دولتی‌ها در صدر، خصوصی‌ها در قعر

هشت تیم دولتی در صدر

درحال حاضر پرسپولیس با اختلاف امتیازی قابل توجه صدرنشین لیگ برتر است. این تیم از نظر ساختاری به هر حال یک باشگاه دولتی محسوب می‌شود. البته وزارت ورزش به بهانه منع دولت از کمک به ورزش قهرمانی مدت‌ها است که سر کیسه را سفت کرده و سرخابی‌ها را تقویت نمی‌کند، اما از نظر ماهوی و اداری همچنان پرسپولیس رده اولی و استقلال رده پنجمی، تیم‌های دولت به‌شمار می‌رو‌ند. فولاد خوزستان که کاملا مشخص است بدنه صنعتی دارد دیگر تیم دولتی بالانشین است که این هفته توانست با کسب پیروزی برابر نفت تهران، تیم خصوصی بحران‌زده خودش را به رتبه دوم برساند. فولاد بودجه نسبتا خوبی دارد و ورزشگاه اختصاصی بسیار شیک این تیم نیز به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

همچنین پارس‌جم جنوبی که در رده سوم قرار دارد و صنعت نفت آبادان که هشتم جدول است هم زیر نظر وزارت نفت اداره می‌شوند. البته آنها هم به بهانه همان قانون منع دولت از هزینه در ورزش حرفه‌ای با مشکلاتی مواجه شده‌اند، اما قطعا هنوز بخش عمده‌ای از بودجه‌شان توسط همین وزارتخانه تامین می‌شود. ذوب‌آهن نیز که در رده هشتم جدول قرار دارد، ساختاری دولتی و صنعتی دارد. تیم‌های دو شرکت خودروساز ایرانی یعنی پیکان و سایپا هم با قرار گرفتن روی پله‌های چهارم و هفتم، ترکیب تمام دولتی نیمه بالای جدول لیگ برتر را کامل کرده‌اند تا روشن شود بازی در زمین دولت و با پول دولت، چقدر آسان‌تر است!

قعرنشین‌های خصوصی

از بالای جدول به پایین جدول بیایید. تیم شانزدهم و آخر لیگ برتر ایران در حال حاضر سیاه‌جامگان مشهد است که مثل همه این چند سال روزگار دشواری را پشت سر می‌گذارد. این تیم با مالکیت خصوصی هر سال به زحمت می‌تواند خودش را در لیگ حفظ کند. جالب است که همین تیم اخیرا مجبور شده رضا شربتی، یکی از بهترین بازیکنانش را به‌خاطر قانون سربازی تقدیم باشگاه نظامی- دولتی تراکتورسازی کند تا وجه بامزه‌تری از کیفیت رقابت بین خصوصی‌ها و دولتی‌ها در فوتبال ایران نمایان شود! رده ماقبل آخر متعلق به نفت تهران است که حال و روزش اصلا نیازی به توضیح ندارد؛ تیمی که بازیکنانش در اعتراض به شرایط مالی، قصد حضور در دیدار همین هفته برابر فولاد خوزستان را هم نداشتند. دیروز نفتی‌ها به‌طور دسته‌جمعی خواهان فسخ قراردادشان بودند. این درحالی است که بعد از استعفای آتیلا حجازی، هنوز هیچ‌کس نمی‌داند نفت را در برابر فولاد، چه کسی کوچ کرد؟! استقلال خوزستان تیم رده چهاردهمی است که با مشکلات مالی بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و این ماجرا به بگومگوی تند کادرفنی تیم اهوازی با مدیران ورزش استان نیز انجامید.

بالاتر از این تیم سپیدرود رشت قرار گرفته که دیگر تیم خصوصی لیگ برتر است و هر روز یک مالک جدید عوض می‌کند. مشکلات مالی این تیم محبوب و ریشه‌دار هم مثنوی هفتاد من کاغذ است. پدیده خراسان هم یکی دیگر از تیم‌های بخش خصوصی است که روی پله یازدهم جا گرفته و احتمالا با شروع اوج‌گیری سپاهان، فاصله تیم مشهدی با سایر باشگاه‌های خصوصی از بین می‌رود و همه غیردولتی‌ها به‌طور یکپارچه یکجا جمع شوند! تنها باشگاه خصوصی نسبتا موفق لیگ هفدهم گسترش‌فولاد بوده که البته ثروت و شهرت اقتصادی مالک آن چیزی کم از بخش دولتی ندارد. موضوع زیاد پیچیده نیست؛ فوتبال حرفه‌ای بیشتر از هر چیز دیگری به «پول» نیاز دارد و بدون این فاکتور حیاتی، دشوار است که بتوان تیمی را به سر منزل مقصود رساند. دولتی‌ها به هر حال ردیف بودجه معینی دارند و با اندکی مدیریت گلیم خودشان را از آب بیرون می‌کشند، اما خصوصی‌ها هر روز باید نگران فردا باشند؛ آن هم در فوتبالی که «بازگشت سرمایه» مطلقا در آن جایی ندارد و همیشه مخارج واقعی از هزینه‌های برآورد شده بسیار بیشتر است.

جدول لیگ برتر