رنگ سرخ حماسه

دنیای اقتصاد: بالاخره روز موعود فرا رسید؛ مهم‌ترین شب زندگی فوتبالی هواداران پرسپولیس در چیزی حدود ۲۰سال گذشته؛ شبی که پرسپولیس بعد از دو دهه بار دیگر فرصت حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا و آزمودن بخت خودش برای کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را خواهد داشت. هیچ چیز غیرممکن نیست. شاید سخت باشد، اما مطلقا غیرممکن نیست. بازی رفت با الاهلی به وضوح نشان داد دژ حریف عربستانی تسخیرناپذیر نیست. پرسپولیس در آن مسابقه بیش از هر چیز دیگری مقهور گل زودهنگام و دقیقه دومی الاهلی شد. فکرش را بکنید؛ تیمی که دو ماه تمام با خودش حساب و کتاب کرده بود که چون در این مسابقه به‌عنوان میزبان در زمین حاضر است به هیچ‌وجه نباید گل بخورد، بلافاصله بعد از سوت آغاز دیدار گل خورد.

همین مساله مثل هوک سنگینی که روی صورت یک بوکسور می‌نشیند، پرسپولیس را گیج و مبهوت کرد. قهرمان ایران خیلی سعی کرد خودش را در زمین پیدا کند، اما این اتفاق تا پایان نیمه اول محقق نشد. در آغاز وقت دوم، دریافت یک گل دیگر بر خلاف جریان بازی همه چیز را بدتر کرد و کابوس حذف را پیش روی سرخ‌ها گذاشت، اما برانکو با آن سه تعویض همزمان تاریخی‌اش یک بازگشت رویایی را رقم زد. در آن قریب به نیم ساعتی که سرخپوشان با سه نیروی تازه‌نفس‌شان به سمت دروازه حریف یورش می‌بردند، به خوبی روشن شد ساختار دفاعی الاهلی تا چه حد آسیب‌پذیر است. بچه‌ها آن روز دو گل زدند و دو فرصت عالی دیگر را هم از دست دادند تا تعیین نتیجه قطعی به امشب موکول شود؛ امشب که شب اصلاح اشتباهات است، امشب که باید نقاط ضعف را دور ریخت و نقاط قوت را پررنگ کرد.

خوبی بازی برگشت این است که روی کاغذ الاهلی عربستان میزبان آن است، پس نماینده ایران استرس رد و بدل شدن گل را ندارد. امشب هر چقدر توپ‌های بیشتری وارد دروازه طرفین شود، به سود پرسپولیس خواهد بود. تیم ما باید با هر نتیجه‌ای ولو با حداقل فاصله برنده باشد تا به دور بعد برسد. راه دیگرش هم ثبت نتیجه مساوی ۳-۳ یا پرگل‌تر از آن است. توجه داشته باشید که براساس قوانین مضحک کنفدراسیون فوتبال آسیا که فقط در این منطقه و البته کونکاکاف به اجرا گذاشته می‌شود، در چنین مسابقاتی گل‌های زده تیم میهمان در وقت‌های اضافی در زمین میزبان ارزش مضاعف ندارد. پس اگر تیم ما فرضا بازی را با نتیجه مساوی ۲-۲ به پایان برساند و دو تیم در وقت‌های اضافی به نتیجه ۳-۳ رضایت بدهند، بازی به پنالتی کشیده خواهد شد!

با این وجود پرسپولیس آنقدر توانایی دارد که کار را در همان جریان مسابقه تمام کند؛ به‌خصوص که از امارات خبر می‌رسد روحیه بازیکنان ایرانی بسیار خوب است و آنها مصمم به صعود هستند. ما یک بار برابر این تیم غافلگیر شده‌ایم و حالا می‌دانیم که باید مراقب بود. این مزیت تیم ماست نسبت به حریف عربستانی که البته امتیاز کمی هم نیست. چه پرسپولیس و چه برانکو، انبان‌شان مملو از افتخارات داخلی است، اما کیسه دستاوردهای بین‌المللی آنها تا حدودی خالی به‌نظر می‌رسد. پرسپولیس پرافتخارترین تیم ایران در مسابقات داخلی است، اما در آسیا فقط یک جام در جام برده، برانکو هم در کشورهای مختلف سابقه قهرمانی دارد، اما در تورنمنت‌های بین‌المللی به‌عنوان سرمربی کار چندانی از پیش نبرده. پس این یک فرصت همزمان برای یک تیم محبوب و یک مربی دوست‌داشتنی است که برای جبران کاستی‌های کارنامه‌شان بجنگند. آیا سرخ‌ها قدر این موقعیت را خواهند دانست؟

شروع با نام‌آشناها

به‌نظر می‌رسد پرسپولیس بازی امشب را با ترکیبی از بازیکنان نام‌آشنایش شروع کند. گفته می‌شود غیبت جلال حسینی در این دیدار قطعی است، بنابراین شانس فیکس شدن ماهینی در چپ و محرمی در راست افزایش خواهد یافت. البته شاید هم برانکو صادق محرمی را به تاوان عملکرد ضعیفش در مسابقات اخیر روی نیمکت بنشاند و مثلا از مصلح یا ربیع‌خواه در سمت چپ خط دفاعی استفاده کند. در میانه میدان و خط حمله اما مسلمان، احمدزاده و طارمی بعد از تلنگری که در بازی رفت خوردند حواس‌شان را جمع کرده‌اند و در دیدار برابر گسترش‌فولاد هم نمایش درخشانی ارائه دادند. امشب این ترکیب در کنار علی علیپور و وحید امیری کار را شروع می‌کنند تا بشار رسن، گادوین منشا و سیامک نعمتی از روی نیمکت منتظر فرصتی برای حضور در زمین باقی بمانند. انتظار می‌رود بازی در ابوظبی با حضور هواداران ایرانی پرشمار برای پرسپولیس آسان‌تر از عمان از کار در بیاید. دمای هوای ابوظبی امشب حوالی ۳۳درجه خواهد بود که خیلی طاقت‌فرسا نیست. بازی سرنوشت‌ساز پرسپولیس ایران و الاهلی عربستان امشب از ساعت ۱۹:۴۵ به وقت تهران آغاز خواهد شد. حریف احتمالی نماینده کشورمان در دیدار نیمه‌نهایی هم ساعات پایانی دیشب از دل بازی الاهلی عربستان و العین امارات در عربستان مشخص شد.