ایران به‌دنبال عبور از ایتالیا

رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ قاره‌ها از ۲۱ تا ۲۶ شهریور به میزبانی ژاپن و در دو شهر ناگویا و اوزاکا برگزار می‌شود. تیم‌ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود در مسابقات جام قهرمانان بزرگ جهان در ژاپن، امروز و از ساعت ۱۱:۱۰ به وقت ایران به مصاف تیم‌ملی ایتالیا، نایب قهرمان بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو خواهد رفت. این رقابت‌ها با حضور تیم‌های ایران از آسیا، آمریکا از آمریکای شمالی، فرانسه از اروپا، برزیل از آمریکای جنوبی و ایتالیا با سهمیه وایدکارت فدراسیون جهانی به همراه ژاپن میزبان برگزار می‌شود. دردو روز نخست این مسابقات یعنی روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریورماه، شش دیدار در شهر ناگویا انجام می‌شود و پس از یک روز استراحت برای تیم‌های شرکت‌کننده، در سه روز دیگر نیز ۹ مسابقه در شهر اوزاکا در روزهای ۲۴ تا ۲۶ شهریورماه برگزار خواهد شد.

تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا تاکنون ۱۶ بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران پنج برد و سهم ایتالیا ۱۱ پیروزی بوده است. نخستین پیروزی ایران مقابل ایتالیا، در پنجمین رویارویی دو تیم و نخستین سال حضور ایران در لیگ جهانی رقم خورد. ایران در خاک ایتالیا این تیم را ۳ بر یک شکست داد؛ بردی که هیچ‌گاه از خاطره والیبال‌دوستان ایرانی پاک نمی‌شود. ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران در گفت‌وگو با سایت فدراسیون والیبال درباره این بازی گفت: «بازی اول تیم ایران برابر ایتالیا است. آخرین بازی که برابر ایتالیا قرار گرفتیم در لیگ جهانی بود که با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب شدیم. در اینجا فرصت دیگری برای ایران فراهم شده تا بهتر بازی کنیم و نتیجه قبلی را جبران کنیم. باید مثل مسابقات انتخابی جهان در اردبیل بازی کنیم تا نتایج بهتری کسب کنیم، نه مثل بازی (لیگ جهانی) در ایتالیا.

برای تیم‌ملی والیبال ایران روز بزرگی است و بازی مهمی هم برابر ایتالیا که یکی از بهترین تیم‌های جهان است، داریم. ایتالیا نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو است. درست است که ایتالیا در جام قهرمانان بزرگ جهان دو بازیکن مهم خود (زایتسف و خوآنتورینا) را در اختیار ندارد، اما سایر بازیکنان ایتالیا از توان بالایی برخوردارند. ایتالیا تیم قدرتمندی است. تمام تلاش خود را می‌کنیم و به کسب بهترین نتیجه امیدواریم.» بلنجینی، سرمربی تیم‌ملی والیبال ایتالیا نیز درباره این مسابقات و حریفان گفت: «ما این شانس را داشتیم که عملکردمان را تقویت کنیم. مسابقات جام قهرمانان بزرگ قاره‌ها کاملا رسمی بوده و برای ما بسیار مهم است که یک بازگشت داشته باشیم.می‌دانیم که با تیم‌های بسیار قوی بازی خواهیم داشت و باید تلاش خود را برای ارائه بهترین نمایش انجام دهیم.»

بازیکنان تیم‌ملی والیبال ایران نیز شرایط این تورنمنت را به‌خوبی درک کرده و همه امیدوار به انجام بازی خوب در این مسابقات هستند. امیر غفور پشت خط زن تیم‌ملی والیبال ایران درخصوص این مسابقات و بازی اول با ایتالیا گفت: «تیم ایران از نظر آمادگی و هماهنگی، شرایط بسیار خوبی دارد و با تمرینات چند ماه اخیر به اوج آمادگی رسیده است. امیدوارم بتوانیم در این رقابت‌ها تاکتیک‌های تمرینی تیم را به خوبی به نمایش بگذاریم و نتیجه خوبی نیز بگیریم. تیم‌های شرکت‌کننده در جام قهرمانان بزرگ جهان در بهترین شرایط خود در مسابقات حضور می‌یابند و این موضوع برای تیم ایران نیز صدق می‌کند.»

غفور درباره ایتالیا نخستین حریف ایران در این رقابت‌ها گفت: «مسابقه با ایتالیا برای تیم ایران بسیار مهم است، زیرا هم نخستین مسابقه ایران در این تورنمنت مهم است و هم ایتالیا یکی از حریفان اصلی در مسیر کسب مدال محسوب می‌شود. در مجموع امیدوارم با شرایط متفاوتی نسبت به لیگ جهانی با این تیم بازی کنیم.» مجتبی میرزاجانپور دریافت‌کننده تیم‌ملی والیبال ایران ازشناخت نسبت به این تیم گفت: «با ایتالیا در لیگ جهانی هم بازی کردیم و شناخت خوبی از این تیم داریم. از سوی دیگر در لیگ جهانی مغلوب شدیم و هم‌اکنون انگیزه بسیار خوبی برای شکست ایتالیا داریم. امیدوارم با شکست ایتالیا، شروع خوبی در این رقابت‌ها داشته باشیم.» دومین بازی تیم کشورمان فردا برابر تیم آمریکا برگزار خواهد شد.