چوب حراج بر دلار گران

یکی از عذاب‌هایی که همیشه هواداران فوتبال در ایران می‌کشند، بابت پول‌های مفتی است که عمدتا از سرمایه ملی خرج جذب بازیکنان خارجی ناکارآمد می‌شود. سال‌هاست که این جماعت می‌آیند، قرارداد گران‌قیمت می‌بندند، در بهترین نقطه تهران یا شهرستان‌ها ساکن می‌شوند و بدون کمترین بهره فنی، به کشورشان برمی‌گردند تا فاز دوم توفان را با شکایت به فیفا استارت بزنند! این وسط هم برنده اصلی همان دلال محترمی است که سالی چند صدمیلیون تومان پول به جیب می‌زند و حالش را می‌برد. در حالی که یک آموزگار چند نسل از کودکان و نوجوانان این مملکت را تربیت می‌کند و گاهی کل درآمد سالانه‌اش به ۲۰میلیون تومان هم نمی‌رسد، آقایان دلال با آوردن بازیکنان خارجی چند برابر این مبلغ را ظرف چند روز به جیب می‌زنند. جالب اینجاست که در خیلی از موارد کیفیت بازیکنان خارجی با رقم قراردادشان رابطه معکوس دارد؛ یعنی هرچقدر ارزان‌تر باشند، کارآیی‌شان بیشتر است!

رادو؛ یک کادو!

پرسپولیس در سه بازی اخیر ناچار شد به خاطر مصدومیت علیرضا بیرانوند، از رادوشوویچ درون دروازه استفاده کند. فعلا این گلر کروات عملکرد خوبی داشته و توانسته دروازه تیمش را بسته نگه دارد؛ به طوری که پرسپولیسی‌ها با خیال راحت به ادامه درمان بیرانوند تا رفع کامل آسیب‌دیدگی مشغول هستند و ممکن است در بازی با پدیده و ذوب‌آهن هم به او استراحت بدهند. نکته جالب اینجاست که از بین چهار بازیکن خارجی امسال پرسپولیس، رادو تنها مهره موثر این تیم بوده که البته به شکل قابل‌توجهی هم از سایرین ارزان‌تر است! آن‌طور که از اسناد سایت سازمان لیگ برمی‌آید، این دروازه‌بان تنها با دریافت ۱۰۰هزار دلار یعنی معادل ۳۶۰میلیون تومان پرسپولیسی شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که قرمزها برای جذب آنتونی گولچ ۶۶۰میلیون تومان هزینه کردند و استادان اوکراینی یعنی پریموف و یانسکی را هم به ترتیب با ۸۴۰ و ۹۰۰میلیون تومان به استخدام در آوردند!

مهاجم پیکان، نصف اوکراینی پرسپولیس

این روزها مهاجم نیجریه‌ای پیکان همه لیگ را عاصی کرده است. گادوین منشای پرتحرک و زهردار که در بازی با پرسپولیس هم حسابی خودی نشان داد، از هفته سوم در ترکیب پیکان قرار گرفته است. او در ۱۰بازی که برای این تیم انجام داده، ۵گل به ثمر رسانده که همه آنها هم در جریان بازی بوده است. منشا که تا اینجا یک پاس گل هم داده، تنها ۳۸۵میلیون تومان از پیکان دریافت می‌کند؛ مبلغی که ۴۵۵میلیون تومان کمتر از قرارداد پریموف اوکراینی در پرسپولیس است. حالا شما ببینید زیر پوست فوتبال این مملکت چه می‌گذرد؟