سلام سرخابی‌ها به آسیا

نایب‌قهرمان با قیافه جدید

در گروه چهارم، از ساعت ۱۸:۳۰ امروز پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان پاختاکور ازبکستان خواهد بود. پاختاکور از دل بازی پلی‌آف با النصر امارات به مرحله گروهی رسید. از قضا برانکو ایوانکوویچ هم در امارات از نزدیک بازی برگشت دو تیم را تماشا کرد و حالا شناخت نسبی از نماینده ازبکستان دارد. نکته ویژه در مورد حریف امروز سرخپوشان این است که با توجه به تعطیلی لیگ ازبکستان در برهه فعلی، پاختاکور طی پنج ماه گذشته فقط دو بازی رسمی انجام داده و اگرچه بازیکنان این تیم تازه‌نفس هستند، اما انتظار می‌رود از شرایط آرمانی مسابقه دور باشند. در نقطه مقابل پرسپولیس از دل برنامه‌ای بسیار فشرده در لیگ ایران راهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شود. درحالی‌که جام‌ملت‌های آسیا برای تیم‌ملی کشورمان در روز هشتم بهمن به پایان رسید، پرسپولیس امروز هشتمین بازی‌اش را ظرف این ۳۶ روز برگزار می‌کند که آمار بسیار عجیبی است. آنها در این فاصله تقریبا هر چهار روز یک بازی سنگین انجام داده‌اند؛ دو مسابقه در جام حذفی، پنج دیدار لیگی و حالا هم اولین رقابت آسیایی.

با این اوصاف پرسپولیس اگر خسته نباشد، ناآماده نیست. با این وجود کماکان بزرگ‌ترین مشکل برانکو تطبیق دادن خریدهای جدیدش با شرایط تیم است. قرمزها که در سه فصل گذشته نمایش‌های بسیار جذابی ارائه داده‌اند، در این زمستان بعد از یک سال موفق به خرید بازیکن شدند و تحول ناگهانی نیمی از ترکیب این تیم، کمی باعث سردرگمی شد. پرسپولیس در این بازه زمانی یک باخت و یک مساوی داشت، اما در بازی با نفت آبادان رگه‌هایی از هماهنگی نزد سرخپوشان دیده شد. با این همه، قطعا ارنج پرسپولیس دستخوش تغییرات دیگری هم خواهد شد، چراکه فشردگی برنامه قرمزها تا پایان سال ادامه دارد.

پرسپولیس امشب با پاختاکور مصاف می‌دهد، روز جمعه در قائم‌شهر به مصاف نساجی می‌رود، سه‌شنبه بعد در قطر با السد پیکار می‌کند و شنبه بعد از آن هم در رشت میهمان سپیدرود خواهد بود. به این ترتیب بازی امروز، آخرین مسابقه خانگی پرسپولیس در سال ۹۷ خواهد بود و مدیران باشگاه برای کشاندن جمعیتی بیشتر به استادیوم در این روز میانی هفته، قیمت بلیت طبقه دوم را به پنج هزار تومان کاهش داده‌اند. فراموش نکنیم پرسپولیس در حالی وارد لیگ قهرمانان می‌شود که برچسب فینالیست و نایب‌قهرمان فصل گذشته را بر خود دارد و این مساله، حساسیت و عزم رقبا را برای متوقف کردن نماینده اول ایران هر چه بیشتر می‌کند. در دیگر بازی این گروه، از ساعت ۲۰:۴۵ امشب الاهلی عربستان میزبان السد قطر خواهد بود.

آتشبار آبی رو به آسیا

۱۵ دقیقه بعد از شروع بازی پرسپولیس در تهران اما دیدار استقلال و الدحیل در قطر آغاز خواهد شد؛ اولین مسابقه گروه مرگ که اهمیت فوق‌العاده زیادی برای نماینده کشورمان دارد. استقلال در گروه سوم با الدحیل قطر، الهلال عربستان و العین امارات هم‌گروه شده و کار بسیار سختی برای صعود دارد. با این وجود شاگردان شفر امیدوارند بتوانند با کسب امتیاز از بازی امشب، یک گام بلند به سمت موفقیت بردارند. استقلال پارسال هم در گروه سختی قرار داشت، اما خریدهای موفق زمستانی به این تیم کمک کرد تا بارش را ببندد؛ اتفاقی که حالا هم رخ داده و افزوده شدن مهره‌های مهمی مثل پاتوسی، منشا و ایسما به ترکیب آبی‌ها، سیمایی ترسناک به این تیم بخشیده است. استقلال در لیگ ایران نتایج فوق‌العاده خوبی گرفته و با پیروزی‌های پی‌درپی خودش را کاملا به مدعیان قهرمانی نزدیک کرده. با این وجود بحث آسیا متفاوت است و تیم شفر امروز باید در ژانری متفاوت به میدان برود. الدحیل با حضور ستاره‌هایی مثل یوسف‌العربی و مهدی بن‌عطیه حریف قدرتمندی برای استقلال خواهد بود، هرچند آنها معز علی، آقای گل جام‌ملت‌های آسیا را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهند داشت. البته استقلال هم در این بازی بدون غایب نیست. شفر در گام نخست لیگ قهرمانان، اللهیار صیادمنش را به‌دلیل مصدومیت و روزبه چشمی را به علت محرومیت به جا مانده از فصل قبل در اختیار نخواهد داشت. دیگر بازی این گروه نیز از ساعت ۱۸:۵۰ امشب بین العین امارات و الهلال عربستان برگزار خواهد شد.