استفاده از برجام به سود  ورزش

مسابقه بین‌المللی دوی پارس صبح دیروز در مسافت‌های ۱۰، ۲۱ و ۴۲ کیلومتر در تهران برگزار شد. مسابقاتی که به‌دلیل تعدد ورزشکاران از کشورهای دیگر از اهمیت زیادی برخوردار بود. مسابقات با درخشش نماینده‌های ایران همراه بود. در ۱۰ کیلومتر حسین کیهانی به مقام نخست رسید و در دوی ۲۱ کیلومتر برزی زودتر از سایرین از خط پایان عبور کرد. همچنین در مسافت‌ ۴۲ کیلومتر محمدجعفر مرادی دونده المپیکی ما که در رقابت‌های ۲۰۱۶ ریو نیز حضور داشت، قهرمان شد. این مسابقه با حضور ۲۰۰ دونده از ۴۰ کشور جهان و ۵۰۰ دونده ایرانی برگزار شد. نکته عجیب اینکه مسیر دوی ۴۲ کیلومتر پیاده ‌روی کمتر از مقدار تعیین شده بود.

در واقع تمامی دوندگان مسیر ۴۰ کیلومتری را دویده‌اند و اگر رکورد جدیدی در این ماده ثبت شود تنها در بخش ۴۰ کیلومتر است نه ۴۲ کیلومتر. محمدجعفر مرادی که سابقه حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو را دارد بعد از پایان رقابتش در دو ۴۲ کیلومتر بین‌المللی پارس با خبرنگاران مصاحبه نکرد! رقابت‌های بخش بانوان نیزعصر دیروز دور دریاچه آزادی برگزارشد. به گزارش «ایسنا» مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه رقابت‌های دوی بین‌المللی پارس تهران گفت: «از صبح با حضور گسترده مردم و ورزشکاران روبه‌رو شدیم و به نظرم شروع خوبی برای این رقابت‌ها بود. این رقابت‌ها هم در بخش بانوان و هم در بخش مردان با حضور ۲۰۰ ورزشکار از ۴۰ کشور و همچنین ۵۰۰ ورزشکار ایرانی انجام شد. خوشبختانه برگزاری این رقابت‌ها بسیار خوب بود و حضور مردم و همچنین نظم حاکم بر این رقابت‌ها قابل قبول است.» وزیر ورزش و جوانان نقش برجام را در برگزاری این مسابقه پررنگ دانست و گفت:‌ «امیدوارم بعد از برجام که جامعه ورزش دنیا دوست دارد تعامل زیادی با ایران داشته باشد استفاده لازم را از شرایط موجود داشته باشیم و بتوانیم برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های کشورهای دیگر برای توسعه ورزش‌مان به خوبی استفاده کنیم تا هم در بخش قهرمانی و هم همگانی پیشرفت کنیم.» سلطانی‌فر درباره اینکه قرار بود مسابقات به صورت میکس برگزار شود، گفت: «اصلا چنین چیزی صحت ندارد و از ابتدا صحبتی مبنی بر مسابقه دادن بانوان با آقایان مطرح نبود.»

مجوز حضور آمریکایی‌ها صادر شده بود

اما یکی از حواشی این مسابقه غیبت دوندگان آمریکایی بود. رئیس فدراسیون دو ومیدانی در این مورد توضیح داده است. مجید کیهانی در این خصوص گفت: «برای اولین‌بار بود که این رقابت‌ها در تهران برگزار می‌شد و ما میزبان ورزشکارانی از بیش از ۴۰ کشور دنیا بودیم. شورای برون مرزی برای همه کشورها مجوز صادر کرده بود و هیچ محدودیتی وجود نداشت اما پروسه ویزا دادن، شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از ورزشکاران ثبت‌نامی خودشان با مشکلی روبه‌رو شده باشند اما یک دونده ایرانی‌الاصل که مقیم آمریکا بود در این رقابت‌ها حضور داشت.» او درباره مشکلاتی که در برگزاری رقابت‌ها وجود داشت، گفت:‌ «قطعا در هر مسابقه‌ای نقاط ضعف وجود دارد اما همه می‌دانند این تجربه اول ما بود و وجود چنین ضعف‌هایی طبیعی است.»