مسوولیت آنها با برانکوست

پرونده خریدهای خارجی امسال پرسپولیس به پاشنه آشیل این تیم تبدیل شده است و انتقادات زیادی در این خصوص مطرح می‌شود. عدم استفاده از این بازیکنان باعث شد تا شائبه‌ها درخصوص کیفیت آنها و عدم تناسب هزینه فایده خرید ایشان به سوالی مهم از کادرفنی این تیم تبدیل شود و حتی کار به آنجا کشید که رضا شاهرودی شخص برانکو را به دلالی در این انتقال متهم کرد و از کریم باقری دستیار او هم انتقاد کرده که چرا مقابل این اتفاق سکوت کرده است.

کریم باقری اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص این انتقادات واکنش نشان داده است: «این ۲ بازیکن در پرسپولیس حضور دارند و توسط برانکو جذب شده‌اند. من حرف‌هایم را می‌زنم اما اخلاقم به‌گونه‌ای نیست که حرف‌هایم را در رسانه‌ها بزنم. چون آنها بازیکنان تیم من هستند و درست نیست بخواهم بازیکنی را در رسانه‌ها تضعیف کنم. من حرف‌هایم را می‌زنم اما دلیلی نمی‌بینم که این حرف‌ها بخواهد رسانه‌ای شود. شاهرودی و بقیه دوستانم بدانند که من حرف‌هایم را می‌زنم و اگر موردی به ضرر تیم باشد حتما آن را بیان خواهم کرد. مطمئن باشید حرف‌هایم را به مدیر باشگاه و برانکو می‌گویم اما من جزو کادرفنی هستم و نمی‌توانم در مورد بازیکنی شلوغ‌کاری کنم. حتی اگر بازیکنی ضعیف باشد حتما باید از او حمایت کنم. اینکه دوستان می‌گویند بازیکنی ضعیف است یا هر چیز دیگری باید بگویم که درخصوص هر بازیکن سرمربی تیم باید نظر بدهد و من عضو کادرفنی هستم و نمی‌توانم با شلوغ‌کاری بگویم چه کسی باشد و چه کسی نباشد. مسلما باید با حوصله‌تر کارمان را انجام دهیم.» او با صراحت مسوولیت این خریدها را متوجه شخص سرمربی می‌داند: «درباره این ۲ اوکراینی باید بگویم خود برانکو آنها را جذب کرده و اگر هم بخواهد اتفاقی بیفتد مسوولیت آن بر عهده خود برانکو است. اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود بین برانکو و مدیریت تیم خواهد بود.»

فلسفه جذب بازیکن خارجی اما این است که باید از بازیکن هم پست ایرانی‌اش بهتر باشد. این نکته‌ای‌ است که کریم باقری هم به آن صحه می‌گذارد: «صددرصد همین‌طور است. این حرف را قبل از شروع فصل هم به طاهری گفتم. گفتم که اگر قرار است بازیکن خارجی بگیریم باید از بازیکن ایرانی بهتر باشد. البته حرف من این است که اصلا چرا باید بازیکن خارجی گرفت؟ اصلا با این شرایط چه نیازی است که از خارج بازیکن بگیریم؟ بازیکنان خارجی به جز دردسر برای ما چیزی ندارند. مدیران قبل از طاهری هم که بر سر کار بودند من این حرف را به آنها هم می‌گفتم. این تجاربی است که من در ۱۵ سالی که کنار پرسپولیس بودم، به‌دست آوردم. بازیکن خارجی در این چند سال به جز دردسر برای پرسپولیس چیز دیگری ندارد. یا پول نمی‌گرفتند و شکایت می‌کردند یا مسائل دیگر که حتی از پرسپولیس کسر امتیاز هم شده است. دردسر این بازیکنان فقط به پرسپولیس برمی‌گردد و در این بین فرق نمی‌کند مدیر باشگاه کیست. هر کسی به‌عنوان مدیر بالای سر باشگاه می‌آید باید این مسائل را بداند. بازیکن خارجی برای چه می‌گیرند؟

بازیکن خارجی باید درجه‌اش از بازیکن ایرانی بهتر باشد تا به تیم کمک کند نه اینکه بازیکن خارجی بگیریم و کلی هم هزینه کنیم اما در نهایت روی نیمکت بنشیند. حالا بماند که کلی هم هزینه‌های جانبی مثل مسکن، رفت و آمد، تغذیه و مسائل دیگر وجود دارد. البته حرف من فقط به بازیکنان خودمان نیست بلکه حرف من کلی است و درباره همه بازیکنان خارجی صدق می‌کند. از زمانی که یادم می‌آید به جز یکی، دو بازیکن خارجی بقیه حتی در سطح بازیکنان خودمان هم نبودند و درجه آنها هم خیلی پایین‌تر بود. این موضوع نیاز دارد که مدیریت تیم نه آقای طاهری بلکه هر کسی که در آینده خواهد بود شرایط را بالا و پایین کند که اصلا برای چه بازیکن خارجی بگیریم؟ اگر قرار است بازیکن خارجی بگیریم باید خوبش را بگیریم. اگر این همه هزینه می‌کنیم یک خارجی بگیریم که به درد تیم بخورد.»

با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که حدود ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان هزینه جذب ۴بازیکن خارجی پرسپولیس شده است همین موضوع باعث می‌شود کریم باقری بازهم بر مواضع خود درمورد لزوم خرید با کیفیت تاکید کند: «همان‌طور که گفتم ما دوست داریم بازیکنی به پرسپولیس بیاید که به تیم کمک کند و امیدوارم از این به بعد باشگاه در جذب بازیکن خارجی بیشتر دقت کند. همین جوری نباید بازیکن خارجی را جذب کرد و باید فکر بیشتری در این باره انجام داد. نباید بازیکن خارجی را سریع جذب کرد. باز هم این حرف را تکرار می‌کنم که بازیکن خارجی یکی بگیریم اما خوبش را بگیریم.»