استقلال با علیرضا منصوریان روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد. شاید در آستانه برگزاری دو بازی حساس با السد و پرسپولیس، هیچ‌چیز نمی‌توانست بهتر از کسب سه پیروزی درخشان پیاپی حال آبی‌ها را جا بیاورد؛ به‌خصوص که حالا علیمنصور کمی هم دقیق‌تر ترکیب تیمش را شناخته و می‌داند در مصاف با رقیب قطری باید با کدام اسکلت به میدان برود. نکته امیدوارکننده برای استقلالی‌ها اما خط آتش بی‌مهار این تیم است. شاگردان منصوریان در تبریز و برابر ماشین‌سازی برای چهاردهمین بازی متوالی موفق به گشودن دروازه حریف شدند. آنها با سه گلی که در این بازی به ثمر رساندند، تعداد گل‌های زده خود را به عدد۲۹ رساندند و فعلا عنوان بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند.

منصوریان بهتر از خودش

علیرضا منصوریان امسال در فاز هجومی بهتر از نفت تهران عمل کرده است. فصل گذشته تیم علیمنصور در پایان هفته بیستم فقط ۲۱گل به ثمر رسانده بود. آنها در ۱۰بازی آخر فصل هم ۹گل دیگر زدند تا جمعا به عدد۳۰ برسند. این در حالی است که تیم امسال منصوریان ۲۹گل زده و با به ثمر رساندن یک گل دیگر با کل گل‌های فصل قبل نفت برابری خواهد کرد. البته بد نیست بدانید استقلال منصوریان هنوز نتوانسته در این زمینه از استقلال مظلومی سبقت بگیرد، چرا که پارسال هم آبی‌ها تا پایان هفته بیستم ۲۹گل زده بودند؛ یعنی درست به اندازه امسال!

پرسپولیس و یک تیم دیگر

امسال در لیگ و جام حذفی همه تیم‌ها از استقلال گل خورده‌اند غیر از دو تیم. در مسابقات لیگ، این فقط پرسپولیس بود که در هفته ششم موفق شد دروازه‌اش را به روی استقلال بسته نگه دارد. غیر از دربی، آبی‌ها در همه مسابقات گل زده‌اند که در نوع خودش جالب است. همچنین در دیدارهای جام حذفی هم تنها صبای قم موفق شد مقابل خط آتش تیم منصوریان ایستادگی کند. این بازی در طول ۱۲۰دقیقه به تساوی بدون گل انجامید، اما استقلال در پنالتی‌ها برد و صعود کرد.

مورد عجیب کاوه رضایی

امسال بهترین و موثرترین مهاجم استقلال کاوه رضایی بوده است؛ بازیکنی که ۶گل زده و ۶پاس گل هم داده است. با این وجود جالب‌است که برترین گلزن استقلال در پرگل‌ترین پیروزی‌های فصل این تیم گل نزده. آبی‌ها امسال دو برد سه بر صفر در خانه نفت آبادان و ماشین‌سازی داشته‌اند که کاوه در اولی گل نزد و در دومی اصلا بازی نکرد. شاید عدم تاثیر او و حتی مهره‌هایی مثل محسن کریمی و جابر انصاری روی قدرت خط حمله استقلال نشان می‌دهد ساختار هجومی این تیم متکی به فرد نیست.

راه مبارزه با السد از زبان استیماچ

ایگور استیماچ سرمربی پیشین تیم ملی کرواسی و سپاهان و سرمربی حال حاضر الشحانیه که آخرین دیدار آنها برابر السد روز پنج‌شنبه برگزار شد، در گفت‌وگو با ورزش سه درباره السد، حریف روز سه شنبه استقلال نکات گوناگونی را مطرح کرده که مطمئنا این نکات می‌تواند به آشنایی استقلال با تیم قطری کمک کند. استیماچ و الشحانیه توانستند با استفاده از نقاط ضعف السد و کنترل نقاط قوت این تیم با وجود تفاوت معنادار بازیکنان دو تیم، السد را متوقف کنند.در تحلیل او آمده: سفیدهای قطری نیز مانند بسیاری از تیم‌های دنیا با سیستم متداول ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کنند. در ترکیب این تیم در آخرین دیدار پیش از نبرد با استقلال، پدرو کوریا و ابراهیم عبدالحمید در مرکز خط دفاعی قرار داشتند و حمد اسماعیل و عبدالکریم حسن در دو سمت خط دفاعی بازی می‌کنند. یاسر یحیی و سالم الحجری دو هافبک دفاعی این تیم بودند تا ژاوی به‌عنوان هافبک پشت مهاجم مثلث میانه میدان این تیم را تکمیل کند. علی اسد و حمزه سنحاجی بازیکن تازه وارد این تیم بال‌های چپ و راست السد به شمار می‌روند و بغداد بونیاح تک مهاجم این تیم خواهد بود:

ضعف السد، قوت استقلال

ضربات ایستگاهی، یکی از نقاط ضعف السد به شمار می‌رود که در این فصل گل‌های زیادی را با توجه به این ضعف دریافت کردند. روزهای پیش از بازی السد و الشحانیه شاگردان استیماچ تمرینات زیادی را در این باره پشت‌سر گذاشتند تا بتوانند با این حربه دروازه حریف را باز کنند.

مشکل فضای میان خط دفاعی و میانی

ژاوی در استفاده از فضای میان خط دفاعی و میانی تیم‌ها تبحر بالایی دارد و اگر آبی‌ها نتوانند در این بازی نظم سازمان دفاعی خود را رعایت کنند، قطعا توسط ژاوی تنبیه خواهند شد. ژاوی در اکثر دقایق بازی با استفاده از مهارت‌های حمزه سنحاجی در سمت راست، به این فضاها حمله می‌کند و آبی‌ها باید بسیار مواظب این موضوع باشند. ژاوی پیش از این در تیم سابق خود یعنی بارسلونا هم از فضای میان خط دفاعی حریفان استفاده کرده و گل‌های حساسی برای تیمش به ثمر رسانده است.

پورعلی گنجی، مهره تاثیرگذار در دفاع

مدافع اصلی السد که همواره از سوی رسانه‌ها و بازیکنان السد به دلیل مهارت‌های بالای این بازیکن به او احترام گذاشته می‌شود. پورعلی‌گنجی بازیکنی است که غیبت او در ترکیب السد کاملا ملموس است و زمانی که مهره اصلی این تیم در خط دفاعی غایب است، السد بسیار آسیب پذیر است.