18 به امید 20 !

یکی از جذابیت‌های لیگ هجدهم آن است که دو مدعی سنتی که فصل گذشته وضعیت خوبی نداشتند، امسال برای اعاده حیثیت تکاپوی بسیار زیادی به خرج داده‌اند. سپاهان به‌عنوان پرافتخارترین تیم لیگ برتر انبوهی از مهره‌های نام‌دار همچون پیام نیازمند، مهدی کیانی، محمد ایرانپوریان، بختیار رحمانی، خالد شفیعی و استنلی کی‌روش را جذب کرده که این نفرات به ستاره‌هایی نظیر سعید آقایی، ساسان انصاری و مهرداد محمدی اضافه خواهند شد. تراکتورسازی هم که اخیرا به بخش خصوصی واگذار شده با زنوزی تاخت‌وتاز می‌کند.  آنها جان توشاک، پیرمرد مشهور ولزی را روی نیمکت‌شان دارند و با خرید یکی، دو مهاجم خارجی نسبتا مطرح دنبال جبران روزهای بد گذشته هستند. همچنین ذوب‌آهن که بهشت دستیارهاست و قبلا نیمکتش را به نفراتی مثل منصور ابراهیم‌زاده و مجتبی حسینی بخشیده بود، این فصل تجربه مشابهی را با امید نمازی پشت سر خواهد گذاشت و باید ببینیم کار چطور پیش می‌رود. با این همه، عمده نگاه‌ها به پرسپولیس و استقلال است؛ قطب‌های محبوب فوتبال پایتخت که پارسال اول و سوم شدند و به جمع هشت تیم برتر آسیا هم رسیدند، اما هر دو تابستان پر ماجرایی را پشت سر گذاشتند.

سرخابی‌ها؛ شبیه و متفاوت!

تابستانی که پرسپولیس و استقلال پشت سر گذاشتند، از جهاتی مشابه و از جهاتی متفاوت بود. نقطه اشتراک هر دو تیم از دست دادن چند مهره کلیدی است. پرسپولیس درحالی فصل جدید را آغاز می‌کند که نسبت به ابتدای فصل گذشته پنج بازیکن تاثیرگذار این تیم جدا شده‌اند. برای مهدی طارمی که آن داستان‌ها پیش آمد و او خیلی زود پرسپولیس را ترک کرد، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و وحید امیری هم در پایان فصل قراردادشان را تمدید نکردند تا پرسپولیس برای شروع لیگ هجدهم فقط ۱۴ بازیکن باتجربه در اختیار داشته باشد که تازه یکی از آنها رادوشوویچ است! در نقطه مقابل بزرگترین خسران استقلال هم در فصل نقل‌وانتقالات، از دست دادن امید ابراهیمی بود؛ «فرمانده» تیم شفر که به الاهلی قطر پیوست. آنها البته امید نورافکن را هم از دست داده‌اند و هنوز وضعیت نفراتی همچون مجید حسینی، سرور جباروف و مامه‌تیام نیز روشن نیست. از اینکه بگذریم، دو تیم اما از نظر مدیریتی، فنی و آماده‌سازی روزگار متفاوتی دارند.

در پرسپولیس تقریبا همه چیز آرام است. این تیم اگر فقط ۱۴ بازیکن دارد، در عوض همه آنها به خوبی و در فرصت مناسب آماده شده‌اند و روی شروع لیگ متمرکز هستند. مدیریت باشگاه هم با خرید چند ستاره مهم برای نیم‌فصل دوم این موضوع را جا انداخته که اگر بازیکنان بتوانند نیمه اول فصل را به سلامت پشت‌سر بگذارند، در میانه راه یارهای کمکی خواهند رسید. در استقلال اما آنچه یافت نمی‌شود «آرامش» است. رضا افتخاری بعد از تحمل انتقادات فراوان سرانجام از استقلال رفت و جای خودش را به فتحی داد؛ کسی که الان عمده تمرکزش روی حفظ تیام و جباروف است و همین موضوع به رنجش خاطر بازیکنانی مثل روزبه چشمی و وریا غفوری انجامیده. از بین این دو نفر، اولی مصدوم است و دومی به خاطر ناراحتی در تمرینات شرکت نکرده. به این ترتیب هر دو نفر بازی فردا را از دست خواهند داد.

 پرسپولیس امروز در ورزشگاه امام رضا(ع) بازی افتتاحیه لیگ را برابر پدیده مشهد برگزار می‌کند و استقلال فردا در نخستین بازی فصل جدید در ورزشگاه آزادی به مصاف پیکان خواهد رفت. برنامه کامل مسابقات هفته اول لیگ هجدهم را می‌بینید. همه مسابقات این هفته از ساعت ۲۰:۴۵ آغاز می‌شود و تنها بازی گسترش‌فولاد و استقلال خوزستان ساعت ۲۰ برگزار خواهد شد. همه اینها در حالی است که هنوز تکلیف باشگاه گسترش‌فولاد روشن نشده و احتمالا ماشین‌سازی تبریز به جای این تیم در مسابقات لیگ برتر شرکت خواهد کرد!

پنج‌شنبه، چهارم مرداد

پدیده......................................................پرسپولیس

نساجی........................................................ذوب‌آهن

سایپا...........................................................سپیدرود

فولاد............................................................پارس‌جم

جمعه، پنجم مرداد

استقلال............................................................پیکان

گسترش فولاد..........................استقلال خوزستان

سپاهان......................................................نفت‌آبادان

نفت مسجدسلیمان...........................تراکتورسازی