خط به خط با مصائب رنگارنگ

  دروازه‌بانی که «نه» نمی‌گوید

نقطه قوت تیم‌ملی در ماه‌های گذشته، حالا به یک نقطه ضعف اساسی و پاشنه آشیل تمام عیار تبدیل شده است. درحالی‌که تیم‌ملی کشورمان با علیرضا بیرانوند می‌رفت تا بدون گل خورده مسابقات مقدماتی جام‌جهانی را به پایان برساند، دروازه این تیم در بازی آخر برابر سوریه دو بار باز شد. این انگار به منزله شکستن طلسم بیرانوند بود؛ چه اینکه از آن به بعد این دروازه‌بان انواع و اقسام گل‌ها را دریافت کرد. او در تیم باشگاهی‌اش ظرف ۹روز و طی سه بازی با پیکان، سپاهان و الهلال عربستان ۷گل دریافت کرد تا تردیدها در مورد او به اوج برسد. کار به جایی رسیده است که اخیرا در تمرینات پرسپولیس هواداران از برانکو خواسته‌اند فعلا رادوشوویچ را بازی بدهد! باید صبر کرد و دید در بازی امروز ایران و توگو، کارلوس کی‌روش بیرانوند را فیکس می‌کند یا نه؟

 

  قلب خط دفاعی نمی‌تپد

در خط دفاعی تیم‌ملی هم اوضاع چندان به سامان نیست. دو بازیکن اصلی ما را در این پست دو ستاره مسن تشکیل می‌دادند که در حالت طبیعی هم در مورد رسیدن هر دوی آنها به جام‌جهانی تردیدهایی وجود داشت، اما حالا با مصدومیت‌های عجیب هم مواجه شده‌اند. پژمان منتظری برای دومین بار در دو سال اخیر با مصدومیت کتف مواجه شده و زیر تیغ جراحی رفته است. حداقل دوران غیبت او چهار ماه تخمین زده می‌شود و معلوم نیست این بازیکن در بازگشت به میدان کیفیت سابق را داشته باشد. جلال حسینی هم این روزها با آسیب‌دیدگی مبهمی دست به گریبان است که واقعا خود او و پرسپولیسی‌ها را کلافه کرده. جلال دو فصل پیش هم در نفت با چنین مصدومیتی مواجه شد و به هر حال سن و سال او طوری است که نمی‌توان برای پروژه‌های مهم و فشرده‌ای مثل جام‌جهانی روی این بازیکن حساب کرد. همچنین در خط دفاعی رامین رضاییان هم وضعیت بدی دارد. او که یکی از مهره‌های کلیدی ما در مقدماتی جام‌جهانی بود، فعلا در تیم قعرنشین لیگ بلژیک نیمکت‌نشین شده است.

 

  وضعیت نامناسب هافبک‌ها

در خط میانی تیم‌ملی هم مشکلات قابل توجهی داریم. سعید عزت‌اللهی که بازیکن فیکس و مورد اعتماد کارلوس کی‌روش در پست هافبک دفاعی بود، با حکم فیفا بازی اول ایران در جام‌جهانی را از دست داده و این مساله معادلات فنی کارلوس را به هم خواهد ریخت. همچنین مسعود شجاعی هم دیگر بازیکنی است که فعلا به تیم‌ملی دعوت نمی‌شود و با توجه به حواشی موجود، کلا هم بعید است تا جام‌جهانی به اردو فرا خوانده شوند. ظاهرا دوران او در تیم‌ملی به پایان رسیده و از امروز سامان قدوس رسما جای این بازیکن را خواهد گرفت. به علاوه باید به اشکان دژاگه اشاره کرد که بیش از یک سال است بازی باشگاهی درست و حسابی انجام نداده و این مساله به‌ویژه روی آمادگی فیزیکی او تاثیر منفی دارد. اشکان ماه‌هاست که تیم ندارد، هرچند امید می‌رود در ماه‌های باقی‌مانده او بتواند وضعیتش را از این نظر بهبود ببخشد.

 

  گل‌نزن، سکونشین و محروم!

مشکلات موجود در خط حمله تیم‌ملی هم کل این پکیج را کامل می‌کند. حتما می‌دانید که مهدی طارمی به تازگی چهار ماه محروم شده و محرومیت او کمتر از سه ماه پیش از شروع مسابقات جام‌جهانی به پایان می‌رسد. همچنین کریم انصاری‌فرد هم در المپیاکوس وضعیت بسیار بدی دارد و مدت‌ها است که فقط روی سکو می‌نشیند. ابتدای فصل به او حتی پیشنهاد تغییر تیم هم داده شد، اما کریم نپذیرفت و ماند تا بجنگد، اما فعلا اوضاع برای او خوب پیش نمی‌رود. به اینها اضافه کنید داستان سردار آزمون را که این فصل به شدت افت کرده؛ بازیکنی که ۶۰۰دقیقه گل نزدنش در لیگ روسیه صدای رسانه‌های این کشور را هم در آورده است. این روزها تنها خبری که در مورد سردار به گوش می‌رسد، مناقشه‌های شدید، عجیب و پایان‌ناپذیر او با فدراسیون اسب‌دوانی در مورد اسب شخصی‌اش است. آیا این فضا برازنده مهاجم اول ایران است؟