آبی کمرنگ!

در هر صورت استقلال خیلی امیدوار بود بعد از آن باخت شش‌گله بتواند انتقام خوبی از العین بگیرد، اما این اتفاق حداقل در دور گروهی رخ نداد. البته اقبال آبی‌ها بلند است که حتی با همین وضعیت هم شانس مسلم صعود از این گروه هستند. شاگردان شفر در چهار بازی آسیایی‌شان فقط یک پیروزی به دست آورده‌اند که آن هم با گل به خودی بازیکن الهلال بوده، اما شرایط پیچیده گروه چهارم باعث شده همین یک برد هم آنها را در یک قدمی صعود قرار بدهد. در گروهی که همه بازی‌ها یا مساوی می‌شود یا الهلال در آنها می‌بازد(!) فینالیست عربستانی فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا بازی این هفته‌اش را هم ۲ بر یک به الریان باخت تا همچنان با دو امتیاز در قعر جدول رده‌بندی قرار داشته باشد. الریان اما شش امتیازی شده و اگر استقلال در بازی روز سیزدهم فروردین در ورزشگاه آزادی موفق به شکست این تیم شود، قطعا به دور بعد صعود خواهد کرد. تساوی یا باخت احتمالی استقلال در آن دیدار اما همه چیز را به‌خطر می‌اندازد.

   آمار ضعیف

حداقل فاکتوری که انتظار می‌رفت استقلال در حضور هواداران بی‌شمارش در آن برتری داشته باشد، مساله مالکیت توپ بود. با این وجود آمار انتهایی مسابقه نشان داد العین در این نسبت با نسبت ۵۲ به ۴۸ برتر از استقلال بوده است. همچنین نقشه حرکتی زمین هم نشان می‌دهد توپ بیشتر در زمین استقلال در گردش بوده و بخش قابل توجهی از زمان مالکیت توپ آبی‌ها هم مربوط به چرخاندن آن در زمین خودشان می‌شده است. بر این اساس بیش از ۲۸درصد زمان بازی توپ در یک‌سوم دفاعی استقلال بوده، درحالی‌که نسبت چرخش توپ در یک‌سوم دفاعی العین کمتر از ۱۹درصد بوده است. توجه داشته باشید که استقلال در پنج دقیقه اول بازی با فشار تماشاگران توانست ۳۲درصد چرخش توپ را به یک‌سوم دفاعی العین ببرد، اما هر چه از زمان بازی گذشت ورق برگشت و تیم اماراتی فوتبالش را به استقلال تحمیل کرد. شاید اگر در نیمه اول شوت سنگین و فنی عمر عبدالرحمن به‌جای برخورد به تیر دروازه به تور دروازه بوسه می‌زد، کار استقلال در ادامه مسابقه بسیار دشوارتر می‌شد.

جالب است بدانید گل العین به استقلال بعد از رد و بدل شدن ۱۰پاس سالم به‌ثمر رسید که حداقل دو تا از آنها بیش از ۳۰ متر طول داشت. در زمینه آمار فردی هم کفه ترازو به سود ستاره‌های تیم میهمان بود. به درستی انتظار می‌رفت نبرد بازی‌سازی در این مسابقه بین جباروف و عمر عبدالرحمن باشد که همین اتفاق هم رخ داد، اما جنگ تن به تن را عمر برد. عبدالرحمن در این مسابقه ۹۳لمس توپ، ۵۸ پاس و ۳ پاس کلیدی داشت و چهار خطا از بازیکنان حریف گرفت، درحالی‌که جباروف ۵۲لمس توپ، ۳۱پاس و صفر پاس کلیدی به‌ثبت رساند و تنها دو بار از العینی‌ها خطا گرفت. حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال در این بازی پنج مهار توپ داشت و این آمار برای خالد عیسی، دروازه‌بان العین سه مهار توپ بود. به‌طور کلی استقلال در این بازی ۱۵شوت داشت که ۴تای آنها داخل چارچوب بود، درحالی‌که العین ۱۷شوت به سمت دروازه استقلال زد که ۶ شوت آنها داخل چارچوب بود.

   آن روی شفر

قطعا وینفرد شفر برای استقلال مربی موفقی بوده که این اواخر هم نتایج بسیار خوبی گرفته است. با این حال او بلافاصله بعد از این توقف خانگی یاد کادرفنی قبلی افتاد و افت بدنی بازیکنان استقلال در انتهای مسابقه را به شیوه بدنسازی سرمربی قبلی مرتبط دانست! این درحالی است که اولا شفر در طول شش ماه گذشته و از جمله در تعطیلات بین دو نیم‌فصل فرصت کافی برای اصلاح این اشتباه را در اختیار داشت و ثانیا استقلال با همین بازیکنان و با همان تمرینات نتایج خوب اخیر را به دست آورده. تیمی که در دقیقه نود بازی به الریان به مسابقه بر می‌گردد و گل مساوی را می‌زند، قطعا ضعف بدنی شدید ندارد و انتظار می‌رود شفر به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای، مواضع منطقی‌تری داشته باشد.

ورزش