در این میان فدراسیون کشورمان تصمیم گرفته برای نیم‌فصل دوم مسابقات از فناوری بومی کمک داور ویدئویی استفاده کند تا به این شکل هزینه کمتری متحمل شود. هر چند طبق ادعای برخی رسانه‌ها همین سیستم نیز برای فوتبال ایران کمتر از ۳۰۰ هزار دلارآب نخواهد خورد. اما سیستم VAR ظهر روز جمعه برای دومین بار در مرکز ملی فوتبال اجرا و تست شد تا داوران با آمادگی بالا ازآن استفاده کنند.رئیس کمیته داوران کشوراعتقاد دارد که این سیستم می‌تواند به جامعه فوتبال وداوری کمک کند اما برای استفاده درست از سیستم VAR باید آموزش‌های لازم حتما به داوران داده شود. فریدون اصفهانیان دیروز به ورزش سه گفت: «این برای بارچندم است که شرکتی که مسوولیت این کار را برعهده گرفته است اقدام به آزمایش این سیستم در حضور داوران می‌کند و همان‌طور که دفعه قبل هم گفته بودم باید برای این کار ابتدا زیرساخت‌های آن آماده باشد. یعنی این تجهیزاتی که درکمپ مورد آزمایش قرارگرفت باید دقیق‌تر و آماده‌تر شود همچنین آموزش‌های لازم که اهمیت زیادی در اجرای هر چه بهتر این سیستم دارد باید داده شود.»

وی درادامه نحوه شروع کاراین سیستم را توضیح می‌دهد: «من معتقدم که باید در کل استادیوم‌های کشور این اتفاق رخ دهد. اما طی صحبت‌هایی که داشتیم این سیستم را ابتدا قصد داریم در استادیوم آزادی مورد آزمایش قرار بدهیم تا هر وقت این اتفاق در تهران موثر افتاد در مرحله بعدی به تمام شهرستان‌ها تسری پیدا کند.» اصفهانیان همچنین ابراز امیدواری کرده برای استفاده این سیستم در دیگر استادیوم‌ها هر چه زودتر زیرساخت آن مهیا شود:«به هرحال این شرکت به همراه سایر داوران تمام زحمات خود را می‌کشند تا هر چه زودتر ما بتوانیم این سیستم را مورد استفاده قراردهیم ولی همان‌طور که گفتم قبل ازهر چیزی باید زیرساخت‌های استفاده ازاین تکنولوژی فراهم شود تا ما هم بتوانیم مثل مسابقاتی که در سطح اول دنیا درحال برگزاری است در صحنه‌هایی مثل اخراج، پنالتی و عبور توپ از خط دروازه به شکل صحیح تری تصمیم درست را اتخاذ کنیم اما هنوز کار زیادی باقی مانده است که امیدواریم موانع کار هر چه زودتر برطرف شود.»

وی درپایان تاکید می‌کند قرار نیست با آمدن این سیستم کل اشتباهات داوری از بین برود: «تکنولوژی VAR می‌تواند کمک شایانی بکند تا حق‌به‌حق‌دار برسد ولی بعضی اوقات با وجود این سیستم هم مشکلاتی دیده می‌شود. به هر حال در نهایت این داور است که تصمیم نهایی را باید بگیرد ولی با همه این مسائل معتقدم VAR می‌تواند به فوتبال و جامعه داوری ما کمک کند. ولی آنچه بسیار مهم است آموزش‌های لازم است که باید حتما به داوران یاد داده شود تا بتوانیم از این سیستم به نحو احسن استفاده کنیم.»