غوغای قرمز آزادی

سرخ و سرخ‌تر

مسابقات پرسپولیس و تراکتورسازی در این سال‌ها عمدتا جذاب از کار درآمده است. تراکتورسازان در بازگشت به لیگ برتر برای تصاحب عنوان سومین تیم پرهوادار ایران خیز برداشتند و توانستند خودشان را در این رده تثبیت کنند. بنابراین حضور آنها در تهران برای بازی با پرسپولیس و استقلال همیشه جذاب از کار درآمده است؛ مخصوصا که این تیم هوادارانی هم دارد که معمولا فقط به سهم ۱۰ درصدی تیم میهمان قانع نیستند. تا عصر دیروز هم بررسی سایت فروش الکترونیکی بلیت مسابقات نشان می‌داد استقبال بسیار خوبی از این بازی شده و احتمالا فردا شاهد پر شدن همه سکوهای ورزشگاه آزادی خواهیم بود. این‌بار اما مصاف سرخپوشان تهرانی و تبریزی به دو دلیل جذابیت و حساسیت مضاعفی دارد. یکی اینکه الان هر دو تیم جزو مدعیان قهرمانی به‌شمار می‌آیند و طبعا دیدار امروز هم جذابیت‌های جدولی خاص خودش را خواهد داشت.

تراکتورسازی با جذب سه کاپیتان تیم ملی یعنی اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی تیم قدرتمند و پرستاره‌ای بسته است. در طرف مقابل هم پرسپولیس قهرمان دو فصل اخیر لیگ برتر و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا به‌شمار می‌آید و تکلیفش روشن است. هرکدام از دو تیم که بازی به اصطلاح «شش‌امتیازی» فردا را ببرند یک گام بزرگ به سمت موفقیت در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول برداشته‌اند. عامل دوم جذابیت مضاعف این بازی هم اتفاقاتی است که پیش از مسابقه برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا رخ داد؛ جایی که در تبریز برخی از هواداران تراکتورسازی پیش از بازی با ذوب‌آهن به تشویق تیم کاشیما آنتلرز، حریف ژاپنی پرسپولیس پرداختند. مجموعه این مسائل باعث می‌شود بازی امروز حتی حساس‌تر از گذشته هم باشد.

جنجال دو غایب

پیش از بازی با پرسولیس اما اتفاقی عجیب در اردوی تراکتورسازی رخ داد که می‌تواند معادلات مسابقه فردا را هم تحت‌تاثیر قرار بدهد. بر این اساس آنتونی استوکس و هری اروین دو مهاجم خارجی بسیار موفق تراکتورسازی که این فصل جمعا ۱۲ گل از ۲۱ گل تراکتورسازی را به‌ثمر رسانده‌اند، از بازگشت به تبریز در پایان تعطیلات طفره رفتند و دست کادرفنی و مدیریتی تراکتور را لای پوست گردو گذاشتند. البته این دو بازیکن قبلا هم به بهانه‌های مختلف از هر کدام از تعطیلات دیرتر از زمان مقرر برمی‌گشتند، اما این‌بار غیبت آنها مشکوک و جنجالی‌تر از همیشه شد. دیروز موسوی زنوز، مدیر روابط‌عمومی باشگاه تراکتورسازی در مورد غیبت این دو بازیکن گفت: «نامه‌ای به فیفا نوشته‌ و اعلام کردیم این دو بازیکن از قرارداد خود تخطی کرده‌اند. این نامه را به خود این دو بازیکن هم ارسال کرده‌ و به فدراسیون فوتبال نیز اطلاع داده‌ایم. اروین گفته به لحاظ روحی دچار مشکل شده و زیر نظر پزشک قرار دارد. استوکس هم هر روز اعلام می‌کند که بازمی‌گردد اما هنوز نیامده است.

این بازیکن دو روز پیش به ترکیه آمد و در دفتر باشگاه در این کشور حاضر شد، اما آنجا درخواست کرده نامه‌ای به او داده و تضمین شود که بعد از حضور در ایران از سوی باشگاه جریمه نخواهد شد. استوکس همچنین حقوق دو ماه خود را نیز پیشاپیش درخواست کرده و گفته در صورتی که این دو شرط برآورده نشود به ایران نخواهد آمد! ما به استوکس بیشتر از تمام بازیکنان دیگر پول داده‌ایم و نمی‌توانستیم بازهم به او پول بدهیم.» در همین حال محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی هم واکنش تندی به این موضوع نشان داده است: «همان‌طور که در ابتدای تحویل باشگاه تراکتورسازی گفته‌ام، تراکتورسازی فقط یک‌سالار دارد و آن هم هواداران هستند و هیچ فردی بالاتر از باشگاه نیست. اجازه سوء‌استفاده و باج‌خواهی به هیچ فردی داده نمی‌شود. بر عهد خود با هواداران پایبندیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ‌ فردی خود را بالاتر از باشگاه بداند و از باتجربه‌ترین و بزرگ‌ترین بازیکن گرفته تا جوان‌ترین آنها، همه موظف به تبعیت از اصول باشگاه هستند.» به این ترتیب استوکس و اروین نه‌تنها بازی حساس فردا با پرسپولیس را از دست می‌دهند، بلکه آینده کاری‌شان هم در تراکتورسازی در ابهام خواهد بود.

بحرانی و بحرانی‌تر

فردا اما بعد از پایان بازی پرسپولیس و تراکتورسازی، دو تیم استقلال خوزستان و استقلال تهران آخرین دیدار هفته سیزدهم را برگزار خواهند کرد؛ دیداری که باید آن را مصاف دو تیم بحران‌زده دانست. وضعیت استقلال خوزستان که بسیار بد است. این تیم در شرایط عادی هم هزار و یک مشکل داشت، اما حالا کسر ۶ امتیاز از آنها از سوی فیفا که منجر به قعرنشینی تیم خوزستانی شده، وضع را به مراتب بدتر کرده است. استقلال خوزستان در حالی به مصاف آبی‌پوشان پایتخت می‌رود که حتی تکلیف کادر فنی‌اش هم روشن است. در نقطه مقابل البته استقلال تهران هم وضع چندان خوبی ندارد و فاز قبلی مسابقات لیگ را با بحران کامل به پایان برد. شاید اگر خود وینفرد شفر قرار بود از جدول مسابقات یک تیم را برای رویارویی در این مقطع انتخاب کند و به بحران تیمش پایان بدهد، دست روی همین استقلال خوزستان می‌گذاشت. باید دید کدام‌یک از دو تیم آبی‌پوش لیگ می‌توانند از این بازی پلی به سمت یک نفس راحت بزنند.