لباس‌های جنجال‌ساز!

بعد از پایان اردوی پرسپولیسی‌ها در امارات و هنگام بازگشت کاروان این تیم به ایران اتفاق عجیبی رخ داد که بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری داشت. پرسپولیسی‌ها به تازگی قرارداد پوشاک خود را با برند پرحاشیه «جیووا» فسخ کردند و به جای آن با کمپانی «جوما» قرارداد بستند. در همین راستا ظاهرا مسوولان برند جدید از فرصت برگزاری اردوی پرسپولیس در دبی استفاده کردند و بخشی از پوشاک جدید را همان‌جا به مسوولان این باشگاه تحویل دادند. در این میان ظاهرا یکی از مسوولان تیم برای معاف شدن از مالیات ورود این لباس‌ها به ایران، تصمیم می‌گیرد بسته‌های پوشاک مربوطه را بین چند بازیکن سرشناس تیم تقسیم کند تا آنها لباس‌ها را همراه وسایل خودشان به ایران بیاورند. این ترفند اما کارگر نمی‌افتد و در فرودگاه امام خمینی، لباس‌های نو ضبط می‌شود. حالا پرسپولیسی‌ها ناچار هستند برای پس گرفتن این لباس‌ها هم گمرکی بپردازند و هم جریمه بدهند. به علاوه آن دسته از بازیکنان سرشناس پرسپولیس هم که به‌رغم میل باطنی ناچار به حمل لباس‌ها شده‌اند، بعد از کشف آنها احساس بدی دارند و تا حدی سرخورده هستند. این موضوع باعث شد طی چند روز گذشته یک جنجال عجیب در اطراف باشگاه پرسپولیس به وجود بیاید. حالا اما ابعاد جدیدتری از ماجرا مشخص شده است.

واکنش گمرک

موضوع به تدریج آن‌قدر جدی شد که مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی هم به مساله واکنش نشان داد. دیروز غلامرضا فاتحی در این مورد به خبرگزاری تسنیم گفته است: «اگر پرسپولیسی‌ها قصد تجاری و فروش نداشتند، باید عوارض و حقوق باری که قصد وارد کردن آن را داشتند پرداخت کنند تا این بار ترخیص شود. اگر قصد آنها تجاری بوده، باید از وزارت بازرگانی مجوز بگیرند. جا ساز کردن بار در ساک و چمدان کار خوبی نیست. پرسپولیسی‌ها یقینا بار را در ساک گذاشتند و اظهار نکردند که بارشان ضبط شده است. مدیر سالن هم متوجه شده «مازاد بار معافیت مسافری» داشتند که بارشان ضبط شده است. مسافر می‌تواند علاوه بر لوازم شخصی، هدیه و سوغات بیاورد، اما اینکه به یک‌باره تعداد زیادی لباس بیاورد، باید اظهار شود که به آن حقوق و عوارض تعلق بگیرد. به هر حال دوربین‌های فرودگاه را بررسی خواهیم کرد که ببینیم آیا با قرار گرفتن بار در دستگاه «ایکس ری» فرودگاه این بار ضبط شده یا نه. اکنون نمی‌توان قضاوتی در این خصوص کرد. اگر در بررسی‌هایی که انجام خواهیم داد، محرز شود که بار را مخفی کرده‌اند، مضاف بر حقوق و عوارض بار، جریمه هم به این بار تعلق می‌گیرد. اگر هم قصد مخفی کردن نبوده باشد و بار تجاری محسوب نشود، با پرداخت حقوق و عوارض این بار ترخیص خواهد شد.»

پرسپولیسی‌ها چه می‌گویند

دیروز اما دو مقام مسوول در پرسپولیس هم به ماجرای لباس‌های توقیف‌شده این تیم واکنش نشان دادند. زادمهر، عضو هیات‌مدیره باشگاه که در این سفر برون‌مرزی هم همراه سرخپوشان بود گفته است: «من در جریان کامل این قضایا نیستم اما اگر موردی باشد که نیاز به بررسی داشته باشد حتما در جلسه هیات‌مدیره به آن خواهیم پرداخت. تا آنجا که من می‌دانم قرار شده بود یکسری از لباس‌ها که مایحتاج تیم در بازی‌های آینده است به همراه تیم به ایران آورده شود. هر مشکلی هم پیش آمده باشد از طریق مراجع قانونی آن را حل خواهیم کرد و مطمئن باشید غیر از این عمل نخواهیم کرد.» در عین حال مدیر روابط‌عمومی پرسپولیس هم در این مورد اظهارنظر کرده است. پندار خمارلو به خبرگزاری فارس گفته: «همان‌طور که می‌دانید قرارداد ما با شرکت جیووا تمام شد و پس از مذاکره با شرکت‌های مختلف در نهایت با شرکت جوما به توافق رسیدیم. از طرفی با توجه به عجله‌ای که داشتیم تا لباس‌ها را تحویل بگیریم به همین دلیل بخشی از پوشاک را در دبی تحویل گرفتیم که باید آن را با خودمان به تهران می‌آوردیم و نمی‌توانستیم این لباس‌ها را در دبی نگه داریم.

البته از آنجا که در دبی امکان چاپ تبلیغات و لوگوی پرسپولیس را نداشتیم این لباس‌ها را به تهران آوردیم اما بخش دیگری از وسایل مثل حوله، دمپایی، جوراب، دستکش، کلاه آفتابی و کلاه زمستانی را که نیاز به چاپ و تبلیغات نداشت همان‌جا بین بازیکنان تقسیم کردیم اما بقیه پوشاک مثل ۵ دست لباس تمرینی، ۲۰ دست لباس‌های بازی تا پایان لیگ و... را در همان دبی تحویل گرفتیم و به خود بازیکنان دادیم تا به تهران بیاورند. این‌طور نبود که این لباس‌ها را قایم کنیم یا بین وسایل قرار دهیم.» به هر حال به نظر می‌رسد با گذر زمان مشخص خواهد شد ادعای پرسپولیسی‌ها در این مورد درست بوده یا نه؛ آنچه مسلم است اگر واقعا سرخ‌ها قصد داشتند خودشان را به شیوه‌های ناسالم از پرداخت گمرکی معاف کنند، کارشان جای نقد جدی دارد، آن هم برای تیمی که تنها دو بازیکن خارجی‌اش بیشتر از یک‌ونیم میلیارد تومان دستمزد گرفته‌اند تا فقط روی نیمکت بنشینند!