این بار حق با کی‌روش نیست؟

حسین حسینی، روزبه چشمی، پژمان منتظری، وریا غفوری، آرمین سهرابیان و علی کریمی شش بازیکن استقلال هستند که برای بازی با ازبکستان به اردو فرا خوانده شده‌اند. همین مساله باعث شد دیدار روز پنج‌شنبه استقلال برابر نفت مسجدسلیمان لغو و به تاریخ دیگری موکول شود. چون استقلال بیش از سه بازیکن در اردوی تیم‌ملی داشت و کمتر از ۲۴ ساعت فاصله بین بازی ملی و رسمی در کار بود، سازمان لیگ این بازی را لغو کرد. نکته عجیب اما اعتراض شدید مدیران استقلال به این مساله است. امیرحسین فتحی که روزهای پرکاری را در این باشگاه پشت‌سر می‌گذارد، ساعاتی بعد از اعلام لیست نهایی تیم‌ملی برای بازی با ازبکستان به سایت ورزش‌سه گفت: «من یک سوال از کارشناسان فوتبال دارم و آن هم این است که آیا این برنامه‌ریزی انجام شده در شرایط حساس استقلال به این تیم ضربه نمی‌زند؟ در شرایطی که ما چند روز بعد از بازی با ازبکستان یک بازی حساس با السد داریم آیا نمی‌شد فدراسیون فوتبال کمی با ما تعامل کند؟ آیا ما آبروی ایران نیستیم و آیا بازی با السد، بازی ملی حساب نمی‌شود؟ ما تا چند روز قبل از این بازی ملی‌پوشان‌مان را در اختیار نداریم و این در شرایطی است که برای صعود باید ۳ بر صفر برنده شویم. آیا با این شرایط شفر می‌تواند تیم را تمرین دهد؟»

این تندترین موضع‌گیری باشگاه استقلال علیه تیم‌ملی از زمان حضور فتحی و شاید حتی خود وینفرد شفر است. بعید به‌نظر می‌رسد که سرپرست باشگاه بدون هماهنگی با شفر این جبهه‌گیری را انجام داده باشد؛ به این ترتیب مطالب مطرح شده را باید موضع مربی آلمانی هم دانست. استقلال بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را ۳ بریک به السد باخته و حالا برای صعود نیاز به کسب پیروزی با اختلاف سه گل در مسابقه برگشت دارد. در این میان مجموعه باشگاه استقلال بر این باور است که دعوت شش بازیکن از این تیم به اردو باعث ایجاد خلل در برنامه‌های فنی و تمرینی شفر خواهد شد. این ماجرا اما به‌ویژه از آن جهت جالب‌تر می‌شود که بدانیم درست در اردوگاه مقابل، یعنی در باشگاه پرسپولیس عمده اعتراض‌ها به کارلوس کی‌روش بر سر این است که چرا تعداد اندکی از سرخپوشان را برای بازی دوستانه اخیر به اردو فرا خوانده است!

پرسپولیس در این اردو تنها علیرضا بیرانوند را دارد و همین مساله باعث شده در یک هفته گذشته بسیاری از پیشکسوتان باشگاه به تندی علیه کی‌روش مصاحبه کنند. این وسط حتی کار به جایی رسیده بود که یکی از پیشکسوتان مدعی شد کی‌روش نیاز به روانپزشک دارد! در این شرایط معلوم نیست مربی پرتغالی برای در امان ماندن از آتش انتقادات چه باید بکند؛ او اگر کم بازیکن به اردو دعوت کند، باشگاهی مثل پرسپولیس شاکی می‌شود و اگر دعوت از بازیکنان پرشمار را در دستور کار خودش قرار بدهد، تیمی همچون استقلال عصبانی خواهد شد. جالب اینجاست که اگر سرمربی تیم‌ملی کلا قید لیگ را بزند و مثلا فقط روی لژیونرها حساب باز کند، این بار کل فوتبال ایران شکایت خواهد داشت که کی‌روش چرا به لیگ باشگاهی کشور توجه نمی‌کند؟!

سوءتفاهم‌ها در مورد شمار بازیکنان دعوت‌شده به تیم‌ملی از باشگاه‌های مختلف عمری به درازای دوران حضور کی‌روش در ایران دارد. روزی مانوئل ژوزه مدعی بود کی‌روش که کینه قدیمی از او در دل دارد، پرسپولیسی‌های پرشماری را به تیم‌ملی دعوت می‌کند تا این مربی فرصت برگزاری تمرینات تاکتیکی را نداشته باشد. روزی هم مثل حالا مسوولان پرسپولیس (و نه البته خود برانکو) دعوت تنها یک بازیکن از این تیم را نشانه دهان‌کجی به باشگاه قهرمان ایران می‌دانند. این درحالی است که پرسپولیس برای بازی مرگ و زندگی با الدحیل فقط ۱۲ بازیکن در اختیار دارد و کی‌روش اگر سوءنیت داشت، می‌توانست با دعوت نیمی از این بازیکنان به تیم‌ملی عملا فرصت آماده‌سازی سرخپوشان برای بازی برگشت را به باد بدهد. شاید کارلوس در این مدت شیطنت‌هایی هم داشته باشد، اما انصاف بدهید که حداقل در این مورد به‌خصوص حق با او است؛ نه؟