اند، قید آنها را زده است. دایی در طول یک دهه‌ای که مربیگری می‌کند بارها نشان داده علاقه چندانی به استفاده از بازیکنان خارجی ندارد و مگر در مواقع ضروری رو به جذب آنها نمی‌آورد. آقای گل فوتبال جهان که اعتمادش به استعدادهای ایرانی منجر به ظهور ستاره‌های پرشماری مثل طارمی، عالیشاه، نوراللهی و علیپور شده، معمولا در مقابل بازیکنان خارجی این اندازه ریسک‌پذیرنیست.

استفاده حداقلی از بازیکنان وارداتی

دایی در حال حاضر در نفت تهران فقط با یک بازیکن خارجی به نام ایگور پراهیچ همکاری می‌کند؛ بازیکنی که پارسال عضو پدیده خراسان بود و از قضا این هفته برای تیم دایی مقابل نفت آبادان گل زد. شهریار فصل گذشته در سمت سرمربی صبای قم نیز فقط یک بازیکن خارجی به نام فیلیپه ماچادو داشت. او قبل‌تر کم‌وبیش همین تجربه را در پرسپولیس هم به ثبت رساند؛ جایی که در لیگ سیزدهم تنها از حضور نیلسون کوریا در ترکیب تیمش استفاده کرد. تازه نیلسون هم از سال قبلش در پرسپولیس مانده بود وگرنه بعید نبود دایی به جای او یک گلر ایرانی بگیرد! دایی در لیگ‌های یازدهم و دوازدهم نیز در راه‌آهن با همین سیاست پیش رفت. او فقط نیم‌فصل دوم هر سال یک بازیکن خارجی گرفت.

وارث ناشناس شماره 8

این شاید یکی از عجیب‌ترین اتفاقات کل کارنامه مربیگری علی دایی باشد. او در لیگ سیزدهم یک هافبک میانی اهل مونته‌نگرو جذب کرد که اسمش مارکو سپانوویچ بود. این بازیکن در تمام طول فصل فقط در یک مسابقه برابر نفت تهران به میدان رفت و از قضا در همان دیدار ۹۰ دقیقه کامل هم بازی کرد! پس از آن سپانوویچ کلا از برنامه‌های دایی حذف شد. باشگاه بین دو نیم‌فصل خواست با او تسویه‌حساب کند، اما پول نداشت. در نتیجه مارکو تمام نیم‌فصل دوم را دور زمین دوید! همه اینها به کنار؛ آنچه اسم او را در تاریخ فوتبال ما ماندگار کرد، این بود که علی دایی پیراهن شماره هشت تیم را به این بازیکن داد! ابتدای لیگ سیزدهم با حضور دایی در پرسپولیس، علی کریمی برای همیشه از این تیم رفت. جادوگر بدش نمی‌آمد در پرسپولیس بماند و حتی به قیمت کنار آمدن با دایی فوتبالش را در تیم محبوبش تمام کند، اما شهریار در یک پرونده جنجالی او را از پرسپولیس کنار گذاشت. در آن مقطع هیچ بازیکنی حاضر نبود یا جراتش را نداشت پیراهن شماره هشت را بپوشد، اما دایی این لباس را به سپانوویچ از همه جا بی‌خبر داد! برخی بدبین‌ها می‌گویند اصلا کل فلسفه حضور مارکو در پرسپولیس، همین بود!