جنگ، بدون آتش‌بس!

دنیای اقتصاد: نه، این دعوا پایان ندارد. همه آنهایی که دل‌شان را خوش کرده بودند جنگ کی‌روش و برانکو با حسن مدیریت فدراسیون به پایان برسد و دو مربی کارآمد خارجی هر یک در نقطه‌ای از فوتبال ایران به آبادانی مشغول باشند، روز شنبه فهمیدند که از این خبرها نیست. مقارن با غروب آفتاب کم‌جان زمستانی، کارلوس کی‌روش بعد از جلسه با مهدی تاج در میان خبرنگاران حاضر شد و حرف‌های مهمی زد که یک توفان اساسی در فوتبال ایران راه‌انداخت.

در روزهایی که به نظر می‌رسید محرومیت استقلال و تراکتورسازی از جذب بازیکن در پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستان بزرگ‌ترین سیاهی ممکن است و هیچ حاشیه‌ای بالاتر از آن نمی‌تواند وجود داشته باشد، کی‌روش یادمان انداخت هیچ چیز در ایران «غیرممکن» نیست. او در جمع اصحاب رسانه مدعی شد از این به بعد بازیکنان پرسپولیس به اردوهای تیم‌ملی دعوت نخواهند شد، چرا که سه کیلو چاق‌تر از حد استاندارد هستند و با این اضافه‌وزن به کار تیمش نمی‌آیند. واضح است که کارلوس در مورد چه چیزی حرف می‌زند. او دقیقا کلیدواژه‌ای را تکرار می‌کند که برانکو یکی، دو ماه پیش به زبان آورده بود.

هنگام برگزاری اردوی تیم‌ملی در امارات، سرمربی پرسپولیس مدعی شد این اردو در باکسی خارج از تقویم فیفا نباید برگزار می‌شده و البته افزود بازیکنانش زمانی که از اردوهای ملی به باشگاه برمی‌گردند، دو تا سه کیلو اضافه‌وزن دارند. کی‌روش از این مساله برآشفت و درجا ملی‌پوشان پرسپولیس را به ایران برگرداند. او به همین مقدار هم بسنده نکرد و در بازگشت به تهران گفت از این به بعد شاگردان برانکو را فقط طبق مقررات فیفا به اردو فرا خواهد خواند. در شرایطی که همه فکر می‌کردند دست‌کم آتش‌بسی موقتی بر این جنگ حاکم شده، کی‌روش تیر خلاص را هم زد و درست شب بازی سرنوشت‌ساز سرخپوشان با تراکتورسازی مدعی شد بازیکنان پرسپولیس دیگر جایی در تیم او نخواهند داشت. خلاص!

شوک در اردوی پرسپولیس

تیم برانکو در حالی عصر دیروز برابر تراکتورسازی قرار گرفت که اردوی این تیم از غروب شنبه آشکارا تحت تاثیر اظهارات کی‌روش قرار داشت. بعد از خط و نشان کارلوس برای سرخ‌ها، چندتن از پیشکسوتان نامی پرسپولیس با ارسال پیام‌هایی به دلجویی از بازیکنان این تیم پرداختند. علی کریمی اولین نفری بود که به ملی‌پوشان پرسپولیس پیام داد و البته ساعاتی قبل از بازی دیروز هم با حضور در اردوی این تیم، سعی کرد به سرخپوشان روحیه بدهد. به علاوه مهدی مهدوی‌کیا هم که به ندرت خودش را درگیر منازعات حاشیه‌ای می‌کند، با ارسال دو پست در صفحات رسمی خودش و آکادمی کیا به بازیکنان پرسپولیس انرژی داد. همچنین مهرداد میناوند، زادمهر و جعفر کاشانی هم از دیگر چهره‌هایی بودند که با ابراز نگرانی از احتمال افت روحی بازیکنان کلیدی پرسپولیس، به پشتیبانی از آنها برخاستند. آنچه مسلم است اینکه پرسپولیس این روزها مسابقات بسیار مهمی در پیش دارد. بعد از بازی دیروز با تراکتورسازی، آنها داربی تهران، مسابقه با سپاهان و نفت تهران و سه بازی فشرده در لیگ قهرمانان آسیا را در پیش دارند که حضور موفق در آنها تمرکز کامل همه بازیکنان را می‌طلبد. با این وجود این تقابل اخیر ممکن است به شکل توامان به منافع پرسپولیس و تیم‌ملی لطمه وارد کند.

تاج؛ تنها مرد امیدوار!

در روزهایی که تقریبا همه از برقراری صلح پایدار بین کی‌روش و برانکو ناامید شده‌اند، مهدی تاج تنها مرد امیدوار معرکه است! رئیس فدراسیون فوتبال که به‌خاطر اتفاقات و سردرگمی‌های اخیر مجموعه تحت امرش با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده، دیروز لب به سخن گشود و ابراز امیدواری کرد راه بازگشت پرسپولیسی‌ها به تیم‌ملی هموار شود. تاج در این مورد گفته است: «با رفع گلایه‌های کی‌روش، زمینه استفاده بازیکنان تیم پرسپولیس را فراهم خواهیم کرد. از همه ظرفیت‌های باشگاه‌ها برای صعود به جام‌جهانی استفاده می‌کنیم، چرا که پرسپولیس با میلیون‌ها هوادار، همیشه حامی تیم‌ملی فوتبال بوده است. همچنین پیگیری می‌کنیم که برنامه‌های قبلی تیم‌ملی در دور دوم همانند دور اول باشد و اردوها و مسابقات دوستانه‌ای را نیز در نظر خواهیم داشت.» اما آیا ما هم می‌توانیم به اندازه تاج به این موضوع خوشبین باشیم؟ شاید نه؛ چه اینکه از یاد نبرده‌ایم او تا همین چند روز پیش اصرار داشت صلح و آرامش بر رابطه کی‌روش با فوتبال ایران حاکم شده، اما خیلی زود نقیضش را دیدیم!