روز حبس نفس

چرا پرسپولیس باید ببرد؟

پرسپولیس این بار برای پیروزی در دربی انگیزه‌های موجه زیادی دارد. آنها همین اواخر از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و مشکلات مربوط به محرومیت طارمی و باشگاه هم همه چیز را پیچیده کرده. در این شرایط قطعا هیچ چیز مثل کسب یک پیروزی شیرین در شهرآورد نمی‌تواند به اصطلاح «همه چیز را بشورد و پایین ببرد!» تنها فرمول کوتاهی که به‌طور همزمان می‌تواند همه کاراکترهای منفی ذهن سرخپوشان مثل الهلال، عمر خربین، ریزه‌اسپور و قلیان را بی‌اثر کند، پیروزی در بازی امروز است. به علاوه برانکو که پیش از این در دربی‌ها بی‌شکست باقی مانده بود، آخرین شهرآورد را باخته و این بازی برای او جنبه حیثیتی دارد. البته که ایوانکوویچ هنوز در بالاترین سطح از محبوبیت و مقبولیت قرار دارد، اما تکرار ناکامی احتمالی در دربی و افزوده شدن آن به حذف از آسیا باعث می‌شود وضعیت برانکو اندکی به خطر بیفتد. پس پرسپولیس و مربی‌اش امروز برد می‌خواهند.

 چرا استقلال باید ببرد؟

دو سال است که استقلال گرانترین تیم ایران را می‌بندد، اما نتایج چندان خوبی نمی‌گیرد. آنها فصل نامطلوب قبلی را صرفا در هوای پیروزی در دربی پشت‌سر گذاشتند؛ چه اینکه به آن نایب‌قهرمانی با فاصله امتیازی وحشتناک با پرسپولیس هم نمی‌شد زیاد افتخار کرد. حالا هم دربی می‌تواند همان کار را بکند؛ آن هم برای تیمی که فقط با ۴ گل زده در ۹بازی، ناباورانه ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد. به علاوه هنوز برای رسیدن به کورس قهرمانی هم دیر نشده. مشکل استقلال پارسال این بود که دربی برگشت را برد و دیر اوج گرفت، اما اگر آنها امسال دربی رفت را ببرند و زودتر روند صعودی‌شان را شروع کنند، قطعا می‌توانند به کورس قهرمانی هم برسند. برای وینفرد شفر هم پیروزی در دربی یک شاه‌کلید طلایی است. او با چنین دستاوردی می‌تواند ظرف کمتر از یک ماه، تنها شاهکار منصوریان در استقلال را تکرار کند و فضایی بسازد که دیگر دل هیچ‌کس برای سرمربی پرحاشیه قبلی تنگ نشود. به علاوه بردن در دربی به شفر کمک می‌کند جایگاهش را روی نیمکت استقلال تثبیت کند؛ تیمی که سخت و بعد از سال‌ها به یک مربی خارجی اعتماد کرده و برای حفظ این اعتماد، باید خیلی زود یک نشانه قوی ببیند.

مجهولات پرسپولیس

بخش زیادی از ترکیب پرسپولیس برای بازی امروز کاملا قابل پیش‌بینی است. آنها درون دروازه علیرضا بیرانوند را دارند، در خط دفاعی بازی را با جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، حسین ماهینی و محمد انصاری شروع می‌کنند، در مقابل خط دفاعی کمال کامیابی‌نیا را به‌عنوان هافبک تدافعی در اختیار دارند و در خط حمله با علی علیپور و گادوین منشا استارت خواهند زد. این وسط تنها تکلیف سه هافبک بازیساز و تهاجمی پرسپولیس روشن نیست. همه می‌دانند که وحید امیری به‌عنوان وینگر چپ فیکس خواهد بود، اما برای دو پست دیگر چهار گزینه وجود دارند؛ محسن مسلمان، بشار رسن، سیامک نعمتی و محسن ربیع‌خواه. تعلق خاطر عجیب برانکو به ربیع‌خواه طی هفته‌های اخیر انتقادات بسیار زیادی را به دنبال آورده. پیش از این حس می‌شد او در بازی با استقلال هم فیکس خواهد بود، اما در آخرین تمرینات سرخپوشان ربیع‌خواه با کاور و در قالب تیم ذخیره‌ها رویت شده. به این ترتیب باید صبور بود و دید برانکو از بین بشار، مسلمان و نعمتی کدام دو نفر را برای ارنج اصلی انتخاب می‌کند و چه کسی را به‌عنوان گزینه اولین تعویضش روی نیمکت باقی نگه می‌دارد؟

مجهولات استقلال

معماهای ترکیب استقلال از همان خط دروازه آغاز می‌شود؛ جایی که در دو تجربه اول شفر به حسین حسینی اعتماد کرده، اما همه می‌دانند که مهدی رحمتی «دربی‌باز» است و حضورش می‌تواند یک وزنه روحی به سود آبی‌ها باشد. باید دید شفر در نهایت کدام گزینه را ترجیح می‌دهد، هرچند شانس حسینی بیشتر است. در خط دفاعی استقلال با زوج مجید حسینی و روزبه چشمی به‌عنوان مدافعان وسط و وریا غفوری و میلاد زکی‌پور به‌عنوان مدافعان چپ و راست کار را شروع می‌کند و در خط میانی حضور امید ابراهیمی قطعی است. با این حال اگر شفر بخواهد مثل بازی با نساجی ترکیبی تهاجمی بچیند، احتمالا در کنار ابراهیمی از جباروف، خسرو حیدری، داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی استفاده می‌کند، اما اگر بخواهد برای این بازی دست به عصاتر باشد، به جای یکی از این چهار نفر، فرشید باقری را به میدان خواهد فرستاد. در خط حمله نیز علی قربانی برای فیکس شدن شانس بیشتری نسبت به سجاد شهباززاده خواهد داشت.


برانکو چه گفت؟

دیروز برانکو با نهایت خوش‌بینی و امیدواری در نشست خبری پیش از دربی حاضر شد. او درمورد مسابقه گفت: «همه بازیکنان سالم هستند. طبیعی است که به چیزی غیر از برد فکر نمی‌کنیم. ما دنبال برد و فقط برد هستیم. برای این بازی انگیزه مهم است. قلب‌ها باید داغ باشد و ذهن‌ها آماده کمک. تعداد گل‌ها مهم نیست و فقط برد می‌خواهیم حتی اگر نیم به هیچ باشد.» او در مورد شایعه محرومیت محسن مسلمان به خاطر مصرف قلیان هم گفت: «مسلمان برای چه باید محروم شود؟ مگر در ایران قلیان‌ کشیدن ممنوع است؟! من فکر می‌کنم این یک موضوع شخصی است و در قانون مشخص است که چه چیزهایی ممنوع است.»


شفر چه گفت؟

وینفرد شفر در نشست خبری پیش از دربی، به تمجید از شهرآورد تهران پرداخت: «می‌دانیم دربی همه جا هست؛ اما این دربی بزرگ‌ترین دربی آسیا است. خوشحالیم که این دربی را برگزار می‌کنیم و باید 20درصد بیشتر از تیم حریف خودمان را آماده کنیم تا به سطح مساوی دست پیدا کنیم. بازی قبلی در 20دقیقه آخر بازیکنان خسته شدند. برای ما بهتر بود که دربی دو یا سه هفته دیرتر برگزار می‌شد تا زمان بیشتری برای آماده‌سازی داشته باشیم. مثل همه دربی‌های دیگر می‌خواهیم هواداران از ما حمایت کنند. شاید بعضی وقت‌ها کارآیی بازیکنان پایین بیاید و این هواداران هستند که می‌توانند به ما کمک کنند.»