سرخ و آبی در پی تلافی

ماموریت سخت پروفسور و بچه‌ها

پرسپولیس امشب درحالی میهمان السد قطر خواهد بود که این شاید سخت‌ترین بازی فصل قرمزها در مرحله گروهی باشد. السد، قهرمان مقتدر قطر است که امسال هم با گذشت ۱۸ هفته از مسابقات لیگ ستارگان، با ۴۷ امتیاز بر صدر جدول رده‌بندی تکیه زده. میانگین امتیازی السد معادل ۶۱/ ۲ امتیاز از هر مسابقه است که آماری خیره‌کننده به نظر می‌رسد. آنها با خط آتش بی‌رحم‌شان در لیگ امسال مجموعا ۸۳ گل به ثمر رسانده‌اند؛ یعنی ۶/ ۴ گل در هر بازی؛ آیا باورکردنی است؟ می‌دانید که السد اسکلت اصلی تیم‌ملی قطر، یعنی قهرمان دوره اخیر جام‌ملت‌های آسیا را در اختیار دارد و تازه بغداد بونجاح، گابی و ژاوی هم ستارگان خارجی آن هستند که علاوه بر بازیکنان بومی به السد کمک می‌کنند. رقابت با این تیم از جهات مختلف دشوار است. نخست آنکه بازی در قطر برگزار می‌شود و پرسپولیس فصل گذشته درست در چنین روزهایی، یعنی هفته دوم مرحله گروهی ۳ بر یک در همین زمین به السد باخته بود.

دوم اینکه تیم قطری در بازی هفته اول برابر الاهلی عربستان غافلگیر شد و در غیاب ژاوی مصدوم شکست خورد. آنها برای جبران مافات نیاز به کسب تمام امتیازات بازی امشب دارند و اگر زورشان برسد، یک لحظه هم به پرسپولیس رحم نخواهند کرد. سوم اینکه مسابقه امروز برای السد جنبه انتقامی هم دارد؛ چرا که این تیم در نیمه‌نهایی فصل گذشته با شکست برابر پرسپولیس از گردونه مسابقات کنار رفت و حالا دنبال تلافی است. در کنار لیست بلند بالای انگیزه‌های السد، پرسپولیس از مشکل فشردگی وحشتناک مسابقاتش هم رنج می‌برد. درحال‌حاضر هیچ‌کس در ایران نمی‌فهمد چرا بازی‌های لیگ با این سطح از فشردگی برگزار می‌شود و چطور تیم‌ها سه روز یک بار باید به مصاف هم بروند. به هر تقدیر سرخپوشان که روز جمعه در مازندران با نساجی بازی کردند و در مسیر بازگشت زمینی به تهران ساعتی را هم در کولاک متوقف شدند، امشب در دوحه با السد پیکار می‌دهند. حتی در اروپا هم این مدل برنامه‌ریزی غیرممکن است.

پرسپولیس برای این بازی امید عالیشاه و شایان مصلح را در اختیار نخواهد داشت. با این وجود مهدی ترابی که در بازی با نساجی مصدوم شد، مشکلی برای حضور در مسابقه امشب نخواهد داشت. پرسپولیس در روز اول به شکلی غیرمنتظره برابر پاختاکور غافلگیر شد و دو امتیاز حیاتی را در آسان‌ترین مسابقه خانگی‌اش از دست داد. راه جبران آن گاف بد موقع، امتیازگیری از بازی امشب است، در غیر این صورت کار برای پرسپولیس خیلی سخت خواهد شد. اتفاق خوب برای سرخ‌ها این است که پرسپولیس در مسابقات اخیرش نمایش‌های خوبی داشته و مخصوصا برابر نساجی یک بازی برتر و پر از موقعیت ارائه داد. این تیم با انگیزه بالا حتی می‌تواند در قطر به پیروزی برسد. آنها در دو سال گذشته سابقه پیروزی بر السد و الدحیل را در خود دوحه داشته‌اند. ضمن اینکه از ابتدای نیم‌فصل دوم، السد اولین تیمی است که مقابل پرسپولیس «باز» بازی می‌کند و این موضوع شاید به بازیکنانی نظیر ترابی و بشار یک فرصت ایده‌آل بدهد.

خاطره بد را پاک کن

استقلال هر چقدر در لیگ برتر خوب و آماده نشان می‌دهد و با نمایش‌های کم‌نقص و تهاجمی‌اش مایه خشنودی هواداران شده، در عوض بازی اول این تیم در آسیا برابر الدحیل قطر، غم‌انگیز و غیرمنتظره بود. استقلال هفته گذشته در قطر فوق‌العاده پر اشتباه و متزلزل نشان داد و نهایتا با سه گل شکست خورد. حالا آنها با العین امارات در آزادی بازی دارند؛ یکی از دو دیداری که به معنای واقعی کلمه به‌صورت «خانگی» برگزار می‌شود و آبی‌ها باید نهایت استفاده را از این فرصت ببرند. بدون تعارف باید گفت مدعیان اصلی صعود از گروه مرگ غرب آسیا، الدحیل و الهلال عربستان هستند؛ تیمی که هفته گذشته در یک نمایش برتر و مقتدرانه موفق به شکست العین شد. بنابراین استقلال اگر قصد صعود دارد باید حداکثر امتیازات ممکن را از دو بازی رفت و برگشت با نماینده امارات به دست بیاورد؛ به‌خصوص همین بازی رفت که در تهران و در حضور هواداران پرشمار این تیم برگزار می‌شود.

استقلال که دو فصل پیش سنگین‌ترین شکست تاریخش در مسابقات بین‌المللی را برابر همین العین تجربه کرد، هنوز مجال انتقام پیدا نکرده و البته چه فرصتی بهتر از امشب؟ حقیقت آن است که العین با از دست دادن عمر عبدالرحمن دچار افت شده و حالا بردن این تیم نباید ماموریت غیرممکن تلقی شود. العین درحال‌حاضر با ۸ امتیاز فاصله نسبت به الشارجه صدرنشین، روی پله دوم جدول رده‌بندی لیگ امارات قرار دارد و آبی‌ها مخصوصا با آتشبار آفریقایی‌شان یعنی منشا، پاتوسی و ایسما دلیلی برای نبردن این تیم نخواهند داشت. حضور وریا غفوری در بازی امشب در هاله‌ای از ابهام است، اما شاید مهم‌ترین معمای ترکیب آبی‌ها به قفس توری این تیم مربوط شود. مهدی رحمتی که گلر مورد علاقه و اعتماد شفر است در بازی با الدحیل شب بدی را پشت‌سر گذاشت و شواهد نشان می‌دهد امشب شانس حسین حسینی برای قرار گرفتن درون دروازه استقلال بیشتر است.