فغان از خرافات!

اتفاق مهم‌تر برای حسینی اما در تبریز رخ داد؛ جایی که او با عبور از هشت بازی متوالی گل نخوردن، رکورد کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر را شکست. در این شرایط چندان جای تعجب نداشت که عادل از او برای حضور در این قسمت از برنامه دعوت کند؛ دعوتی که ابتدا مورد استقبال حسینی قرار گرفت؛ اما ساعاتی پیش از برنامه با مخالفت باشگاه استقلال منتفی شد. اگرچه این خبر ساعات ابتدایی دوشنبه‌شب روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت، اما زمانی رسمیت یافت که فردوسی‌پور در شروع برنامه‌اش به آن اشاره کرد. عادل با لحنی کنایه‌آمیز گفت: «برنامه را برای حضور حسینی آماده کرده بودیم. قرار بود او بیاید. آقای افتخاری در این زمینه موافقت کرده بود؛ اما به یک‌باره او نیامد. از ظهر شرایط عوض شد. من به جای باشگاه استقلال عذر می‌خواهم. واقعا امیدوارم این اتفاق به دلیل این حرف‌های خرافی نباشد که بازیکنان بعد از حضور در برنامه نود افت می‌کنند. اگر این‌طور باشد که باید به رمال‌ها و جادوگر ها حق داد بیایند اطراف تیم‌ها.»

جباروف؛ مثال نقض

سال‌هاست که در محافل فوتبالی می‌گویند هر بازیکنی از سوی عادل به برنامه نود دعوت می‌شود، بدشانسی می‌آورد و از نظر فوتبالی هم افت می‌کند. این شایعه آنقدر تکرار شده که تقریبا شکل یک باور عمومی را به خودش گرفته است. همیشه لیست بلندبالایی وجود داشته از بازیکنانی که بعد از مصاحبه با عادل فردوسی‌پور اسیر مصدومیت می‌شوند یا روند صعودی‌شان متوقف می‌شود. حالا هم استنباط عادل از مخالفت باشگاه استقلال با حضور حسینی این است که آنها به این خرافات عقیده دارند. اگر این‌طور باشد، به نظر می‌رسد فردوسی‌پور بابت ناراحتی‌اش حق دارد؛ به‌خصوص که حداقل در مورد استقلالی‌ها در این فصل یک مثال نقض بزرگ وجود داشته است. سرور جباروف بازیکنی بود که چند هفته پیش از سوی عادل به نود دعوت شد و مصاحبه خوبی با او شکل گرفت. پس از آن اما ستاره ازبک نه‌تنها سقوط نکرد، بلکه هفته به هفته بهتر شد و تا مدت‌ها به گلزنی و گلسازی ادامه داد. شرایط طوری شد که جباروف به تدریج به کلیدی‌ترین بازیکن استقلال تبدیل شد و نبودش در دیدار با تراکتورسازی قشنگ به چشم آمد. در این شرایط واقعا عجیب است اگر استقلالی‌ها از بدشگونی نود ترسیده باشند. احیانا کسی قصد ندارد آن خطای عجیب جباروف روی بازیکن استقلال خوزستان آن هم در آستانه سال نوی میلادی(!) را به نحوست نود ربط بدهد؟

زیر ذره‌بین می‌روند

آنچه مسلم است اینکه باورهای خرافی در مورد برنامه نود نمی‌تواند مبنای منطقی داشته باشد؛ اما افول برخی از بازیکنان برتر لیگ بعد از حضور در این برنامه چندان هم بی‌دلیل نیست. به هر حال نود پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون است و بازیکنی که آنجا می‌رود، از صبح روز بعد به شکل بسیار مضاعفی زیر ذره‌بین می‌رود. به علاوه استرس و اضطراب خود بازیکن هم برای حفظ موفقیت‌های شخصی‌اش افزایش می‌یابد و حتی احتمال ابتلا به غرور هم برای برخی میهمانان منتفی نیست. بنابراین طبیعی است که گاهی میهمانان نود به هر کدام از این دلایل رو به افول بگذارند. با این همه، بحث در مورد بدیمنی نود و خرافاتی از این دست واقعا قابل قبول نیست.