رقابت زیانبار سرخابی‌ها

دنیای اقتصاد: بخشی از برنامه این هفته نود به بحث عادل فردوسی‌پور با برخی مدیران سابق پرسپولیس و استقلال مثل محمد رویانیان، علی فتح‌الله‌زاده و محمدحسن انصاری‌فرد اختصاص داشت. مجری نود در این گفت‌وگو می‌کوشید تا ریشه‌های ایجاد بدهی هنگفت برای سرخابی‌ها را کشف کند و مدیران پیشین این دو باشگاه را به چالش بکشد. البته که چنین تلاش‌هایی کاملا بجا و قابل‌تحسین است، اما شاید گاهی بهتر باشد نقد را به نسیه ترجیح بدهیم و به آن‌دسته از ریخت‌وپاش‌هایی بپردازیم که امروز انجام می‌گیرند و لابد فردا به بدهی انباشته تبدیل می‌شوند! مثلا می‌توان سراغ برخی قراردادهای موجود در دو باشگاه رفت و پرسید چرا قرار است دستمزدهای کلان به برخی مهره‌ها داده شود که کارآیی چندانی هم ندارند؟ گاهی پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها به خاطر رقابت احساسی با هم یا هر عامل دیگری، بازیکنانی را با قراردادهای سنگین جذب می‌کنند که نقش چندانی در معادلات فنی آنها ایفا نمی‌کنند. همین امسال هم فهرست این دو تیم حداقل ۱۰بازیکن از این دست دارد که شاید بد نباشد کارنامه آنها را مرور کنیم.

پرسپولیس و پولی که خاک می‌خورد

باشگاه پرسپولیس با وجود کسب عنوان نایب‌قهرمانی در فصل گذشته، این فصل حضور پررنگی در بازار نقل‌وانتقالات داشت و در برخی موارد بازیکنانی را با قیمت بالا جذب کرد که فعلا چندان به کار نیامده‌اند. به‌عنوان مثال، محمدامین آرام‌طبع که فعلا برای این تیم بازی نکرده، قراردادی۵۰۰ میلیون تومانی دارد، ولادیمیر پریموف اوکراینی که فعلا فقط ۴۰ دقیقه فرصت بازی پیدا کرده ۸۴۰ میلیون تومان دستمزد خواهد گرفت، الکسی پلیانسکی دیگر بازیکن اوکراینی سرخ‌ها که هنوز به میدان نرفته، قراردادی به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان بسته، رادوشوویچ که صرفا به‌عنوان ذخیره بیرانوند جذب شد و تا کنون فقط ۹۰ دقیقه بازی کرده، دستمزد ۳۶۰ میلیون تومانی خواهد گرفت، آنتونی گولچ که بازی نکرد و مفقود شد(!) قراردادی به ارزش ۶۶۰ میلیون تومان داشت و احمد نوراللهی که امسال از برنامه‌های برانکو خارج شد و تاکنون فقط ۱۰۷ دقیقه برای سرخپوشان بازی کرده، ۷۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. با این تفاسیر ۶بازیکن گران‌قیمت پرسپولیس که فعلا کمتر به کار آمده‌اند، روی هم سه میلیارد و ۹۶۰میلیون تومان پول خواهند گرفت که رقم قابل‌توجهی است.

استقلال و دستمزدهای بی‌فایده

استقلال لیگ شانزدهم هم کلی بازیکن ریز و درشت دارد که در حال حاضر اصلا به بازی گرفته نمی‌شوند یا نقش چندانی در برنامه‌های فنی منصوریان ندارند. در این تیم امین حاج‌محمدی بدون بازی تا این مقطع از فصل، دستمزدی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی می‌گیرد، میثم مجیدی هم بدون بازی ۷۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته، آرش افشین در ازای تنها ۱۷ دقیقه بازی ۵۰۰ میلیون تومان دستمزد خواهد گرفت، سیدحسین حسینی که در این ۱۰هفته فقط ۹۰ دقیقه بازی کرده ۵۰۰ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت، فرشید باقری که رقم قراردادش با صبا ناگهان در استقلال چند برابر شد فعلا ۳۸۹ دقیقه بازی کرده و میزان دستمزدش ۹۵۰ میلیون تومان است و بهنام برزای با ۲۱ دقیقه بازی قراردادی ۵۰۰ میلیون تومانی دارد. به این ترتیب ۶ بازیکن نسبتا گران قیمت استقلال در لیگ شانزدهم روی هم رفته ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه داشته‌اند.

سروش رفیعی در مسیر کاوه رضایی؟

اتفاق مهم چند روز اخیر، افشای تلاش استقلالی‌ها برای جذب سروش رفیعی بود. پیش از این، تنها از پرسپولیس و تراکتورسازی به‌عنوان مشتریان جدی این هافبک تکنیکی یاد می‌شد، اما حالا وضع تغییر کرده و پای یک تیم بزرگ دیگر هم به این معادله باز شده است. اینکه سرخابی‌های تهران به‌طور همزمان دنبال استخدام یک بازیکن مشترک باشند، اصلا چیز عجیبی نیست و قدمت حداقل ۲۰ساله دارد، اما باید اعتراف کرد در بسیاری از مواقع چنین رقابتی، تنها به سود بازیکنان نامدار تمام شده و آنها تا جایی که توانسته‌اند شرایط را برای حضورشان در تیم جدید «چرب‌تر» کرده‌اند. اگر نخواهیم راه دور برویم، کاوه رضایی آخرین نفری بود که از دوئل سرخابی‌ها برای جذب خودش نهایت استفاده را برد و تا توانست قراردادش را پر و پیمان بست.

تابستان امسال، پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها دقیقا نمی‌دانستند چرا برای جذب مهاجمی که فصل قبلش فقط شش گل زده بود با هم کورس گذاشتند، اما در نهایت این رقابت باعث شد کاوه بارش را ببندد و یک قرارداد عالی با استقلال امضا کند. اخیرا فاش شده علاوه بر دستمزد یک میلیارد تومانی رضایی که قطعی است، قرارداد او آپشن‌های دیگری به ارزش ۶۰۰میلیون تومان دارد که تحت شرایطی می‌تواند او را به گران‌ترین بازیکن لیگ شانزدهم تبدیل کند. این در حالی است که کاوه طی ۹۰۰دقیقه بازی‌اش برای استقلال در طول ۱۰هفته ابتدایی لیگ، تنها سه گل به ثمر رسانده و همین مساله موجب انتقادهای زیادی شده است. به هر حال اگر قرار است داستان کاوه در مورد سروش رفیعی هم تکرار شود، حداقل پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها اول باید مطمئن شوند این بازیکن قادر به رفع نیازهای آنها هست و می‌تواند کار را در بیاورد. در غیر این‌صورت، با تقلای بیهوده برای استخدام او به هر قیمتی، یک قرارداد غیرحرفه‌ای نبندند و بعدا پشیمان نشوند!