ناگهان در«دبه»  باز شد !

دنیای اقتصاد- رسول بهروش: پرسپولیس از نظر فنی شرایط خوبی دارد. مدافع عنوان قهرمانی فصل جدید را هم با بردی مطمئن آغاز کرد و حالا در تقویم مرداد ماه فرصت دارد با انجام چند بازی دیگر برای مسابقه سرنوشت‌ساز با الاهلی عربستان به اوج آمادگی برسد. با این همه اما، پرامیدترین و متوازن‌ترین پرسپولیس ۲۰سال گذشته، با مشکلات حاشیه‌ای عجیبی دست به گریبان شده که در صدر آنها، معضلات مالی به چشم می‌خورد. بازیکنان از اینکه پاداش قهرمانی فصل قبل و صعود در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت نکرده‌اند شکایت دارند و باشگاه هم حق را به آنها می‌دهد، اما مساله اینجا است که فعلا پولی برای پرداخت در بساط نیست. درست در همین اوضاع و احوال اما، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین پرونده‌های خارجی تاریخ پرسپولیس هم به نقطه پایان رسیده و گرهی تازه بر ریسمان باشگاه انداخته است. دیروز علی‌اکبر طاهری رسما تایید کرد حکم طلب دستیاران مانوئل ژوزه به تهران رسیده و باشگاه ظرف چند روز آینده باید ۴۰۰هزار یورو بابت این پرونده بپردازد. این تازه غیر از طلب خود مانوئل است که احتمال می‌رود تا سه برابر بیش از این رقم باشد. رای نهایی آن پرونده نیز به‌زودی به تهران خواهد رسید تا باشگاه پرسپولیس در مخمصه‌ای بزرگ گرفتار شود. آنها فقط کمتر از یک ماه فرصت خواهند داشت بین پنج تا هشت میلیارد تومان پول نقد به حساب طلبکاران پرتغالی واریز کنند و از خطر کسر امتیاز و محرومیت از نقل‌وانتقالات جان به در ببرند.

داستانی که امروز به نقطه پایان رسیده، درست پنج سال پیش شروع شد. در میانه‌های لیگ دوازدهم، محمد رویانیان که مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس بود تصمیم گرفت مانوئل ژوزه و دستیارانش را اخراج کند. آنها قراردادهای گران‌قیمتی داشتند و مردم هم نگران عاقبت این تصمیم بودند، اما مهم‌ترین آدم این پرونده ابدا نگران نبود. شخص رویانیان در آن زمان به دفعات مصاحبه کرد و گفت اخراج ژوزه هیچ پیامدی برای باشگاه نخواهد داشت. او روز ۲۱‌آذر ۹۱ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در این مورد گفت: «دبه را برای همین موقع‌ها گذاشته‌اند؛ مگر عقلم کم است که ۸ میلیارد تومان به یک مربی پول بدهم؟» او همچنین روز هشتم دی‌ماه همان سال در تشریح موفقیت بزرگش(!) در زمینه اخراج مربی پرتغالی در مصاحبه‌ای دیگر مدعی شد: «گفتم مانوئل طوری اخراجت می‌کنم که حال کنی!»

حالا اما رسیده‌ایم به ته خط؛ به جایی که رویانیان رفته، مدیران منتصب‌کننده او هم رفته‌اند و حتی دولت مورد نظر هم تغییر کرده، اما ناگهان در «دبه» باز شده و مصیبتش برای پرسپولیس و هوادارانش مانده. تیمی که در حال سپری کردن یک فصل درخشان و پرامید است، حالا باید تاوان ناشی‌گری مدیران ارشدی را بپردازد که رویانیان را برای اداره یک باشگاه ورزشی برگزیدند و چنین میراثی به جا گذاشتند؛ درست مثل آنها که چند صباح بعدتر حمیدرضا سیاسی ناشناس را مدیرعامل پرسپولیس کردند تا نامبرده ظرف کمتر از ۱۰۰روز مسوولیتش در این باشگاه، یک فقره بدهی سه‌ونیم میلیاردی به علی دایی و یک فقره غرامت‌خواهی ۲۵میلیارد تومانی بابت قطع همکاری با بهنام پیشرو برای پرسپولیس به ارث بگذارد. امروز رویانیان کجاست؟ سیاسی کجاست؟ اصلا وزرای سابق ورزش کجا هستند؟ در این معرکه، فقط پرسپولیس بینوا مانده با دولتی که نه واگذارش می‌کند، نه خرجش را می‌دهد و نه تعهدی در قبال بدهی‌های پیشین آن دارد؛ بدهکاری‌هایی که مدیران برگزیده خودش بر این باشگاه مردمی تحمیل کردند و کمرش را شکستند .